Kategorier
Linflyg

WEATHERMAN SPEED, KUNGSBACKA 2019

 

 

 

 

 

 

Weatherman Speed och linflyg i strålande väder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som tidigare nämnts hålls en linkontrollträff i den aktiva
klubben i Kungsbacka varje år.

Tävlingen heter Weatherman  Speed och genomförs med
en enhetsmodell som heter “Weatherman”.

Antalet deltagare ökar för varje år, vilket är glädjande och
som stödjer linflygets utveckling i Sverige.

Tävlingen gynnades av strålande väder, som vanligt,
vill jag säga med många deltagare och besökare.

Förutom tävlingen är det flugning med linkäror av olika
klasser som gäller.

Att se vår meste mästare Ove Andersson flyga sina
stuntmodeller
väcker i alla fall hos mig frågan;
Hur hänger han med i sina reflexer

då han flyger det för oss okunniga svåra programmet ?

Jag har under de år jag besökt Kungsbacka aldrig sett en
krasch med en Nobler eller liknande.

Det är kanske 50 års erfarenhet av linflyg som bäddar med
rutin och kunskap…

Ove berättade att han ska bygga en semiskala stuntkärra
av Mustang P-51B. Det ska bli spännande att se den.

Nu vet jag,  att mina besökare vill ha bilder och jag har
massor från Kungsbacka, som jag editerat. Du ska vara
medveten om, att det är svårt att plåta en förbipipande
linkärra…
Det blev så många bilder, att de måste publiceras i flera
poster.

Bilderna är utan kommentar, då jag är säker på, att du som
kollar har bättre kunskap,  än vad jag har om linflyg…

Så sitt i stolen och häng med i linan !

Jag fick en kommentar från Ingvar Nilsson , som var informativ
och jag klistrar in den här.

Ingvar skrev:

Åhhhh vad bra bilder du lagt upp Mats!

Ja denna linflygkontrolloldtimerträff var 14:de gången.
Till skillnad från amerikanska SAM – Society of Ancient
Modellers – så har den svenska oldtimerflygföreningen
SMOS som syfte att dokumentera och bevara ALLT
modellflyg.
I USA har man hårdnackat hållit fast vid vattentäta
skott mellan olika huvudgrenar inom modellflyget.

För att tala om Weatherman – detta har blivit otroligt
populärt, och de nordiska reglerna är ytterst generösa
– proxyflygning (alltså någon annan flyger din modell)
och det är väldigt socialt –det finns en massa olika klasser
som bestäms av motorstorleken
. För alla klasser utom KLASS ETT som är själva ur-
-ursprunget gäller att motorn skall vara kommersiellt
tillgänglig och vi har ljuddämparkrav motorer större
än 1,6 cc Klass TRE och uppåt –för glödstift, för diesel
är nog gränsen högre har jag för mig.

Varje klass flygs ett visst antal varv och varje klass har
bestämd linlängd.
Man har tre startförsök. Man får starta med olika
modeller varje gång eller samma.

Klass ETT skall ha Mills 1,3 cc diesel. Detta är den
enda klass där en hembyggd (alla har väl en liten
svarv i hobbyrummet??) replika . Jag flyger med
en original-Mills från 50-talet och det är precis
att det går att flyga runt med den – så det är inte
så mycket “SPEED” här.

Hur tävlar man nu då?

Jo – vi har en rekordlista som hela tiden uppdateras.
Vi räknar ut våra bästa tider och räknar om
till procent av gällande nordiskt rekord.

Jag – jag har en halmhatt på mig på bilderna – flög
klass 3D.
Diesel Webra Winner 2,5 cc – en snäll och lättstartad
gammal goding. Ja detta är ju ingen riktig “speed
fullblodsmotor”.
Jag blev 12 av 13 startande med 62,3 rekordprocent.

Ett nytt rekord sattes – det var vår tävlingskoordinator
och eldsjäl Ingemar Larsson från Vänersborg. På bilderna
har Ingemar illgula varselbyxor med svarta fält och
svart keps.

Jag lägger nog fler kommentarer vartefter Mats
portionerar ut foton.

För den som vill se linflyg så brukar vi träffas varje
tisdag från 16-17-tiden och framåt för att flyga om
nte vädret hindrar oss.
Det är lätt att hitta INLAG i södra infarten till Kungsbacka –
precis mellan ån och järnvägen.

Sommarhälsningar // Ingvar Nilsson, Borås

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Å nu blir det filmtajm …

 

 

2 svar på ”WEATHERMAN SPEED, KUNGSBACKA 2019”

Åhhhh vad bra bilder du lagt upp Mats!

Ja denna linflygkontrolloldtimerträff var 14:de gången. Till skillnad från amerikanska SAM – Society of Ancient Modellers – så har den svenska oldtimerflygföreningen SMOS som syfte att dokumentera och bevara ALLT modellflyg. I USA har man hårdnackat hållit fast vid vattentäta skott mellan olika huvudgrenar inom modellflyget.

För att tala om Weatherman – detta har blivit otroligt populärt, och de nordiska reglerna är ytterst generösa – proxyflygning (alltså någon annan flyger din modell) och det är väldigt socialt – det finns en massa olika klasser som bestäms av motorstorleken. För alla klasser utom KLASS ETT som är själva ur-ursprunget gäller att motorn skall vara kommersiellt tillgänglig och vi har ljuddämparkrav motorer större än 1,6 cc Klass TRE och uppåt – för glödstift, för diesel är nog gränsen högre har jag för mig.

Varje klass flygs ett visst antal varv och varje klass har bestämd linlängd. Man har tre startförsök. Man får starta med olika modeller varje gång eller samma.

Klass ETT skall ha Mills 1,3 cc diesel. Detta är den enda klass där en hembyggd (alla har väl en liten svarv i hobbyrummet??) replika. Jag flyger med en original-Mills från 50-talet och det är precis att det går att flyga runt med den – så det är inte så mycket “SPEED” här.

Hur tävlar man nu då?

Jo – vi har en rekordlista som hela tiden uppdateras. Vi räknar ut våra bästa tider och räknar om till procent av gällande nordiskt rekord.
Jag – jag har en halmhatt på mig på bilderna – flög klass 3D. Diesel Webra Winner 2,5 cc – en snäll och lättstartad gammal goding. Ja detta är ju ingen riktig “speed fullblodsmotor”. Jag blev 12 av 13 startande med 62,3 rekordprocent.

Ett nytt rekord sattes – det var vår tävlingskoordinator och eldsjäl Ingemar Larsson från Vänersborg. På bilderna har Ingemar illgula varselbyxor med svarta fält och svart keps.

Jag lägger nog fler kommentarer vartefter Mats portionerar ut foton.

För den som vill se linflyg så brukar vi träffas varje tisdag från 16-17-tiden och framåt för att flyga om inte vädret hindrar oss. Det är lätt att hitta INLAG i södra infarten till Kungsbacka – precis mellan ån och järnvägen.

Sommarhälsningar // Ingvar Nilsson, Borås

Hej Ingvar,

det är inte enkelt att få till bilder på flygande
CL-modeller Ingvar !
Din utförliga kommentar tar jag mig friheten att publicera
på posten om Kungsbacka, eftersom den är informativ.

Glöm inte stolen…;=)

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.