Kategorier
Flyghistoria

ÄNGELHOLMS FLYGMUSEUM

 

 

 

 

 

 

Sista delen av min redovisning av besöket på Ängelholms Flygmuseum

 

 

 

 

SONY DSC

När jag satt och kollade mina bilder från museet, fann jag till min besvikelse,
att jag inte tagit några pics på J29, Flygande Tunnan….

Problemet löste jag, genom att ta bilder från Flygvapnets uppvisning
i Kallinge i juni.

På museet är det svårt att fotografera.

Dels för det är  mycket dåligt ljus och varför man har det, kan jag
tänka mig två skäl för:

Dels för att undvika blekning av de utställda föremålen och dels
skapa den rätta stämningen.

Men för fotografen blir det svårt. På detta museum är det trångt.
Man har en relativt liten yta att disponera, vilket försvårar
beskärningen av bilderna.

Men det blev bilder och här kommer några till.

SONY DSC

J 29 F

Flygande Tunnan målad som Gul Rudolf F 10.

SONY DSC

Takeoff

SONY DSC

Start med EBK och ställ på väg in.

SONY DSC

Här syns vingens konfiguration, som hade avgörande
betydelse för planets prestanda.

Mätdata kopierat från försök med Me-262 i Tyskland.
Utan denna information hade man aldrig kunnat
bygga flygplanet inom rimlig tid.

SONY DSC

SAAB utvecklade själva EBK till sin RM 2, som var en De Havilland Ghostmotor.

SONY DSC

Om jag läste på rätt ställe,  havererade 241 J 29 av totalt  661 som byggdes.

99 piloter omkom i J 29.

SONY DSC

SONY DSC

Cockpit Jas-39 Gripen A.

Fotograferat genom huven tyvärr.

SONY DSC

Kan kan inte se ett enda runt visarinstrument…

 

SONY DSC

Gripens fina och komplicerade yttre utformning.

Möjliggjort tack vare  datorkraft och anpassade program..

SONY DSC

Landställsschakt huvudställ Gripen.

SONY DSC

Inte så enkelt som synes…

SONY DSC

Roboten en Maverick TV-styrd och kapseln är här en bombkapsel.

SONY DSC

Detta flygplan har deltagit i utprovningen av den nya roboten Meteor,
även kallad Robot 99.

Läs om roboten här:

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/search?q=meteor

SONY DSC

APU = Auxiliary Power Unit

Hjälpaggregat för flygplanet då inte huvudmotorn går.

SONY DSC

Här bör man inte stå om motorn arbetar…

…för du riskerar en mörk solbränna…

SONY DSC

Arbetskrävande utformning.

Se hur fint rodren är anslutna. Inga spalter.

SONY DSC

Flygplan 37 Viggen är mycket stor !

SONY DSC

Detta är spaningsversionen försedd med ett otal olika sensorer.

Inte bara kan man ha kameror utan också registreringsutrustning
för elektroniska signaler av olika slag.

SONY DSC

Till exempel ett antal kameror som tar mycket högupplösta bilder.

SONY DSC

Nosställsschaktet

SONY DSC

Det du ser här…vad tror du, det skulle kosta att tillverka…?

SONY DSC

Det ligger mycket tankeverksamhet och datorkraft bakom
utformningen  av luftintagen till motorn.

Det ska ju fungera på i subsoniskt och supersoniskt fartintervall.

SONY DSC

Huvudställsschakt för Viggen.

SONY DSC

Utsläppet som möjliggör reversering av motorkraften.

SONY DSC

Se på utformningen av nosvingen längs ytterkanten.

Väldigt lik utformningen av Concordes vinge, som ju kräver
den fungerar  i såväl som underljuds-  som  överljudsfart.

SONY DSC

Rejäl upphängning av roderna på nosvingen.

SONY DSC

Detta är ju inget man köper på BilTema direkt…

SONY DSC

Utfällbar nödturbin för hydrauliktryck och strömförsörjning.

  SONY DSC

En modell av J 21 R

Har ni sett planet i full size ?

Det är stort !

SONY DSC

Synd vi inte har en flygande original  J 21 !

SONY DSCSpitfire

SONY DSC

SK 12

Focke Wulf Fw 44J Stieglitz

SONY DSC

Me-109

SONY DSC

Sk 12,  B 4 Hawker Hart och en Blohm&Voss.

Länk Blohm & Voss BV 141

http://de.wikipedia.org/wiki/Blohm_%26_Voss_BV_141

Flygplansmuseet i Ängelholm är väl värt ett besök.
Det är välordnat, lite trångt, men har många intressanta
föremål, som visas på ett bra sätt.

Man bemöts på ett vänligt sätt av de som
arbetar ideellt där, vilket har stor betydelse.

Här en gång till länken till deras hemsida:

http://www.engelholmsflygmuseum.se/

2 svar på ”ÄNGELHOLMS FLYGMUSEUM”

Jag fick ett mail från Una Andersson, fd flygvapenpilot, som beriktigade en del uppgifter
jag hade angett felaktigt.
Här följer Unos brev:

Hej!
Tack för Ditt fina reportage från Elefantastiskt. Har varit med tidigare år men i år kolliderade en resa till Mellansverige. Kunde inte skriva denna kommentar i Din blogg. Läste också Ditt reportage från F10 med stort nöje. Har varit där många gånger och J34:an i taket har jag byggt.
Var där senast för två veckor sedan då min granne fick en timma i den stora Drakensimulatorn.
Har följt dess utveckling under flera år och nu är man på rätt väg. En duktig kille från F11 och LlN har tagit över och fått Thomas Nilsson som byggt Draken för FS att fortsätta utvecklingen.
I höstas visade jag min granne FS 2004 och han blev heltänd. Det visade sej att han hade 700 timmar med i-bevis mm men det var 20 år sedan. Vi har nu utvecklat våra datorer och program så att vi flyger i SAS Virtual Airline med ATC mm. Kul! Ett par kommentarer: flapparna på Drakens roder är statiska balanser och rodermomentbegränsningen löste man genom att de övre luftbromsarna gick ut när man drog så mycket man orkade i spaken. Man fick då ut 1 G extra. Övningen för att prova detta gjordes på 2000 m rent flygplan M09 och tänd och dra. Det gick fort nedåt om man inte passade på. Landningsfart var 290 resp 320 med tungt flygplan. Göinge under det om Du laddar ned Thomas program till Din PC. J39:ans beväpning är en illa beryktad bombkapsel och en RB 75 Maevric som har en tvmålsökare som har display i cockpit.
Tyvärr kvaddade jag min Boomerang för 3 månader sedan. Tog full klaff i stället för rök. Fulltankad, lite sakta och lågt. Smällde in klaffen direkt men jag han inte med. Det var 56:e flygningen och som väl var klarade turbinenen sej och det brann inte. Har kvar en del bilder som Du tagit. Turbinen sitter i Draken som jag inte kan flyga på Höka så jag har bara 5 turer på den. Har byggt en J34 med Kolibri T25,
Fortfarande under flygutprovning. Elektriska ställ och elektriska hjulbromsar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.