Conrad Varenius mailade mig
några riktigt gamla originalfoto
Bilder som beskriver vårt Svenska Flygvapens
operativa flygplan under 20-talet.
Svenska Flygvapnet grundades den 1. Juli 1926.
Vi hade haft militärt flyg förut.
Redan 1912 utfördes den första militära operativa
uppgiften, vilket var en spaningsflygning
under en fälttjänstmanöver.
Under 1910-talet fram till 1926 bedrevs militärt
flyg både under marinen och armén. I armén
låg militära flyget under Fälttelegrafkåren.
Så lever vi till 2026, kan vi fira vårt Flygvapens
100-årsjubileum. Kan vi hoppas på en fin
uppvisning då ?
Här är verkligt gamla, nästan 100 år, bilder från
flygets och Flygvapnets barndom.
Jag hoppas, jag får möjligheten att presentera
flera liknande foto.
Jag har gjort bilderna, så bra jag kunnat med
mitt editeringsprogram. Betänk bilderna är
nästan 100 år gamla och kamerorna var då
inte var mans egendom.
I dag dokumenteras nästan allt, då var och
en så gott som alltid har med sig något,
som kan ta bilder.
Mobiltelefoner av i dag tar mycket bra bilder.
Frågan jag ställer mig är: Var tar alla foto
vägen ?
Vem sparar ? Det är lättare att radera bilder
i ett digitalt media, än då vi ska kasta
pappersbilder. Det tar emot lite att kasta
papperskopior eller ?
Ingressbilden överst är intressant,
då soldatens hatt, är försedd med
Fälttelegrafkårens emblem på sidan under
de tre kronorna.
Det betyder att bilden är tagen före 1926.
En “Tummelisa” med beteckning Ö1 1922.
I cockpit en ur markpersonalen som drömmer sig till
Manfred von Richthofens arbetsplats på Västfronten 1917.
Kan detta vara en Albatross , FVM-21?
Alfred Nervö. En dansk flyghjälte under tidigt 1900-tal.
Kolla klädsel, bakvänd keps, skinnrock, rutiga ridbyxor
och benlindor. Det gällde att vara klädd ordentligt för
att stå emot elementens raseri…
Carl Cederström som flög samtidigt som Anders Nervö.
Troligtvis kvinnornas hjälte vid denna tid…det är klart,
bär man hel skinnklädsel attraherar det kanske damerna…
En bild av klassiskt snitt. Ett snapshot av en
Phoenix C.1 E2 Dront ? passerande i gryning
eller skymning. Observera att denna Dront (?) är försedd
med det modifierade sidorodret och fenan.
Dronten var en ganska osannolik konstruktion.
Varför den hette Dront ?
Jo den liknade den nu utdöda fågeln.
Dront
Varför kommer jag att tänka på våra folkvalda,
som nu försöker dana en regering, då jag ser denna fågel…??
Drontar
Bilden från Digitalt Museum
Kan detta vara en FVM-21 ? Trots beteckningen “Jagare” ?
Kan någon säga, om denna bild är tagen vid de blivande
flygverkstäderna på Malmen ?
Till vänster…är det en Machi M7 flygbåt ?
Tja, är det en FVM-21 ?
Jag är säker mina besökare vet, vad det är och kan korrigera mig.
Här nedan några bilder på flygplanet som finns på Digitalt Museum.
FVM S-21
Belastningsprov Malmen av en FVM-S-21
Motorn till en FVM S-21, en Maybach IV A
6 cylinder inline, ca 240 bhp.
En modifierad S-21 med inbyggd cockpit.
För att kunna transportera bårar med blesserade.
Samma plan som ovan.
En rote FVM S-21
Bilder, som jag kan presentera på bloggen till mångas glädje,
mottages tacksamt ! Det går fint att fotografera av gamla
papperskopior med en digitalkamera. Info om bilderna
är alltid intressant att publicera.
2 svar på ”EN BESÖKARE TILL MIN BLOGG SKICKADE NÅGRA BILDER”
S21 med huv är väl en sjuktransport, därav det stora “plusset” på sidan?
Hej Stefan,
jo, jag förstod att jag var ute på hal is i min kommentar.
Googlade runt lite och såg att planet användes som spaning
och sjuktransport.
Tack för info !
mats