Sista delen av min redovisning av besöket på Ängelholms Flygmuseum
När jag satt och kollade mina bilder från museet, fann jag till min besvikelse,
att jag inte tagit några pics på J29, Flygande Tunnan….
Problemet löste jag, genom att ta bilder från Flygvapnets uppvisning
i Kallinge i juni.
På museet är det svårt att fotografera.
Dels för det är mycket dåligt ljus och varför man har det, kan jag
tänka mig två skäl för:
Dels för att undvika blekning av de utställda föremålen och dels
skapa den rätta stämningen.
Men för fotografen blir det svårt. På detta museum är det trångt.
Man har en relativt liten yta att disponera, vilket försvårar
beskärningen av bilderna.
Men det blev bilder och här kommer några till.
J 29 F
Flygande Tunnan målad som Gul Rudolf F 10.
Takeoff
Start med EBK och ställ på väg in.
Här syns vingens konfiguration, som hade avgörande
betydelse för planets prestanda.
Mätdata kopierat från försök med Me-262 i Tyskland.
Utan denna information hade man aldrig kunnat
bygga flygplanet inom rimlig tid.
SAAB utvecklade själva EBK till sin RM 2, som var en De Havilland Ghostmotor.
Om jag läste på rätt ställe, havererade 241 J 29 av totalt 661 som byggdes.
99 piloter omkom i J 29.
Cockpit Jas-39 Gripen A.
Fotograferat genom huven tyvärr.
Kan kan inte se ett enda runt visarinstrument…
Gripens fina och komplicerade yttre utformning.
Möjliggjort tack vare datorkraft och anpassade program..
Landställsschakt huvudställ Gripen.
Inte så enkelt som synes…
Roboten en Maverick TV-styrd och kapseln är här en bombkapsel.
Detta flygplan har deltagit i utprovningen av den nya roboten Meteor,
även kallad Robot 99.
Läs om roboten här:
http://wisemanswisdoms.blogspot.se/search?q=meteor
APU = Auxiliary Power Unit
Hjälpaggregat för flygplanet då inte huvudmotorn går.
Här bör man inte stå om motorn arbetar…
…för du riskerar en mörk solbränna…
Arbetskrävande utformning.
Se hur fint rodren är anslutna. Inga spalter.
Flygplan 37 Viggen är mycket stor !
Detta är spaningsversionen försedd med ett otal olika sensorer.
Inte bara kan man ha kameror utan också registreringsutrustning
för elektroniska signaler av olika slag.
Till exempel ett antal kameror som tar mycket högupplösta bilder.
Nosställsschaktet
Det du ser här…vad tror du, det skulle kosta att tillverka…?
Det ligger mycket tankeverksamhet och datorkraft bakom
utformningen av luftintagen till motorn.
Det ska ju fungera på i subsoniskt och supersoniskt fartintervall.
Huvudställsschakt för Viggen.
Utsläppet som möjliggör reversering av motorkraften.
Se på utformningen av nosvingen längs ytterkanten.
Väldigt lik utformningen av Concordes vinge, som ju kräver
den fungerar i såväl som underljuds- som överljudsfart.
Rejäl upphängning av roderna på nosvingen.
Detta är ju inget man köper på BilTema direkt…
Utfällbar nödturbin för hydrauliktryck och strömförsörjning.
En modell av J 21 R
Har ni sett planet i full size ?
Det är stort !
Synd vi inte har en flygande original J 21 !
Spitfire
SK 12
Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
Me-109
Sk 12, B 4 Hawker Hart och en Blohm&Voss.
Länk Blohm & Voss BV 141
http://de.wikipedia.org/wiki/Blohm_%26_Voss_BV_141
Flygplansmuseet i Ängelholm är väl värt ett besök.
Det är välordnat, lite trångt, men har många intressanta
föremål, som visas på ett bra sätt.
Man bemöts på ett vänligt sätt av de som
arbetar ideellt där, vilket har stor betydelse.
Här en gång till länken till deras hemsida:
2 svar på ”ÄNGELHOLMS FLYGMUSEUM”
Jag fick ett mail från Una Andersson, fd flygvapenpilot, som beriktigade en del uppgifter
jag hade angett felaktigt.
Här följer Unos brev:
Hej!
Tack för Ditt fina reportage från Elefantastiskt. Har varit med tidigare år men i år kolliderade en resa till Mellansverige. Kunde inte skriva denna kommentar i Din blogg. Läste också Ditt reportage från F10 med stort nöje. Har varit där många gånger och J34:an i taket har jag byggt.
Var där senast för två veckor sedan då min granne fick en timma i den stora Drakensimulatorn.
Har följt dess utveckling under flera år och nu är man på rätt väg. En duktig kille från F11 och LlN har tagit över och fått Thomas Nilsson som byggt Draken för FS att fortsätta utvecklingen.
I höstas visade jag min granne FS 2004 och han blev heltänd. Det visade sej att han hade 700 timmar med i-bevis mm men det var 20 år sedan. Vi har nu utvecklat våra datorer och program så att vi flyger i SAS Virtual Airline med ATC mm. Kul! Ett par kommentarer: flapparna på Drakens roder är statiska balanser och rodermomentbegränsningen löste man genom att de övre luftbromsarna gick ut när man drog så mycket man orkade i spaken. Man fick då ut 1 G extra. Övningen för att prova detta gjordes på 2000 m rent flygplan M09 och tänd och dra. Det gick fort nedåt om man inte passade på. Landningsfart var 290 resp 320 med tungt flygplan. Göinge under det om Du laddar ned Thomas program till Din PC. J39:ans beväpning är en illa beryktad bombkapsel och en RB 75 Maevric som har en tvmålsökare som har display i cockpit.
Tyvärr kvaddade jag min Boomerang för 3 månader sedan. Tog full klaff i stället för rök. Fulltankad, lite sakta och lågt. Smällde in klaffen direkt men jag han inte med. Det var 56:e flygningen och som väl var klarade turbinenen sej och det brann inte. Har kvar en del bilder som Du tagit. Turbinen sitter i Draken som jag inte kan flyga på Höka så jag har bara 5 turer på den. Har byggt en J34 med Kolibri T25,
Fortfarande under flygutprovning. Elektriska ställ och elektriska hjulbromsar.
Keep up the good work Mats!