Kategorier
Okategoriserade

SHOOT-OUT 2018 ÅLLEBERG DEL III

 

 

 

 

 

  Jet och annat…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Första gången jag såg en turbinmodell som flög,
det var i Neustadt-Glewe 1994 i Tyskland.

Motorn sprudlade inte av kraft, men det fick upp
modellen, vilken väl inte var det enklaste valet,
det var  en Starfighter…som vacklade upp och som
slutligen drog in stället och fick stabilitet i sin flygning.

Nu lyfter man knappt på ögonbrynen då en turbindriven
modell dyker upp. Tekniken har fört jetmotorernas prestanda
framåt och de lämnar nu mer än tillräcklig power.

Jag tycker att du hänger det på pilotens agerande, om jag ska
kolla. Den träningsmodellen vi såg på Ålleberg flögs på ett
förtjänstfullt sätt inom ramarna. heder åt han som styrde.

Inte bara jet flögs utan många olika plantyper var ju i luften,
vilket man kan förvänta på ett meeting.

Här kommer ånyo okommenterade bilder, som jag hoppas
ska glädja ditt öga.

Det kommer en rejäl laddning bilder på
en annan fin turbinkärra sedermera , så hang on to the blog !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kent svingar…

 

 

Nu är klockan ca 0900 och det börjar blomma Cumulus redan.

Mycket tidigt lördagmorgon.

Boomerang

Ser det bra ut flyger det bra också. (Kelly Johnson Skunk Works Lockheed)
Kelly Johnson kända citat.

 

 

 

 

 

Jet pilots proudly carry  straw hats…

 

Lite delfinvibbar om nosen…

 

…fortare än ljuset eller ?

 

 

 

 

 

Stället niger vid sättningen…det är ju dess uppgift.

Piper Aviation J-3 Cub

Även om man flyger frigolitmodeller, kan man
som denna pilot, vara konstruktör av bränsle styrningen
till jetmotorer…

 

 

Tidigt på lördagen.

Ständigt mycket folk. Både som kollade och som flög.

Ålleberg var  en perfekt plats för ShootOuten 2018

“Å då sa jag till…”

Kent laddat med korv från ÅMFK koktross.

Roffe står nästan som Clint Eastwood sägande:

“Go for your gun kid” !

Är det en Tundra ?

Vingen försedd med turbulatorer. Används för att förbättra
vingens egenskaper. Använd på vingar med dåligt Re-tal för
att hålla seperationsbubblan på vingens ovansida i schack genom att
förstärka det turbulenta gränsskiktet så avlösningen fördröjs.

En seperationsbubbla förstör strömningen så vingen funkar
sämre som omändrare av den strömmande luften.

 

 

Roffe  bär ut sina modeller…

Själva verket för Shoot Outen på Ålleberg…

Den vackraste segelmodellen…Minimoa

 

Till salu.

 

Robert från Norrland förbereder en av sina fina modeller.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.