Jag tycker namnet “Flygande Tunnan” är lite nedlåtande…
på ett sådant fint plan som SAAB 29.
Ett plan som låg absolut i fronten av utvecklingen just
efter Andra Världskriget.
Att vi lyckades i Sverige med 29:an beror på duktiga konstruktörer,
bra underlag vi fått tillgång till från tyska utprovningar och mätningar
på pilformade vingar, samt att vi hade tillgång till dåtidens bästa
jetmotor en svenskproducerad RM 2, vilket var en
De Havilland Ghost.
Maxfart 1060 km/timman. Försedd med EBK.
Planet var i tjänst till 1970.
Här kommer bilder från flyguppvisningen i Växiö.
De flesta bilderna tagna med normalobjektiv.
Jag kommenterar inte bilderna, då de talar för sig själv.
Vill du veta mer om planet…googla !
Takeoff
”’Jämför man ljuset från EBK på J 29 F och jämför med exempelvis Viggen,
så ser det ut som ett stearinljus jämfört med en vulkan…
Stighastighet till 8000 m ca 4 minuter.
F 10 Rudolf Gul
Detta var vad motståndaren såg i backspegeln…
2 svar på ”J29 FLYGANDE TUNNAN”
Jo du glade!
I vevan när Berlinmuren uppfördes gjorde jag värnplikten ( m. kuppberedskap indragen permis!!!) i Ystad- Revinge, Pv-plutonen som avståndsmätare & observatör.
Där skulle övas flyganfall under förflyttning, jo flyget var just detta SAAB 29.
Jo killen som flög, han först att meja” ner oss samt gjorde en ” Halv omvänd kubansk åtta” & tog oss en gång till!
Vi han möjligt vis att hoppa av fordonen, men inte mer så fort gick det!
Vid en flyg uppvisning på Bulltofta flög två plan en triangel bana (Malmö, Göteborg, Norrköping tror jag) på tid m. landning där målades något på planen bara för att bevisa att dom landat, har glömt tiden 45 min kan det stämma.
Mvh.
Hej,
jag har försökt googla upp flygningen du beskriver mellan städerna men misslyckats.
Har det inträffat så finns det säkert någonstans.
Kommer du ihåg vilken flygdag det var och vilket år ?
mats