Kategorier
Flyghistoria

UPPDATERING OM CLAUDE DORNIER

 

Nu vet jag,

 

 

varför man flög på bara 10-20 m höjd med DO-X över Atlanten.

Av en händelse visade man en film på 3sat (tysk kanal) som handlade om Claude Dornier och Hugo Junkers. De var ju båda konstruktörer som dels kom med nya lösningar och dels blev utstötta från nazietablissemanget.

Filmen förklarade,  varför man flög så lågt,  när man 1929 flög över Atlanten till New York.

Betänk att man för 80 år sen flög över Atlanten med ett plan,  som kunde ta 160 passagerare och 9 besättningsmän. Mekanikerna klättrade under flygningen in och ur motorhöljena på vingen!! Rena stuntmännen. Det fanns ju några motorer närmare bestämt 12 stycken …..

Nåväl man flög lågt för att spara bränsle. Om man höll sig på 10-20 meters höjd sjönk förbrukningen med ca 7%.

Vafföedepådevise ?

Jo därför man drog nytta av markeffekten.

Markeffekten,  som inte har det minsta att göra med påståendet att:

“Luften komprimeras under vingen mot marken om man flyger lågt”………………?????????

 utan har att göra med, 

 att det inducerade motståndet minskar,  då cirkulationen runt vingen inte kan ske som på högre  höjd.

Det medför att, när ett flygplan flyger nära marken, cirka 1/2 spännvidden, då förhindrar marken möjligheterna att bilda ändvirvlar  från vingarna. Vilket i realiteten betyder mindre inducerat motstånd.

 Som alla vet, så är ju det inducerade motståndet, det man måste betala för att få lyftkraft. Minskar man det man måste “betala”,  varar bränslet längre.

Läs om Groundeffekt:

http://www.faatest.com/books/FLT/Chapter17/GroundEffect.htm

Tänk att flyga över Atlanten med denna fantastiska flygbåt 10 meter över vattenytan…………med de instrument som fanns då. Inget kursgyro, inget horisontgyro, vanlig kompass, dålig info om väder och framför allt vind och en tämligen primitiv radioutrustning.

Föreställ er,  att sitta som pilot i mörkret 10 meter över Atlanten och ratta denna koloss med hjälp av en ratt stor som ratten på en atlantångare.

Mod sakande inte dessa pionjärerna i alla fall !

Så var det med den historien.

 Intressant länk:

http://www.modellversium.de/galerie/18-flugzeuge-zivil/1374-dornier-do-x-revell.html

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.