Jag upphör aldrig att imponeras
av dessa mäns intresse och hantverksskicklighet.
I samband med IGG-träffen eller ibland vid Veteransegelflygets Dag,
ställer de ut sina alster.
Jag vet vet att dessa pojkar ha en genuin kunnighet om mekanik och
bearbetningsprocesser, men att starta ett stort projekt, vars färdig-
ställande ligger kanske 5 år framåt, det kräver sin särskilda personlighet.
Egentligen vill jag inte sätta någon framför de andra, men bilen som var
utställd, en Mercer, det var något enastående.
Jag tycker ni ska gå in på byggarens hemsida och se hur genomförde detta
omfångsrika projekt, som innefattar allt!
Här är länken till hans hemsida:
http://home.swipnet.se/mercer/
Läs hans redogörelse i lugn och ro och försök förstå det enorma arbete
som ligger bakom byggandet av bilen.
Jag tog lite bilder och de kommer här med kommentarer:
En grävmaskin från Volvo. En Volvo EC 450.
Jag har själv kört just en sådan och det var en av de första maskinerna som var
rejält ljuddämpade både i hytt och utvändigt.
Byggaren av maskinen är Stig Nilsson från Göteborg.
Skalan är 1:6 och vikten 250 kg !
Stigs hemsida: www.gits.se
Jag kollade maskinen så gott jag kunde ur minnet och såg att inga detaljer fattades.
Alla hydraulkopplingar var som originalet.
Centralsmörjningen funkade som den skulle.
Kolla leden där kolvstången till lyften sitter, så ser ni centralsmörjningsslangen och nippeln.
En dålig motljusbild av byggaren Stig Nilsson.
Vill ni veta mer om maskinen och byggaren så googla !
Modellbilar från 40-50-talet ägda av Kjell-Erik Odelius Fjällbacka.
Den ser ju bara så snabb ut !
Modellbyggarnestor med oändlig kunskap om motorer bland annat.
Ett komplicerat bygge med Meccanodelar som skulle jag vilja säga “Plockar och häller bollar “.
Meccano har fångat ungdomen i snart 100 år.
Till och med jag har börjat köpa på mig Meccanodelar av den gamla sorten.
Ja ni ser själva en V8 på 200 kubik.
När man ser på detaljer, förstår man vilket jättearbete som ligger bakom.
Se på kamremsarrangemanget…
Ser ni vad som finns under förgasaren…..en kompressor.
Kolla strömfördelarna och grenrören….
Undrar vad det skulle kosta att köpa en sådan motor ?
Ventilkåpan avtagen. Kolla och förstå mekaniken från kamaxel till ventil !
En 4-cylindrig radmotor.
En 9-cylindrig Wright radialmotor
Om den fungerar ? Självklart !
För er med känsla för detaljer.
Jag vet inte om jag ska kalla detta en ramstyrd traktor eller lastmaskin…..
…men den kräver två man att få upp .
Sådär, nu är det nästan klart.
En klassisk bil ägd av Lars Johansson Mariestad.
Utvecklingen…
Denna bil har en klassisk motor en DOOLING.
Är det en Alfa Romeo….
Skapad som en droppe…
Denna bilen ser ut att ha gått via en sorts ledskena,
när man ser lagerna på de två sidohållarna.
Asymmetriska drivhjul.
En bil med 1.5 kubiks motor.
Det enda som är original från Cox-motorn är cylindern. Allt annat hemtillverkat.
Detta är grejor det !
Den stolte ägaren och byggaren Lars Johansson från Mariestad.
Modellbilar körs på en rundbana fasthållna av en lina till centrum.
Alla bilarhar en avstängare, så man kan slå av motorn.
Vad säger ni om motorn till Mercern ?
Läs om hur han gjorde kylaren…
Pallbockar till Mercern i polerad mässing. Finish in i minsta detalj.
http://www.craftsmanshipmuseum.com/dahlberg.htm
Jag vet inte vad byggaren heter, men jag hade gärna sett och hört denna dubbelstjärna gå
Här följer ett urval av Kjell-Åke Odelius hembyggda motorer.
ångmaskiner
3 svar på ”MOTORBYGGARNAS UTSTÄLLNING PÅ ÅLLEBERG”
Hej Mats
Som vanligt ett fantastiskt reportage. Att det finns folk som kan bygga så fint.
Hej Mats !
Tack för dom fina bilderna från motorbyggarnas möte från Ållebdrg.
Vad är det för en kamera Du har i din segelkärra vad kostar en sådan ?
Hur lagrar Du informationen från kameran?
I kameran eller via länk till dator?
Hälsningar Kjell-Erik Odelius.
Hej Kjell-Erik och roligt du besöker min lilla blogg.
Kameran jag har i min modell, är en GoPro 3+. Den betraktas allmänt som den bästa
actionkameran på marknaden för den tar mycket bra bilder. Det gäller både video och stillbild.
Jag har två sådana kameror. Den ena har jag modifierat med en proffslins, som jag använder då det ställs extremt höga krav på upplösning och skärpa. Men normalt sett, som på Ålleberg, då använder jag kameran i standardutförande.
Här kan du läsa lite om kameran och den kameran jag lät bygga om:
https://hangflygning.se/?p=21470
Om du söker på “gopro” i sökrutan i vänstermarginalen på första sidan i bloggen, så hittar du mycket om kameran.
Jag är extremt nöjd med min GoPro och jag har haft den på många olika plan. Jag rekommenderar den varmt.
Kameran kostar med mycket tillbehör i dag ca 3400 kr. Det tar net on net Länk:
http://www.netonnet.se//
Sök sen på GoPro 3+.
Bilderna lagras i kamerans minneskort. Jag använder 32 Gb minneskort av bra kvalitet. Med ett minneskort så stort kan jag teoretiskt ta 8-9000 bilder! eller en väldigt lång video.
När jag flygfotograferar gör jag så här:
Om jag ska ta stillbilder, ställer jag in kameran, så den tar 2 bilder i sekunden. Flyger jag 30 minuter blir det 30 x 60 x 2 = 3600 bilder…….
De bilder jag inte vill ha, slänger jag.
Ja hoppas detta besvarar dina frågor något så när Kjell-Erik annars återkom.
Här är en länk till mer motorbilder och video på min blogg:
https://hangflygning.se/?p=6373
Hälsningar
mats