Kategorier
Linflyg

LINFLYG- OCH OT-TRÄFFEN I KUNGSBACKA DEN 14 JUNI

 

 

 

 

Nostalgin firade nya triumfer på

Kungsbacka Modellflygklubbs fina flygfält Inlanda…

 

 

 

SONY DSC

….under den träff som anordnats av Kungsbacka Modellflygklubb och SMOS.

Vädret var solsken, varmt, men tyvärr blåste det inte bara hårt, det blåste
från fel håll oxå !

Vindriktningen gjorde, att det var mycket turbulent på fältet och det medförde,
att flera piloter inte ville riskera sina modeller. JA, linkärror är känsliga för
turbulens.

Flygfältet har, den finaste gräsyta jag nånsin sett. Fältet låg maskat av :

Järnväg, bergknalle, en å, en stor allmän väg……..och ett gammalt, tror jag
infiltrationsområde för avloppsslam eller dylikt.

Men flögs på fältet det gjorde det !

För att komma till fältet kör av avfart “Onsala” från E6 och följ vägen in mot Kungsbacka.
Innan en järnväg, som ligger nedanför en bergknalle, ta till höger så är du vid fältet.

Till arrangörerna säger jag bara, tack för ett trevligt meeting.
Om jag får kommer jag tillbaka
nästa år och då hoppas vi på fint väder med mindre vind !

Jag ska inte gagga mer här, utan jag har mycket bilder, som speglar aktiviteten i dag.

Lite kommentarer när det krävs, eller om jag har fakta.

Bilderna kommer i lite oordning, men jag ska snygga till det sen.

Håll tillgodo!

Förresten, om ni tycker jorden är ovanligt rund på mina flygfoto,
beror det på att jag använde en GoPro 3+ i originalutförande.

Med den konfiguration jag valt blir horisonten onormalt mycket
krökt på grund av objektivets vidvinkelfunktion och kamerans
vinkel mot horisonten.

Jag hade med min modifierade GoPro 3+ med ett nytt (dyrt) objektiv,
men med hänsyn till turbulensen bakom bergknallen avstod jag att
flyga med den kameran.

Men som sagt, vi vet ju alla, att jorden är platt som en pannkaka…..egentligen, eller hur Ingvar…

 SONY DSC
Grabbarna jag mötte när jag anlände tidigt.

 

 

SONY DSC

Det fina klubbhuset, som ägs av kommunen och som föreningen hyr.
Jag antar man slipper underhållsproblemet då…

 

SONY DSC

 Den superfina gräsmattan.

 

 

SONY DSC

Sveriges finaste bana av gräs !

 

 

SONY DSC

Depå av enkelt slag.

 

SONY DSC

Skyddsnät mellan depå och flygområde.

Som jag ser det det viktigaste för att öka säkerheten.

Det kvittar hur många kvadratkilometer skyltar man tapetsera med,
de skyddar inte. Eller avspärrningar i form av rep och mer
eller mindre fantasirika staketkonstruktioner.

Ett skyddsnät hos alla klubbar som är anslutna till SMFF
borde vara ett måste.

Hade SMFF lagt energin på detta i stället för då förbundet
fick för sig de var en myndighet och började utfärda “Certifikat”
så hade man vunnit mycket mer.

Åker ni till Tyskland finns det ingen klubb, medlem i DMFV,
som vid publika tillställningar inte har skyddsnät monterat.

 

SONY DSC
Ove Anderssons flygplan.

 

 

 

SONY DSC

Ingvar Nilssons modell.

En modell i insektsfamiljen…Getingen.

 

SONY DSC

Fler av Ingvars modeller.

SONY DSC

En klassisk linkärra: FANTOM

Alla vi som var med förr, när det var takter i grabbarna,
vi ser ju,  att det är Fantomens goda märke,  som syns på
det vi kan kalla stabbe på kärran.

Vår generation som följde Fantomens äventyr i Hemmets Veckotidning
just i slutet på tidningen, vi vet alla de hemliga tecknen !

Inte bara var Hemmets Veckotidning bäraren av Den Vandrande Vålnadens
äventyr, tidningens omslag var perfekta att vika pappersplan av.

Sådeså !

SONY DSC

 PAW power

 

SONY DSC

Kolla vingprofilens relativa tjocklek….

 

SONY DSC

Stuntmodell

 

SONY DSC

Alf Eskilsson som trotsade vädret och flög.

 

SONY DSC

En Webra Diesel 1.5 cc. En klassisk motor.

 

SONY DSC

Vet du  varför mitt intresse väcktes för denna bild ?

Jo det var på grund av det lilla röda plaströret på bränslenålen.

Långt bak i min hjärna väckte denna lilla röda grej minnet av
när jag ägde just en sådan motor.

Alltså en liten plastgrej kom jag ihåg, inte själva motorn, som väckte hjärnan.

Märkligt…

 

SONY DSC

 

Sandgjutet vevhus.

 

SONY DSC

Hur gammal denna motor är ?

Tja jag gissar 50-50 år.

 

 

SONY DSC

Hur många av dagens producerade motorer snurrar om 60 år ?

 

SONY DSC

Torpedo 2.5 cc.

 

 

SONY DSC

Till vänster står Kaukko Kainolainen med sin modell och
till höger mångfaldige svenske mästaren Ove Andersson.

SONY DSC

 Hacke Hackspett får sig flygturer i Kaukkos kärra.

 

 

SONY DSC

Här flyger Alf sin modell.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

När jag försökte flyga så här i min svunna ungdom,
hamnade jag i regel 15 cm ner i jorden….

 

SONY DSC

 

 

 

 

 

SONY DSC

Koncentrerad men ända avslappnad.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Ni ser det är mycket yta på klaff och höjdroder,
vilka är hopkopplade för ökad manövrerbarhet.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Raka rör och öppet spjäll…

 

SONY DSC

Depån på flygfältet.

 

SONY DSC

Hur många varv har denna piloten snurrat i en lincirkel
under sitt aktiva liv som linflygare…?

SONY DSC

Alf mekar sin kärra.

 

SONY DSC

Diskussioner i depån

 

SONY DSC

Ove Andersson, som jag skrev förut, mångfaldig svensk mästare i linflyg.

SONY DSC

 Kaukkos stuntkärra

 

 

SONY DSC

Så här ser modellen ut efter ett pass. Mycket ricinolja på modellen.
Det och lukten av eter och fotogen ger den härliga doften av dieselmotor !

 

SONY DSC

Här kan ni se hur kopplade klaff-höjdroder funkar på en stunt-kärra.

 

SONY DSC

Heter modellen “All Right ….?

 

SONY DSC

Två välkända modellflygprofiler:
Ove Andersson linflyg och Bengt Lundström radioflygare.

Googla på “Den flygande hyvelbänken”,
så kan se en av Bengts konstruktioner.

 

SONY DSC

Välkänd bland alla friflygare, Lennart Flodström,
fast mera känd under namnet “FLODA”.

SONY DSC

 Michael och Alf mekar innan flygning.

 

 

SONY DSC

Michael Palm förbreder sig för att flyga…

 

SONY DSC

….tar tag i linorna och rusar ut til handtaget…

 

SONY DSC

…medhjälparen håller modellen klar för start…

 

SONY DSC

…snart…

 

SONY DSC

…där stack hon…

SONY DSC

 Snygg start.

 

 

SONY DSC

Michaels motor krånglade lite….

 

 

SONY DSC

 Michaels kärra.

 SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

…så han fick landa efter ett par varv…

 

SONY DSC

…och som ni ser så går det….

 

SONY DSC

…utmärkt.

 

SONY DSC

Thomas Nathansson i tagen…

 

SONY DSC

Fredde, en glad grabb  och duktig motorbyggare från Alingsås.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Nytt försök av Michael med sin kärra.

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Japp det går bra att landa inverterat.

 

SONY DSC

Det blir lite geggigt…

 

SONY DSC

Ove Andersson förbereder sin modell för en flygning.

 

SONY DSC

Alf Eskilsson

SONY DSC

Ett fighting face

SONY DSC

Ove förbereder för en flygning med sin Shark.35

 

SONY DSC

Man såg att Ove hade mycket rutin…och bra ordning på sina grejor.

 

 

SONY DSC

Ove startar…

 

SONY DSC

Ja, sen ser ni själva hur han flyger…

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Linflyg är snyggt !

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 Stadigt tag med båda händerna i handtaget

 

SONY DSC

Säkerhetförbindelse mellan handtag och handled är obligatoriskt.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Thomas som väl alla känner från Nathans Hobby i Väröbacka.

 

SONY DSC

Thomas bor på Filipinerna under större delen av året,
men kommer hem till Sverige under sommartiden.

Här har han en av sina gamla tändstiftsmotorer.

SONY DSC

 Thomas med sin gamla pjäs.

 

SONY DSC

Thomas gamla tändstiftsmotor.

 

SONY DSC

Jo, det är så, att flyger man mycket, då sliter man på sina modeller.

De som har de snyggaste modellerna, det är de som aldrig flyger…

 

SONY DSC

Kan man kalla denna modellen snygg…?

Jag vet ju mycket väl, vad det är för en modell,
men när man i dag ser den, förväntar man sig nästan,
att Kalle Anka ska komma och sätta sig i denna Vespus för en tur…

 

SONY DSC

Ove till vänster och till höger Per Nilsson ordförande i SMOS

 

SONY DSC

Kaukkos namn på modellen passar ju fint till hans egen klädsel…

 

SONY DSC

En viktig del av en träff: Att prata med varandra.
För det är då man får inspiration och  energi att bygga eller flyga.

SONY DSC

OT-pojkar…

 

SONY DSC

Kaukko fixar motorn…

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Det är sånt här man använder i bränslet till dieselmotorer. Inte för att söva konkurrenterna…

 

 

SONY DSC

Till min glada överraskning träffade jag Hannes, gammal sändareamatörkompis från Halmstad,
nu boende i Kungsbacka,
som helt oförhappandes dök upp ur klubbhuset, då jag anlände…

 

SONY DSC

…och han visade den första hembyggda motorn han åstadkommit.
En o.8 cc diesel. Bra start Hannes !

 

SONY DSC

Tillverkat med hjälp av en svarv och en fräs nere i källaren.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 Thomas diskuterar att bygga om en friflygande “Tempo” till  rc-modell.

 

 

SONY DSC

Nu ska ni höra pojkar, säger Fredde och visar

 

 

SONY DSC

 Jag undrar om detta är en motor som Thomas haft med från Filipinerna….
i och med den heter PHILTECH…

Jag googlade runt och hittade motortillverkaren i Australien.

Här är en klickbar länk till deras hemsida:

http://www.philtech.com.au/Model_Engines/Legacy_Engines/legacy_engines.html

              SONY DSC

En bild från depån som väl visar ett av ett meetings syfte, sociala kontakter och diskussioner och nostalgi.

 

 

 

 

4 svar på ”LINFLYG- OCH OT-TRÄFFEN I KUNGSBACKA DEN 14 JUNI”

Alltid kul att se dina foton Mats!!!
Speciellt i början av denna bildserie – här ser man tydligt att jorden är rund ;0)

Det där med vädret… att det blåser är oftast nödvändigt vid linflyg, iallafall måttliga vindar eftersom man vid vissa manövrer annars får turbulent luft när man t.ex. lägger tre loopingar i samma spår. Men som idag var det ovanligt att vi hade vind från NordOst-hållet. I de allra flesta fall är vinden syd till nordväst och då kommer den i stort sett från slät mark och brukar vara mycket stabil.
Att ha ett flygfält nära kusten – som dina flygfoton visar – har många fördelar för modellflygare. Vinden är i de allra flesta fall stabil i såväl styrka som riktning.

Förra året så blåste det också en hel del, men då var det iallafall från väst. Allas får “Hyvelbengt” flög men en av sina extremt små deltavingar med en extremt liten glödstiftsmotor. Färden var vinglig och stundtals kom modellen ingen vart i vinden utan liksom bara hängde uppe luften med sitt trevliga surrande.

Tack för alla dessa bilder!

// Ingvar Nilsson, SWE-60764, SM6FHI (inactive but license holder) alias vovvelivovven (Geocaching)

Hej Ingvar,

jag skrev en liten förklaring, varför det blev som det blev med horisonternas krökning.
Det får man ta, med den teknik jag använder. Att flyga med min lätta 1100 grams modell i
turbulenskvarnen, som rådde utrustad med min ombyggda GoPro…nä, det kan kosta för mycket.

Men jag ville bara visa, hur fältet ligger i förhållande till omgivningarna.

Eftersom vi redan på 1100-talet visste, att jorden är platt som ett stekjärn,
var jag förvissad om, att mina bilder skulle väcka uppmärksamhet, hos de som tror,
jorden är rund som en apelsin….

hälsningar

mats

Medlem i VSVVJÄP

(Vi Som Verkligen Vet Jorden Är Platt)

Mats, Du har återigen lyckats fånga modellflygets själ i Dina bilder. Det är inte bara statisk dokumentation utan en fantastisk känsla för det som vi brinner för inom flyget. Tack för det!

Håller med Gunnar fullkomligt! Att fotografera linflyg är en svårighetsklass för sig, får man väl en bra bild så brukar det alltid sticka upp en stolpe ur skallen på piloten, eller så är det något annat i bakgrunden som gör att det ser skumt ut. Som du märkte Mats – så tog jag inte en enda bild.

Här är en hel kappsäck med riktigt bra foton. Och att flygfotona blev så bra som de blev är litet förvånande – det måste varit massor av suddiga foton så som den lilla kärran krumbuktade i turbulensen.

Bästa sommarhälsningar // Ingvar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.