Kategorier
Segelflyg

TERMIKFLYGNING MED EN BLUE PHOENIX

 

 

 

 

 

I söndags var naturen på sitt bästa humör gentemot oss,

 

som är aktiva modellflygare…

 

 

DCIM100GOPRO

 

 

 

Jag skrev i min post från i lördags, att våren hade snuddat vid oss.

I söndags kom våren med hela handen. Temperaturen var 15 grader,
solen sken och vind ca 2-4 m/sek.

Det var ju upplagt för termikflyg med någon lämplig modell.
Då jag inte haft min Blue Phoenix ute på länge

tog jag med den.

BF är ett mycket välflygande plan med bra egenskaper.
Min BF har jag modifierat så tillvida,
att jag tunnat ut profilen, för att modellen ska penetrera bättre.
Denna förändring var mycket positiv för

prestandan.

I modellen har jag en av mina äldre Picolario-variometrar.
Med en vario får man en ny dimension till
sin flygning.

Nåväl,  jag kollade  molnbildningen och såg väldigt få Cu.
Troligtvis var det stabilt skiktat,
så skulle jag flyga,
fick det ju bli torrtermik.

Men det går precis lika bra.

Färden gick till Haga, där det är utmärkt att flyga termik,
då det ligger en bit in i
landet, lite skyddat för den allra
tidigaste sjöbrisen.

Jag kollade,  om jag såg några modeller i luften på Höka
både när jag körde
ut och hem, men det var noll.

I dag fanns det gott om spelande lärkor och det
kom två stora sträck med
tofsvipor. Glador och
ormvråk är redan nu allmänt förekommande.

Så för min del efter framkomst och montering,
var det bara att sätta sig
i campingstolen
och njuta av flygandet.

Är det inte det,  som är meningen med modellflyg?

Att det ska vara roligt och lättillgängligt ?

Jag fick två (2) timmar i luften och jag njöt varje minut av det.

Om man inte tycker det är roligt….
varför kallar man sig då modellflygare ?

Personligen har jag hur många skäl som helst, som
talar för, att jag ska flyga.

Ursäkter att inte flyga, de argumenten väger lätt hos mig.

Vinden var sydlig, vilket gjorde att termikblåsorna poppade loss
vid hangkanten som på ett löpande band, då det var orografisk
utlösning.

Så efter denna fina flygdag, var det en nöjd flygare,
som återvände
hem.
Rikare på erfarenhet och upplevelser.

Jag tog en video med kameran riktad bakåt, vilket kan
ha sitt intresse kanske, då det visar de utomordentligt
små rörelser, som
behövs på roderna för att kunna
manövrera modellen.

Här kommer bilder:

 

SONY DSC

Min trogna Blue Phoenix beredd att svinga sig mot höjden…

DCIM100GOPRO

Just inför starten

DCIM100GOPRO

Iväg !

DCIM100GOPRO

…å här står man och njuter…

DCIM100GOPRO

Att fotografera med zoomobjektiv och samtidigt flyga……..

DCIM100GOPRO

…det kan vara problematiskt.

DCIM100GOPRO

Det gäller att vara fokuserad på det man gör.

DCIM100GOPRO

Nä, jag ska inte skjuta ner modellen, jag ska bara skjuta en bild…

DCIM100GOPRO

…och här blir det en bild på min kärra.

DCIM100GOPRO

Blå Fenix i motljuset.

DCIM100GOPRO

Det börjar bli lite grönare nu…

DCIM100GOPRO

I termiken

SONY DSC

Min Blå Fenix har några timmar i luften…jag lovar !

SONY DSC

Blue Phoenix kan du flyga med alltid

SONY DSC

Jag brukar normalt sett ha vingarnas undersida sprutade med mörk färg,
för det ska vara lätt att särskilja modellen från himmelen. 

 

1-GOPR0993-002

Start. Bilden klippt ur en video

 

3-GOPR0993-004

Så här ser det ut.

 

4-GOPR0993-006

 2 sekunder innan touchdown

 

Videon här nedanför visar dels det jag skrev förut
om hur små rörelser det behövs med roder och dels
visar det att om man sätter en GoPro ovanpå vingen
med två gummiband på ett enkelt sätt,
så kommer det att orsaka turbulens och störningar på
sido- och höjdroder.

Det kan lättast märkas på höjdrodret, som är kraftigt
upptrimmat för att kompensera den minskade
verkningsgraden på höjdrodret på grund av turbulens från kameran.

2 svar på ”TERMIKFLYGNING MED EN BLUE PHOENIX”

Ser verkligen underbart ut! På Varaslätten blåste det över 10 m/s så det där med termik var bara att glömma. Lördagen var dock väldigt bra, på Ålleberg. 12 m/s från väster.

Hej Stefan,

jag önskar vi hade haft ett Ålleberg här på västkusten oxå!

Men vi får vara nöjda med det vi har, som ju inte är så dåligt.

Jag var ute och flög idag igen och idag var termiken bättre.

Vi hörs

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.