Kategorier
Modellflyg teknik

MOTORBYGGARNAS UTSTÄLLNING PÅ ÅLLEBERG

 

 

 

 

 

Jag upphör aldrig att imponeras

av dessa mäns intresse och hantverksskicklighet.

 

 

 

 

P1090070

 

 

 

 

 

 

I samband med IGG-träffen eller ibland vid Veteransegelflygets Dag,
ställer de ut sina alster.

Jag vet vet att dessa pojkar ha en genuin kunnighet om mekanik och
bearbetningsprocesser, men att starta ett stort projekt, vars färdig-
ställande ligger kanske 5 år framåt, det kräver sin särskilda personlighet.

Egentligen vill jag inte sätta någon framför de andra, men bilen som var
utställd, en Mercer, det var något enastående.

Jag tycker ni ska gå in på byggarens hemsida och se hur genomförde detta
omfångsrika projekt, som innefattar allt!

Här är länken till hans hemsida:

http://home.swipnet.se/mercer/

Läs hans redogörelse i lugn och ro och försök förstå det enorma arbete
som ligger bakom byggandet av bilen.

Jag tog lite bilder och de kommer här med kommentarer:

P1080892

En grävmaskin från Volvo. En Volvo EC 450.

Jag har själv kört just en sådan och det var en av de första maskinerna som var
rejält ljuddämpade både i hytt och utvändigt.

 

 

P1080900

Byggaren av maskinen är Stig Nilsson från Göteborg.

Skalan är 1:6 och vikten 250 kg !

Stigs hemsida: www.gits.se

P1080903

Jag kollade maskinen så gott jag kunde ur minnet och såg att inga detaljer fattades.

Alla hydraulkopplingar var som originalet.
Centralsmörjningen funkade som den skulle.
Kolla leden där kolvstången till lyften sitter, så ser ni centralsmörjningsslangen och nippeln.

 

 

P1080909

En dålig motljusbild av byggaren Stig Nilsson.

Vill ni veta mer om maskinen och byggaren så googla !

P1080911

Modellbilar från 40-50-talet ägda av Kjell-Erik Odelius Fjällbacka.

P1080921

Den ser ju bara så snabb ut !

P1080924

Modellbyggarnestor med oändlig kunskap om motorer bland annat.

P1080953

Ett komplicerat bygge med Meccanodelar som skulle jag vilja säga “Plockar och häller bollar “.

P1080957

Meccano har fångat ungdomen i snart 100 år.

Till och med jag har börjat köpa på mig Meccanodelar av den gamla sorten.

P1080963

Ja ni ser själva en V8 på 200 kubik.

P1080964

När man ser på detaljer, förstår man vilket jättearbete som ligger bakom.

P1080965

Se på kamremsarrangemanget…

P1080972

Ser ni vad som finns under förgasaren…..en kompressor.

P1080980

Kolla strömfördelarna och grenrören….

P1080983

 

P1080985

Undrar vad det skulle kosta att köpa en sådan motor ?

P1080990

Ventilkåpan avtagen. Kolla och förstå mekaniken  från kamaxel till ventil !

P1080996

En 4-cylindrig radmotor.

P1090005

En 9-cylindrig Wright radialmotor

P1090008

Om den fungerar ? Självklart !

P1090011

För er med känsla för detaljer.

P1090017

Jag vet inte om jag ska kalla detta en ramstyrd traktor eller lastmaskin…..

P1090020

…men den kräver två man att få upp .

P1090023

Sådär, nu är det nästan klart.

P1090025

En klassisk bil ägd av Lars Johansson Mariestad.

P1090028

Utvecklingen…

P1090031

Denna bil har en klassisk motor en DOOLING.

P1090034

Är det en Alfa Romeo….

P1090035

Skapad som en droppe…

P1090037

Denna bilen ser ut att ha gått via en sorts ledskena,

när man ser lagerna på de två sidohållarna.

P1090039

Asymmetriska drivhjul.

P1090043

En bil med 1.5 kubiks motor.

P1090044

Det enda som är original från Cox-motorn är cylindern. Allt annat hemtillverkat.

P1090052

Detta är grejor det !

P1090058

Den stolte ägaren och byggaren Lars Johansson från Mariestad.

P1090066

Modellbilar körs på en rundbana fasthållna av en lina till centrum.

Alla bilarhar en avstängare, så man kan slå av motorn.

P1090072

Vad säger ni om motorn till Mercern ?

P1090074

Läs om hur han gjorde kylaren…

P1090077

Pallbockar till Mercern i polerad mässing. Finish in i minsta detalj.

 http://www.craftsmanshipmuseum.com/dahlberg.htm

P1090079

 

 

 

P1090081

 

 

 

P1090084

 

 

 

 

P1090088

 

 

 

P1090102

 

 

 

P1090107

 

 

 

P1090111

Jag vet inte vad byggaren heter, men jag hade gärna sett och hört denna dubbelstjärna gå

P1090303

Här följer ett urval av Kjell-Åke Odelius hembyggda motorer.

P1090305

ångmaskiner

P1090309

 

P1090311

3 svar på ”MOTORBYGGARNAS UTSTÄLLNING PÅ ÅLLEBERG”

Hej Mats
Som vanligt ett fantastiskt reportage. Att det finns folk som kan bygga så fint.

Hej Mats !
Tack för dom fina bilderna från motorbyggarnas möte från Ållebdrg.
Vad är det för en kamera Du har i din segelkärra vad kostar en sådan ?
Hur lagrar Du informationen från kameran?
I kameran eller via länk till dator?
Hälsningar Kjell-Erik Odelius.

Hej Kjell-Erik och roligt du besöker min lilla blogg.

Kameran jag har i min modell, är en GoPro 3+. Den betraktas allmänt som den bästa
actionkameran på marknaden för den tar mycket bra bilder. Det gäller både video och stillbild.

Jag har två sådana kameror. Den ena har jag modifierat med en proffslins, som jag använder då det ställs extremt höga krav på upplösning och skärpa. Men normalt sett, som på Ålleberg, då använder jag kameran i standardutförande.

Här kan du läsa lite om kameran och den kameran jag lät bygga om:

https://hangflygning.se/?p=21470

Om du söker på “gopro” i sökrutan i vänstermarginalen på första sidan i bloggen, så hittar du mycket om kameran.

Jag är extremt nöjd med min GoPro och jag har haft den på många olika plan. Jag rekommenderar den varmt.

Kameran kostar med mycket tillbehör i dag ca 3400 kr. Det tar net on net Länk:

http://www.netonnet.se//
Sök sen på GoPro 3+.

Bilderna lagras i kamerans minneskort. Jag använder 32 Gb minneskort av bra kvalitet. Med ett minneskort så stort kan jag teoretiskt ta 8-9000 bilder! eller en väldigt lång video.

När jag flygfotograferar gör jag så här:

Om jag ska ta stillbilder, ställer jag in kameran, så den tar 2 bilder i sekunden. Flyger jag 30 minuter blir det 30 x 60 x 2 = 3600 bilder…….

De bilder jag inte vill ha, slänger jag.

Ja hoppas detta besvarar dina frågor något så när Kjell-Erik annars återkom.

Här är en länk till mer motorbilder och video på min blogg:

https://hangflygning.se/?p=6373

Hälsningar

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.