Kategorier
Flyghistoria

FLYGNING VID PELZNER HANG/FULDAQUELLE

 

 

 

 

 

Vi flög hang på Wasserkuppe

 

 

SONY DSC

 

 

Vårt huvudmål med besöket på Wasserkuppe var ju att bese de olika
samlingarna av flyghistoriska föremål.
Det gäller både modeller och fullskala.

Men eftersom vi hade tagit med oss lite modeller, ville vi också flyga
på denna historiska plats.

                                            Vill ni läsa om Wasserkuppes historia så googla.

Som jag tidigare redogjort för i en post, var det på vippen, att vi inte fick
flyga överhuvudtaget.

Ska ni åka dit för att flyga, så se till ni har ett intyg, att ni är försäkrade
och att ni också har med villkoren för försäkringen.

Det är ett absolut MÅSTE att man är försäkrad, för annars kan man inte erlägga
flygavgiften och därmed blir man bara åskådare.

Vi lyckades, genom att vädja till flygledaren, få ett tillfälligt tillstånd.

Jag kan inte nog framhålla hjälpen vi fick av Willi Roth, som just dessa
dagarna var ansvarig flygledare.

Nåväl, vi kom till hanget, parkerade på den avgiftsfria parkeringen nedanför
och gick stigen upp till flygstället.

Vi förstod genast, då vi stod i vinden, att vi hade för lite kläder, för det
var kyligt. Hanget ligger på ca 950 m höjd.

Vinden var frisk, ca 5-8 m/sek,vilket borde skapa bra förutsättningar
för lyft.

Två man stod redan och flög och eftersom man är i Tyskland, hälsade
vi och presenterade oss, som kommande från Sverige.

Först ut av oss var Rolf med sin Aspire.

Vad kan vi säga om hanget och förhållandena ?

När man startar, går man fram till kanten och kastar iväg.
Man ska vara beredd på att det är mycket turbulent, då det är ett inlands-
hang.

Efter utkast går man dit, där övriga piloter står och flyger.

Framför hanget finns många mindre hinder, som skapar störningar för
hangvinden.

Det gäller att gå framåt och plocka höjd. Har du nått höjd, är vinden relativt
laminär och turbulensen mindre.

Eftersom solen skapar kraftig termik, blir vinden som kommer ofta termisk.
Blåsorna släpper hela tiden och de är starka.

Lite ovant för oss som är vana att flyga i stort utan höjdrestriktioner,
var det faktum,  att högsta tillåtna höjd var 50 meter.

Detta berodde på, att fullskalaflygarna skolade och hade sin medvindslinje
just över hanget på 150-200 m höjd.

För att minimera riskerna för kollision, hade man denna separationen i höjd.

Om man överskred höjden,  talade flygledaren, som hela tiden befann sig på hanget
om det via sin högtalare.

Lite ovant var också mängden av flygplan i luften. 12-20 plan samtidigt.
Dock inga kollisioner.

Var det duktiga flygare där ? Både och. Det fanns nybörjare,  som flög enkla
modeller och det fanns supermodeller, som i flera fall flögs av rutinerade
flygare.

De lätta modellerna typ delta/zagi hade svårt i vinden och efter att jag och Rolf
blivit påflugna två gånger, ingrep flygledaren och förbjöd tillfälligt flygning med
sådana modeller, som penetrerade vinden dåligt.

Då man startade,  anmälde man “Start” och vid landning sa man till om det.

Landningen skedde uppe på toppen, där det fanns stora gräsytor.
Ett varningens ord: Gå inte för långt bak!

Men för oss som är vana att landa på små ytor, var det problemlöst.

Då vi flög kom en ungdomsgrupp på 20 unga modellflygare under utbildning
med sin ledare och flög. Mycket roligt att se, att återväxten är stark.

De olika modellerna som man flög med visade hela spektrat. Från de enklaste
till de mest komplicerade. Från supersmå modeller till storseglare.

Alla sorter fanns.

Ska ni tillbringa en dag på hanget så ta med, varma kläder, stol och framför allt
dryck och nåt att äta.

På hanget finns anslaget flygregler vid vindstruten.

Här kommer bilder på när Roffe och Pär flög med sina modeller.

Det blev många, men jag ville inte avstå någon. Det finns oxå
lite flygbilder från min GoPro, som satt i Rolfs kärra.

 

 

SONY DSC
Varifrån vinden blåste mot kanten.

 

 

SONY DSC

Vy mot radomen

 

SONY DSC

Parkeringen som är gratis här. men inte uppe vid centrum !

 

 

SONY DSC

Här är lite av reglerna igen.

 

SONY DSC

Wasserkuppes centrala delar.

 

SONY DSC

Skolningen i full gång med fullskalakärror.

 

 

P1100388

Svenska modellflygare på väg upp till hanget.

P1100395

Roffe anländer fullastad.

 

 

 

SONY DSC

Från vänster: Roffe, Willi flygledare, Pär och två tyska modellflygare.

 

 

SONY DSC

Rolf Maier, dynamisk ordförande i Ålleberg Modellflygklubb och mycket aktiv byggare och flygare.

SONY DSC

Kärror på hanget.

SONY DSC

det gäller att hålla koll på trafiken.

SONY DSC

De flesta hade elmotor i sina seglare.

SONY DSC

…för att försäkra sig om det kniper med höjden.

SONY DSC

Något fångade vårt intresse.

SONY DSC

Nyanlända tyska flygare.

SONY DSC

En ungdomsledare i DMFV hjälper en elev

SONY DSC

“Los”!

SONY DSC

…och det gick ok.

SONY DSC

Alla flygställena är likadant utrustade med vindstrut och reglerna anslagna.

SONY DSC

Fortfarande flygs det med 35 mHz

SONY DSC

 

SONY DSC

ganska snygg modell av EPP.

SONY DSC

…fast jag tycker det är spalter mellan roderna…

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

Då man startade sina modeller, tog man verkligen i.
Det var ju turbulent på låg höjd.

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

Pelzner Hang augusti 2014

 

SONY DSC

Här kommer ungdomsgänget…

SONY DSC

Klockan 1100

SONY DSC

Roffe på väg att starta

 

 

SONY DSC

Nu ska vi visa de svenska färgerna !

SONY DSC


Rolf tar i under starten.

SONY DSC

Aspiren ihop med andra modeller

SONY DSC

Segelflyg är en i högsta grad estetisk upplevelse.

SONY DSC

Aspiren i en strimma av ljus från solen.

SONY DSC

Tänk om man kommit till en tävling med en sådan modell 1975…

SONY DSC

En mycket liten…

 

SONY DSC

…flygande vinge.

 

SONY DSC

Roffe mekar.

 

SONY DSC

En tysk startar sin snabba modell…

SONY DSC

…men han var inte helt vuxen kärran.

 

SONY DSC

Dessa modeller var små och lätta. Utrustade med de minsta servo och mottagare jag sett.

 

SONY DSC

Kostar nog några Euro….

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

 

SONY DSC

En Ållebergare på Wasserkuppe.

SONY DSC

Fram mot sen eftermiddag.

SONY DSC

Inflygning för landning för Rolf

SONY DSC

Det är turbulent vid landningen. Så det gäller att hålla hastigheten och inte gå för långt bak.

SONY DSC

Här marscherar ungdomsgänget hem.

I förgrunden till höger Pärs Lunak.

 

 

SONY DSC

Pär ska starta efter förberedelser.

SONY DSC

Det gäller att ha ett rejält tag om kroppen i den friska vinden.

SONY DSC

Satsning framåt.

SONY DSC

…och sen få grepp om spaken snabbt.

SONY DSC

…för det är hoppigt…

SONY DSC

…ser bra ut nu…

SONY DSC

…men så blir det turbulent och planet kastas omkull 90 grader…

 

 

SONY DSC

…och det gäller då att reagera med rätt motroder…

SONY DSC

…så man kommer ur den svåra situationen…

SONY DSC

…men som synes så …

SONY DSC

…ordnar det sig slutligen.

SONY DSC

Lunak över Wasserkuppe.

 

 

SONY DSC

Roffe bogserar tillbaka Pär till pilotplatsen.

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC
Besvärligt tyckte Pär om turbulensen…

 

SONY DSC

Någon på väg att landa…

SONY DSC

Roffe tar igen sig mellan varven.

SONY DSC

Mycket termik och 6/8 Cu.

SONY DSC

En typisk representant för modellerna som det flögs med, vilka var av lite kvalitet.

SONY DSC

landning ?

SONY DSC

Jo det blir det.

SONY DSC

 

SONY DSC

En av skolkärrorna för fullskala.

 

 

SONY DSC

Till höger med keps, Willi Roth som samtalar med en kompis med anknytning till Wasserkuppe.

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

V-stabbe kan var snyggt.

SONY DSC

Roffe, med BilTemahandskar förbereder. Jo det var kallt i blåsten.

SONY DSC

En svensk viking på hangkanten.

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

Landning igen…

SONY DSC

…som gick bra….trots att vinden vände upp modellen då den stannat,
så den balanserade 90 grader på ena vingspetsen.

Tyvärr missade jag att plåta det, men det såg helt galet ut.

SONY DSC

Det syns det var kyligt.

SONY DSC

En flygare som just nu inte flyger hang…

SONY DSC
Men denna flyger hang utan besvär

SONY DSC

Bogsering

SONY DSC

SONY DSC

Efter en dags flygning.

SONY DSC

En version av Jeti…

SONY DSC

…och en annan. Jag är sugen…

SONY DSC

 

SONY DSC

Det börjar tunna ut sent på eftermiddagen.

 

 

 

P1100401

Klart man är glad om man får flyga.

 

DCIM151GOPRO

Flygbild längs vägen mot Gersfeld/Fulda

DCIM151GOPRO

Så här ser det ut.

DCIM151GOPRO

Ett typiskt exempel på landskapet i södra Hessen

 

 

 

 

DCIM152GOPRO

Segelflygcentrum Wasserkuppe.

DCIM152GOPRO

Ni ser att gräset klipps och vårdas.

DCIM152GOPRO

Flygplan och parkering. Där parkeringen slutar = FuldaQuelle.

'

Man förstår att detta är en bra plats för segelflyg, både hang och dynamiskt.

DCIM152GOPRO

 

DCIM152GOPRO

Rolf på väg att landa med klaff ansatt.

 

 

SONY DSC

Det är detta det handlar om.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.