Kategorier
Flyghistoria

BILDER FRÅN MUSEET WASSERKUPPE

 

 

 

 

 

Här kommer ett litet urval av bilder från fullskalasegelplanens utveckling,

som jag hämtat från museets samlingar.

 

 

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

Jag har ju redan för två år sen redovisat en del bilder från mitt första besök
på Wasserkuppe.

Om ni går till sökrutan till vänster i marginalen och skriver in som
sökord
“Wasserkuppe”, kommer det upp olika alternativ.

Men är jag på plats, vill jag försöka hitta andra infallsvinklar, som beskriver
utvecklingen av segelflyget i Tyskland.

Man kan utan överdrift säga, att utvecklingen styrdes just från Tyskland
under segelflygets pionjärtid 1910-1940.

Jag vill kalla det  pionjärtiden,  fram till dess man förstod, att man kunde
flyga
dynamiskt i termik.

Att utvecklingen i stort kom från Wasserkuppe,  berodde på handlingskraftiga
och kunniga personligheter.

Den främste var Oskar Ursinus, även kallad “Der RöhnVater”.

Personer som Ursinus och det faktum att man varje år hade tävlingar
på Wasserkuppe, drev segelflyget framåt.

I Tyskland fanns det vid flera universitet grupper av flygintresserade,
som experimenterade med olika utvecklingstendenser och ideer för
segelplan vid denna tiden.

Ni kan googla på det, så kommer ni att se.

Under pionjärtiden flög man hang, vilket man till fullo förstod.
Ibland kunde man flyga kortare sträckor, om man utnyttjade  uppvindarna
vid en åskfront.

Men det var först vid slutet av 20-talet och början av 30-talet, som man
förstod,  att termik gav segelflyget i stort sett obegränsade möjligheter.

En bidragande orsak att man lyckades, var att man i Frankrike
konstruerade den första fungerande variometern.

Tack vare detta instrumentet, som mäter förändringen i det statiska
trycket, kunde piloten malla in sig i centrum av blåsan.

Sen känner vi alla utvecklingen.

Kanske en av topparna var, när Hans-Werner Grosse flög från
Luebeck till Biarriz i Spanien.

Sträckan var 1460 km och han flög med sin ASW 12. Tidpunkten
var 25 april 1972.

Grosse är född 1922 och flyger än….92 år gammal.

Ok, nog pratat här kommer bilder med mina kommentarer
där jag har nåt att säga.

Håll tillgodo !

 

 

 

SONY DSC

Detta är det första du ser vid ingången till segelflygmuseet.

SONY DSC

Detta flygetyg flög man…styrning skedde med de två träspakarna. Kolla sitsen…..

Jag ska lägga upp originalbilder från flygningen i en senare post.

SONY DSC

Hastighetsmätare i form av en propeller.

SONY DSC

Lite groteskt namn eller…?

SONY DSC

Profilen…? Mycket lyft…..och motstånd.

SONY DSC

Vad som gör bilden intressant…hjulen.
Ser ut som ombyggda fotbollar.

SONY DSC

Även vingspetsarna hade något som såg ut som klyvda bollar.

SONY DSC

En replika av originalet

SONY DSC

Den blå musen…ett märkligt plan.

Detta är en exakt replika. Det finns en filmsnutt på YouTube då originalet flyger.
Kollar ni på den så håll ögonen på höjdrodrets rörelser!

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Som en fin möbel.

SONY DSC

 

 

SONY DSC

En Canard som flög.

SONY DSC

Klart vingen är stark. Torsionsnäsa, huvudbalk och bakkantbalk.

SONY DSC

Man får väl säga att roderytorna är rejält tilltagna.

SONY DSC

Sidoroder på vingspetsarna. Undrar hur effektivt det var egentligen ?

SONY DSC

Det oranga planet är ett försöksplan för höjdflyg.

SONY DSC

Miljöpartiets VIP-plan…

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Kolla höjdroderlinan. Kan det vara så att höjdrodret är uppspänt med fjäder
och att man bara använder en draglina ?

SONY DSC

 

 

SONY DSC

I bakgrunden en Schulgleiter 38. Lådan framför är en inklädnad av förarplatsen,
för att piloten skulle få en mjuk övergång till exempelvis Grunau Baby.

SONY DSC

SG 38

SONY DSC

Ett ultralätt plan….gjort för hangflyg.

SONY DSC

Östtyskt skolplan.

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Pilformade vingar….bra om man flyger överljudshastighet…

SONY DSC

Skolflygplan  med sitsarna sidebyside.

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Grunau Baby

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Bergfalke II/55

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Flygande vinge

SONY DSC

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Ett av de viktigaste verktyget vid segelflygning förr på hang.

Ett gummirep.

6 man sträckte repet så hårt det gick genom att springa framåt och då spänningen var
maximal, drog startern i repet, som
släppte planet och det sköts ut på hanget.

Fungerade utmärkt. Det var också billigt.

Man använde i regel en startbrygga, som till exempel på Ållebergs hang.

SONY DSC

Här en hangkärra som var ett hembygge och det som var märkligt var…

SONY DSC

…att hastighetsmätaren, som tycktes fått en nolla för mycket…?

SONY DSC

Detta är en tidstypisk sprygelprofil.

SONY DSC

Ett sätt att bygga upp spryglarna i plywood.

Torsionsnäsan och balken bildar en enhet som
gör vingen stark och styv.

SONY DSC

Så här fäster man ihop vinghalvorna i kroppens fäste.

Det sker med två stora bultar, som låses och säkras med Fockernålar.
jämte sitter skevroderhävarmar och bromshävarmar med beslag.

SONY DSC

Kranich, Tranan, som var det förhärskande skolplanet från 1937 tills ungefär
1960 i alla  fall i Sverige.

Det var då, man genom att en Weihe föll sönder i moln, kom på att det lim
som använts, vilket var ett tvåkomponentslim, hade åldrats och
krackelerade.

Så detta haveriet i Sverige medförde att vår segelplansflotta
i ett penndrag förnyades, vilket möjliggjorde att Bergfalken
introducerades.

SONY DSC

 

 

SONY DSC

En typ av bogserkoppling

SONY DSC

Det vackraste segelplanet “MINIMOA”

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

Om ni är intresserade av något speciellt plan,


kan ni googla på registreringen på planet och få fram fakta om det.

Dessa bilderna är bara snapshots av en rundtur.

 

 

P1100048

 Denna kärra hade finish som en rokokomöbel

P1100049

 Detta var planet som var avsett att användas vid de olympiska spelen i Helsingfors 1940

 

P1100050

 Lite bombplansstuk över kabinen…

 

P1100053

 Skulle jag vågat flyga denna canard med raketer i aktern…? Njae…

 

P1100054

 Så här låser man en skevroderwire

 

P1100132

 Reiher en state of the art modell från slutet av 30-talet.

P1100148

 Välpolerat som en hallmöbel.

 

P1100152

 Olympian var alltså det enhetsplanet alla skulle tävla med i OS.

Men det blev ju inget efter Sovjetunionens anfallskrig på vårt  broderlandet Finland.

P1100154

 

 

P1100159

 En typisk fena/sidoroder från tiden runt 1930-1950

 

P1100208

 Höghöjdsexperimentplanet

 

P1100253

 

 

P1100315

 

 

P1100078

Efter rekordflygningen 1972

 

P1100079

Vägen Hans Werner Grosse flög…utan motor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.