…rymmer en bildskatt.
Jag har besökt Wassekuppe och dess museum ett par gånger och jag
kommer att besöka platsen igen, för varje gång jag varit där,
har jag upptäckt nya intressanta saker.
Vid mitt senaste besök fotograferade jag av bilderna, som var anslagna
på väggarna och tog stillbilder från de tv-monitorer, som körde olika
slingor nonstop med olika temata.
Så det jag gjorde, var att jag tog tog bilder på bilder, så gott det lät sig göras,
vilket var svårt på grund av reflexer och skuggor, men lite blev det.
Bilderna speglar en banbrytande epok av segelflygets utveckling under
1920- och 30-talet.
Denna tiden var ju pionjärernas, det var då, de stora framstegen gjordes
inom segelflyget.
Från att ha varit bundet till hangflygning för att hålla sig uppe, lärde man sig
att flyga dynamiskt i termik, man lyckades nå höjder, man tidigare drömt om
och planens instrumentering kompletterades med, kanske det för en segelflygare
viktigaste instrumentet, variometern. All ny teknik, mer erfarenhet, bättre utbildning
gjorde att segelflygningen utvecklades språngvis.
Jag tror, de som var aktiva segelflygare vid denna tid upplevde mycket nytt och
spännande. Alla nya innovationer kom att få ett avgörande inflytande både
på segelflygets och även motorflygets vidare utveckling
Jag ska inte tjata om, att ett besök på Wasserkuppe är belönande , för det vet ni redan !
Nu landar här en massa bilder. Kvaliteten är som den är, jag har försökt förbättra
den så gott det låter sig göras. Bilderna på Wasserkuppeväggarna presenteras
bakom skyddsplast, som naturligtvis skapar reflexer och annat, som stör.
Kommenterar gör jag, där det behövs. Vill ni ha mer info, använd något,
som heter Google ! Det är ett kraftfullt verktyg.
Hoppa in i baksits och åk med !
Focke-Achgelis-Fa-223 helikopter.
Världens första fullt fungerande helikopter. Flögs av Hanna Reitsch.
Hanna Reitsch
ansedd som världens skickligaste pilot och testflygare..
Segelflög tills hon dog 1979, 67 år gammal.
Hanna Reitsch flög en specialtillverkad “Sperber” (Sparvhök),
som fick tillägget “Junior,” då den var mindre i storlek än originalet.
Kolla det kraftiga repet…hade till uppgift att lösa skärmen, om hon var tvungen att hoppa.
Denna tekniken stoppades, då det kunde bli dödliga utgångar efter uthoppet,
om planet bröts sönder i mindre delar, vilket förhindrade att huvudskärmen drogs ut.
Hanna Reitsch i Sydamerika med sin kärra.
En liten del av vad Hanna uppnådde under sin 50-åriga flygkarriär;
1932: Uthållighetsrekord för kvinnor (5,5 timmar)
1936: Sträckflygningsrekord för kvinnor (305 km)
1937: Första kvinna att flyga över Alperna med segelplan.
1937: Första kvinna som utnämnts till flygkapten av Ernst Udet
1937: Första kvinna som flugit en helikopter. (Focke-Wulf Fw 61)Första
pilot som flög en helikopter inomhus i (Deutschlandhalle)
1937: Världsrekord i sträckflygning med helikopter.
Segrare i Tyska Riksmästerskapet i begreppet “Sträcka “.“ Sylt–Breslau
1939: Värlsmästare i segelflygning för kvinnor i flygning med angivet mål.
1943: Som provflygare vid Luftwaffen-Erprobungsstelle Rechlin: första
kvinna som flög en Me-163 (Messerschmitt Me 163) och som överlevde
en svår krasch.. För detta fick hon som ensam civilist och kvinna
das Eiserne Kreuz Erster Klasse.
För hennes insats vid utprovningen av en Do-17 med installerad ballongwirekapare
fick hon Järnkorset av andra klassen på rekommendation av Ernst Udet, som var
en pilot nästan i klass med Hanna Reitsch.
1944: Första kvinnan som flög ett jetflygplan. (Messerschmitt Me 262
och Heinkel He 162 vid Luftwaffes utprovningsanstalt i Rechlin.
1952: Tredje plats vid Segelflyg VM i Spanien.
1955: Tysk mästarinna i segelflyg.
1956: Sträckflygningsrekord för kvinnor (370 km)
1957: Höjdrekord för kvinnor (6.848 m) (1. Diamant till Gold-C)
1960: 300 km triangelbana(2. Diamant zur Gold-C)
1970: Tyskt rekord i sträckflygning för (3. Diamant för Gold-C),
tysk mästarinna i Segelflygklassen.
1971: Världsmästare i helikopterflygning Hubschrauber-Weltmeisterschaft (Damklassen)
1972: Tyskt rekord i triangel 300 km .
1977: Tyskt rekord i flygning till angivet mål för kvinnor. 644 km
1978: Tyskt rekord för kvinnor i flygning tur och returbana 715 km.
1979: Tyskt rekord i tur och returbana segel, 801,70 km
Undrar hur det känns att flyga en “Vampyr”…
Pilotens och planets nos tycker jag har vissa likheter…Detta planet finns
bevarat i original på museet. Där kan ni få reda på, vad som finns
under nosen på planet…?
Tja…nästan 56 timmar på ett hang….
då känner han terrängen…och han fick tydligen läst sin tidning…
En reparation från 20-talet på en vinge.
En av många segelflygskolor i Tyskland under sent 20- tidigt 30-tal.
En modig ung pilot 1909
En gummirepsstart på Wasserkuppe
En av hangarerna var döpt till “Hermann Göring Halle “..
den är omdöpt nu.
I väntan på start under en tävling mitten av 30-talet Wasserkuppe.
Kranich, en mycket använd skolkärra
Otto Lillienthal utgick från storkars vingar då han konstruerade sina glidflygplan.
Otto Lillienthal på en av sina startplatser.
Otto Lillienthal gick i backen vid sin sista flygning 1896.
Sa i sjuksängen just innan han dog:
“Att flyga kan kräva sina offer”.
Han hade ju så rätt.
Peter Riedel en ung föregångsman. Hamnade som jaktpilot i Luftwaffe
och slutade som flygattache i Stockholm 1945.
Efter kriget affärsman i USA.
Så här går de olika startsätten till…
Så har satt man och balanserade i sin övningskärra i vinden med hjälp av roderna.
Planet var lagrad på en pivå i tyngdpunkten, vilket gjorde att man vid tillräcklig vind
kunde “torrflyga” Då jag tog mitt segelcert, 1968 satt vi i Bergfalken och balanserade den på
hjulet, vilket funkade bra om det blåste 5-7 sekundmeter. Det var vår segelflygsimulator…
Robert Schwede, sitt namn till trots, svensk var han inte.. !
Vid ett hang i Riesengebirge med en Grunau-9 “Anfänger”.
Tänk, om man dykt upp med en “AVA PRO” på hanget…?
Vad tror ni man hade trott ? En alien ?
Ett märkligt flygplan. Ser ut som ett bombplan från 1933.
En kopia på planet är under byggnad på museet Wasserkuppe.
Denna grabben ser ju nöjd ut…med lagerkrans och allt.
Ett hangs funktion
Hans-Werner Grosse som flög till Biarriz från Lübeck. 1470 km !
Han är nu 93 år gammal och segelflyger fortfarande.
Ett av 30-talets bäst presterande plan “Fafnir”
i startögonblicket med gummirep på Wasserkuppe.
Det gäller att vara innovativ och fantasirik.
Vingarna knäckta, då man ville ha vingarna så långt från
marken som möjligt, för att kunna undvika landningsskador.
Detta plan hade trots flottörer ett högt glidtal.
Modellflyg 1915
Modellplan från 1910
Nu vet ni vad som gäller vid modellflygning:
Hatt, kostym, vita skjorta och slips…
Darmstadt var en av universitetsstäderna som hade en egen grupp med
syfte att konstruera och flyga med egna konstruktioner.
Wasserkuppes nestor och inspiratör, Oskar Ursinus.
Civilingenjör från München.
Bygge av en replikamodell Wasserkuppe.