Flygmuseet i Hannover .
Laatzen är mässområdet i utkanten av Hannover i Tyskland.
Hannover ligger söder om Hamburg längs A7, som ju går genom
hela Tyskland från norr till söder eller om man vill tvärtom.
Avståndet Hamburg-Hannover är 1.5 timma motorvägskörning.
Vill man besöka museet, http://www.luftfahrtmuseum-hannover.de/
så slå in adressen på din navigator och följ sen anvisningarna noggrant.
Museet ligger vid Mässområdet, som är gigantiskt.
Har du ingen navigator så sikta på skyltar “Messengelände”
För att hitta museet spana efter denna Mig-21, som ropar ut,
var museet finns:
Museet och dess artefakter är i utomordentligt skick, varför jag varmt
rekommenderar ett besök.
Det tar 2 timmar att gå igenom anläggningen. Lätt att parkera oxå.
På deras hemsida, ovan, hittar du vägbeskrivning.
Var noga när du trasslar dig dit. Det är mycket vägar !
Här lite bilder igen:
En Grade Eindecker.
Många modeller av detta plan har byggts.
Var ett av de första riktigt lätta modellerna som såldes.
Dorniers monumentala flygbåt, med betoning på båt.
Otto Lillienthal med sin hängglidare, som han flög med på en artificiell kulle utanför Berlin.
En sann pionjär som betalade det yttersta priset för sina landvinningar inom pionjärflyget.
Ännu en bild på hur huvudvevstaken och hjälpvevstakarna förhåller sig i en radialmotor.
Alla hjälpvevstakarna är fästade på huvudvevstaken. Förstår man det förstår man funktionen
av en stjärnmotor och varför den alltid har ojämnt antal cylindrar.
En klassisk motor. En Bayrische Motoren Werke och dess A-8.
Jag såg på motorn noga och det är finmekanik in i minsta detalj.
Motorn är därtill estetiskt tilltalande.
Allt är genomtänkt och funktionellt. Annars ha de det ju inte fungerat.
Motorn byggdes i 40000 exemplar.
En av mina favoriter. En Horten flygande vinge segelkärra. Glidtal 1:40 !
Det åstadkom man 1941.
En SuperMarin Spitfire. Mycket propeller…
F-104 Starfighter eller som den kallades i Tyskland:
” Der Witwemacher”, “Änkgöraren”.
Många piloter omkom under flygning, främst beroende på att planet flög
utanför specifikationerna, som konstruktörerna dragit upp.
Den fullständigt restaurerade Me- 109 planet.
Här syns oljetanken och avgasrören på Daimler-Benzmotorn.
Ni kan se att avgasrören är lödda med gas och pinne.
Det byggdes 20000 Focke Wulf 190 av olika versioner.
Just denna är utrustad med en BMW A-8 radialmotor.
Me-209V.
Det då, snabbaste kolvmotordrivna flygplanet. 775 km/timman.
Läs här om det: http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_209
Me-109, som det såg ut då det bärgades.
Jämför denna bilden med det färdigrestaurerade planet !