Jag är ägare till en Golf 4 med FSI motor.
De sista 2 åren har jag bytt 8 (åtta ) tändspolar.
Detta är min Golf som har en enastående förmåga att konsumera tändspolar.
Så här ser en tändspole ut ungefär.
Som alla vet, så har fabrikanterna avskaffat den gamla modellen med en tändspole,
mekanisk fördelare och sladdar ut till stiften, till förmån för ett system, som styrs
av bilens dator, för att prestanda ska bli optimerat.
På min bil visar sig optimeringen, genom att tändspolarna går sönder ungefär
varannan månad.
Naturligtvis undrar jag varför och vid ett tillfälle kollade jag,
hur tändspolen var konstruerad. Att den överhuvudtaget funkade,
var för mig ett mirakel. En konstruktion full av svagheter vad gäller
isolationen. Det är ju höga spänningar vid ett stift, varför man måste
ha en god isolation mellan ledare och gods.
Felen kommer sakta smygande med småhackande motor.
Hackningarna dyker upp framför allt, när man kör på lågt varv
och gasar på. Vad som händer då, är att tändförställningen ändras
och bilens dator ändrar styrningen till tändspolarna. Efter småhacken
kommer intervallen tätare och tätare och till förarens glädje,
börjar motorvarningslampan blinka muntert.
När den blinkar, då är det bekräftat, att en eller flera spolar är på kneken.
Så vad gör man? Jo, jag kör till märkesverkstaden och ber att få bytt.
Eftersom jag är en ständig tändspolekund, har jag garanti på spolen,
för den håller ju inte länge och det kostar mig bara besväret.
Men men, det som gör mig konfunderad, är ju varför inte VAG
konstruerar om tändspolarna, eftersom enligt VAG i Södertälje,
detta är ett välkänt fenomen?
Nu kommer vi till pudelns kärna. Hur kan det komma sig,
att en tändspole kostar 1440 spänn på märkesverkstaden i
Sverige, men köper jag den i Tyskland, kostar den 24 Euro = 256 kronor?
VAG Sverige kan inte skylla på transport- eller lagerkostnader,
utan de ser sin chans att tjäna lite extra.
Så är det!
Jo, jag ska lämna in bilen på fredag. Ska bli spännande att se
hur länge det håller denna gång……..