… kommer lite meningslös statistik….
…och annan information från administratorn.
Jag har skrivit 1843 inlägg.
Det har blivit tillsammans en normalstor bok på mer
än 2000 sidor. Eller 4 böcker i storlek av Mobergs utvandrarepos
med 500 sidor var….
Det har kommit 1343 kommentarer. Jag godkänner alla kommentarer,
som tillför min blogg något, medan vettlösheter , som inte har
innehåll, utan bara skulle förödmjuka den som skickat kommentaren,
om det publicerades, det går i papperskorgen. Det är mitt privilegium som
administratör att bestämma, vilka kommentarer som ska publiceras.
183888 skräpmail har försökt landa på bloggen, men de har ramlat ner
i papperskorgen från antispamskalet .
Endast 2 mail har Akismet missat under 6 år och det är bra jobbat.
Just nu får jag cirka 100 spam varje dygn och tendensen är stigande.
Men som sagt, min Akismet-Plugin tar det, så det vållar inget
bekymmer. När spamboxen når en viss nivå, töms den automatiskt.
Jag har publicerat mer än 18000 bilder. Som jag senare ibland hittar
snodda på diverse ställen på nätet…det kan jag leva med, om inte annat
så vet jag i alla fall någon, som uppskattat… mina bilder.
Jag har fått mail och bilder från flygintresserade över hela världen.
Högst antal besök under ett dygn är 1226 unika gäster.
Detta är en av de fantastiska egenskaperna med en blogg,
att du når nästan hela världen, då du publicerar något !
Jag har också snabbt lärt mig, det finns alltid någon, vilket ämnet än
är, som vet mer och kan mer, än vad du själv gör !
Vilket också ger en blogg stora möjligheter att presentera korrekt information.
Ska jag jämföra med något jag tidigare upplevt om samma ämne,
blir det från min verksamhet som aktiv sändaramatör.
Låt mig berätta, vad som hände mig, som bekräftar min utsaga om
mer vetande. Jag talade på kortvåg 14 mHz, med en man i USA, boende
i NJ i en ort som heter Hoboken, där förresten Frank Sinatra föddes för 100 år sen.
Vi talade om B-17 eller som det kallades “Flygande Fästningen” vilken
användes under WWII.
Diskussionen gällde motorernas turboladdare, där jag hävdade vissa fakta,
angående inter-coolerns vara eller inte vara.
Då hoppade ytterligare en sändaramatör från FL in och sa, att det jag sagt
var fel….Jaha sa jag, hur vet du det ?
“Det är jag som konstruerat turboaggregaten” , sa mannen , punkt slut !
Det hade jag inget att sätta emot, utan jag satte på mig dumstruten och
försvann in i hörnet och skämdes. Detta hände 1984..kanske jag skulle
sitta där fortfarande….
På min anspråkslösa blogg är besöksantalet stigande , vilket gör
mig glad. Min blogg är bara ett litet sandkorn i den nästan gränslösa
öken , som bloggarna utgör. I Sverige finns det 500000 bloggar…
Min lilla blogg kan ju aldrig konkurrera med exempelvis kvalitetsbloggar
som damen Anna Books …
Hennes besökssiffror kommer jag aldrig att nå, för jag riktar mig till ett
smalt segment av, låt oss kalla det möjliga besökare.
Men det är ju inte bara kvantitet och storlek på barmen, som räknas.
Jag vet, jag har trogna besökare, vilka hälsar på varje dag.
En bloggs administrativa sida gör det möjligt att se, varifrån
besökarna kommer, eftersom alla besökares ip lagras och på vilket
sätt de har halkat in på bloggen och hur ofta de är här.
Ganska fantastiskt !
Ibland kommer kommentaren, varför ändrar du inte tema eller
utseende på bloggen ?
Varför ska jag ändra något, som fungerar och som besökarna känner igen ?
För mig är innehållet viktigare än formen.
Jag försöker skriva bra svenska både till form och innehåll.
Det innebär, att jag är noga med syntax och stavning, i enlighet
med hur jag lärde mig det i realskolan och gymnasiet före 1969..
En del säger, jag skriver i en gammaldags form…visst gör jag,
jag är en gammal människa…som under uppväxten och senare
har danats av den klassiska svenska litteraturen.
Vad gäller innehåll, så bestäms det delvis av namnet på bloggen .
Men jag är ingen ämnestaliban, utan allt som på något sätt
hänger ihop med mina aktiviteter kan dyka upp på bloggen.
Länkar till något jag avhandlar, lägger jag in, om jag hittar något bra,
så den som är intresserad kan läsa mera och fördjupa ämnesintresset.
Ett av de medlen jag använder, är bilder. En bild säger mer än en bok.
Dessutom startar en bild tänkandet hos betraktaren. Men, jag lägger
inte upp bilder utan selektion. Varje bild finns med av något skäl,
som jag anser viktigt.
Så min blogg kan väl kallas en bildblogg i första hand. Tack han som
tog fram digitalteknik för foto ! Det blev en omvälvande utveckling !
Mina bilder är mer än ofta tekniskt usla, men det spelar ingen roll,
så länge de har en förmåga, att förmedla ett budskap, information eller idé.
Mitt bildmaterial kanske ställer krav på besökarens förmåga att
associera och förstå metaforer..för allt behöver inte vara lika lätt gripbart
som storyn i en såp (sop)opera på TV 3 eller programmet “Anslagstavlan”
på SVT.
Varför jag har en blogg ?
Jo, mitt yttersta syfte är, att jag vill försöka sprida positiva upplevelser
om hur vårt intresse för begreppet flyg och flygning blir till uttryck, så det
förhoppningsvis är till gagn för vår hobby.
Alltså, jag vill göra god propaganda för begreppet flyg, där ett av mina
verktyg är bilderna, vilka spelar en huvudroll.
Det är min målsättning. Vilken man inte alltid klarar att leva upp till.
Man kan hemfalla åt saker, man inte skulle skrivit, men det blir så ibland.
Sticker jag ut näsan, är risken den blir röd.
Den risken tar jag , för annars blir bloggen fullständigt men- och
meningslös. Om jag vill göra alla glada alltid, så kommer bloggen att bli,
Ett intetsägande snömos i velour och näbbstövlar !
Jag vill inte hemfalla åt inavlat gnäll, avundsjukt felletande och förgrämd
missunnsamhet . Det finns alltför mycket av avskräckande exempel,
som inte främjar vårt flygintresse redan publicerat på olika fora.
Alltså, jag vill inte, mitt bloggbarn ska dansa i en jitterbug med
formalistiska konstryttare !
Publicerar jag något på webben, ska man vara medveten om följande:
En gång publicerat, alltid publicerat.
Visare av erfarenheten tar jag numera alltid skärmdumpar, av det som
fångar mitt öga och sådant som jag bedömer kan vara bra att ha på lager
ibland, när jag vill påminna någon, om vad han eller hon skrivit tidigare,
även om det blivit raderat..
Om det är tidskrävande att ha en blogg ? Jovisst, allt tar sin tid,
men efter en inlärningstid får man rutiner, som snabbar på editeringen.
Jag tycker, det varit en mycket positiv upplevelse och naturligtvis roligt och
lustfyllt att administrera och driva hangflygning.se. Om jag har ett ökande
antal människor, som besöker min blogg varje dag, så känner jag ett ansvar
att fortsätta och försöka bli bättre, för att inte göra mina besökare besvikna.
En blogg eller hemsida som uppdaterades sist för två månader sen, eller som
reklamerar för något, som skulle inträffa för 3 månader sen, det är en
garanterat död anka !
Alltså kraven stiger, men det är inte negativt, det stimulerar och ger impulser.
Ibland lyckas jag och det driver mig framåt !
En sak till…jag skriver… precis vad jag vill på min blogg !
Häng med !
3 svar på ”EFTER 6 ÅRS SEGLANDE PÅ BLOGGOCEANERNA MED HANGFLYGNING.SE…”
Heja heja Mats.
Intressant & läsa hur du ordnar upp det,tänkte mest på dina äventyr på hangen!
Det är inte alltid man kan vara till hands!!
Ha de.
“Ps” dom jobbiga äventyren (klättring) på hangen är väl bara få procent av flygen? “Ds”
Instämmer med föregående talare “Rolf H.”
Åker idag upptill Ålleberg för hangflyg, så klart…
Keep up the Spirit! min vän….och GOD JUL….och även till ALLA dina följeslagare…
Tack Rolf M!
Hoppas inte Mats läser detta m. han är mycket speciell & entusiast & brinner verkligen för det han gör!