Kommentaren handlar om Markku
och hans flygning på Rinkaby.
Kommentaren av Matti står i original under posten, om ni vill läsa den.
Matti bad mig “översätta” den till svenska, vilket jag försökt göra
och samtidigt behålla tonen i kommentaren.
Intressant information om Mattis modellflygarliv.
Det är värt att begrunda. Här kommer min skrivning av kommentaren.:
Matti skriver:
Flugan
Vår flygklubb i Åbo heter Kärpänen (Flugan), apropå frågan
om texten på flygplanslådan.
Den grundades 1937, men jag vet inte exakta året, då Markku
började hänga med…
Jag kommer ihåg, att jag gick med i föreningen 1958-1959.
Ett av mina intressen var då att tälja med min kniv.
Då jag var 5-10 karvade jag mest barkbåtar, men flygplanen
började att fånga mitt intresse
.Det som verkligen fick mig att komma igång med modellflyget,
var vid en utställning om och med ungdomsföreningar i Åbo 1957,
där jag för första gången fick se Markkus modeller.
När jag såg modellerna, tänkte jag, att det var så man skulle göra !
Så ville jag lära mig att bygga modellplan, skulle jag gå med i
flygklubben i Åbo, Kärpänen.
Vid denna tiden var modell flyget inte det populäraste fritidsintresset
ungdomen hade, men vi var trots det många grabbar i klubben.
Vi hade ett bra fält, Artukainen, där vi hade bra förhållanden att
flyga och att starta modellerna på lina. Dessutom låg fältet nära
Åbo, så vi kunde cykla dit med våra modeller. Varenda söndag
var vi där och flög. Vi hade tävling på skoj varje gång vi träffades
med korta maxtider. Ofta med bara en minuts maxtid.
Hur vädret än var så flög vi. Vi sa, att en del som tävlade,
de hade talangen det i handen eller var födda med känslan för
modellflyg.
Men för att bli en bra modellflygare, var vi tvungna
att träna mycket.
Jämte fältet fanns en motocrossbana och en
söndag sa jag: Varför försöker vi inte starta längs banan ?
Detta var innan begreppet snurrekrokar fanns. Vi lärde oss
trots det att hålla på modellen på linan längs banan !
Många söndagar tränade vi och det roade oss mycket.
Markkus modeller.
Enligt min mening är Markkus träarbete lika bra i dag som under
den gamla goda tiden. Det som begränsar Markkus förmåga i friflyg
i dag, kan vara hans förmåga att springa upp modellen och att Markku
vid hans ålder inte har den snabba reaktion, som krävs av en
framgångsrik friflygare.
Markku har arbetet mycket med trämaterial.
Att bygga ett hus är inte svårt, men att bygga flygplan, i synnerhet
små modeller som flyger bra är inte lätt.
Mekaniken.
Den sista flygningen med Kuha misslyckades , när vinschaxeln bröts av.
Vinschen var från 40-talet och hade bara M6 gänga på veven.
Markku ville jag skulle förlänga veven, så man kunde lägga ner
mera kraft på de stora modellerna.
Jag modifierade veven för hans vinsch och det höll i tre år ! Nu när
han skulle flyga sin Kuha, hade den fått nog och bröts av.
Matti
6 svar på ”JAG FICK EN KOMMENTAR AV MATTI PYYKKÖ”
Hej!
Ja lycka är en bra vinsch har jag förstått. Förra året beslöt jag att inte hålla på med segelflyg efter att allting strulat. Men så byggde jag en skalamodell av en Slingsby Kadet under vintern och den visade sig flyga alldeles fantastiskt trots sin lilla spännvidd. Och jag har även sett hur många problem det kan bli med gummimotorer.
… och förra året så tyckte jag att Erik Kullgren behövde en riktig vinsch så han fick ta över min Horsji för en blygsam peng.
En s.k. flugrulle fick bli en ny “vinsch” för Slingsbyn. Det tar på tok för lång tid att rulla in 50 meter lina eftersom den fastnar i allting på marken. Idealet är att man kan ta hem linan innan den landat. Detta kräver en vinsch med hög hastighetvilket tyvärr de plastiga Horsji inte riktigt är med sina små lintrummor.
Ett besök hos Lasse Larsson i Gendalen igår där vi skulle prova att lokalisera en radio.beacon försedd modell med en pejlram (det fungerade sådär – ett nytt försök med en 3-elements Yagiantenn skall genonföras innan eller under Sländans tävling Höstmaxen den 15:e oktober) och det blev som vanligt en hel del snack vilket resulterade i att jag fått ta över Bo Modeers fina vinsch som är av metall och har stora lintrummor.
// Ingvar
Att bygga en fungerande pejlram för 150 mhz kräver sin man. Det är inte helt enkelt att bygga
en pejlram som visar dipp och 100 %säkerhet visar fram/back.
Jag kan ju eventuellt komma till Sländans tävling medförande min Yagi-antenn
så kan vi se ur den funkar jämfört med annat….
mats
Hej igen!
Jag har en kinesisk rävjaktsradio för 2 meter. Den har en totalt oduglig mottagare och gick att använda med stor tvekan. Den var billig förvisso. Jag har rensat ut innehållet och satt en Balun samt dragit ut en bit koax med BNC-kontakt som passar Lasses radio. Det är en s.k. måttbandsantenn där elementen består av stålmåttbandsbitar så man kan gå genom täta snår utan att elementen skadas. Den har 3 element
Lasse menar att alla amerikaner har Yagiantenner. Och visst är det enklare att gå på maximum jämfört med ett knivskarpt minimum som ramen ger.
Fram/back är inte så nödvändigt att veta – de små fyrarna har bara några milliwatt uteffekt.
Jag har löpande kontakt med Lasse, inte minst om idéer om tävlingarnas framtida genomförande.
Bästa hälsn / Ingvar
Ciao, sono Salvatore Lizio,mi piace molto il Kuha 16 e vorrei costruirlo. Vorrei sapere dove trovare i disegni.
Grazie
Ciao, sono Salvatore Lizio,mi piace molto il Kuha 16 e vorrei costruirlo. Vorrei sapere dove trovare i disegni.
Grazie
Hej jag är Salvatore Lizio, jag gillar Kuha 16 och jag vill bygga den. Jag skulle vilja veta var du ska hitta ritningarna.
tack
Hi Salvatore,
I have sent your question to Matti Pyykkö in Finland.
He should have the information you are looking for.
Good Luck with your Kuha !
mats