BARA DRA FULL HÖJD OCH HÅLL EMOT MED SKEVRODER…

 

 

 

 

 

…i överstegrat läge…så löser det sig eller ?

 

 

Jag sprang på denna videosnutt på YouTube, där den ingick
i en hel radda haverier.

Den var så utomordentlig instruktiv, att jag ville visa
den,
då den visade på ett bra sätt, hur man garanterat
planterar sin modell i myllan
med ett förutsägbart
resultat.

Se först på videon och kolla sen stillbilderna jag klippt ur,
som visar felen piloten gör.

Detta är ett skolexempel, på hur man inte ska göra.

Håll tillgodo och lär…

 

 

 

 

 

 

Jaha, nu börjar det gå åt pipan. Piloten kan inte hålla kursen då han ska starta...
för att komma bort från problemet
bestämmer sig piloten för att” rycka “upp modellen,
därför han var på väg in i depån. Man “rycker” inte upp en Cub…
man kör upp den på
huvudstället, sen lyfter man. Alltså ingen trepunktsstart.

Men skit samma, det är bara att ta spaken i magen…
…och redan i detta läget vill modellen vika sig över
sin vänstra vinge…

… konstigt kärran vill åt vänster…

Jo, jag har full skev åt höger…

…men som du ser,  har jag inte differentierat utslagen på skeven...

..å nu då jag flyger överstegrat…det är väl bara att dra mera höjd…

…så stiger ju modellen eller…
fast mannen med kameran…dyker han i skydd eller ?

…kolla höjdroderutslaget och de fastlimmade skevrodren med fullt utslag åt höger…
tror piloten att planet ska flyga med dessa förutsättningar…

…nu har snart fotografen vurpat  helt…och Cuben vacklar överstegrad framåt
med fortfarande full skev åt höger
och ett absolut stillastående sidoroder…

…nu är fotografen på knä…och Cuben vacklar framåt
med full höjd, neutralt sidoroder och full skev höger…

...fotografen kryper snabbt bort på den troliga nedslagsplatsen..
kolla sidoroder…ingen rörelse, men höjdroder, det finns det …

…nu kan du se aningen av sidoroderutslag åt vänster..
….alltså åt det håll modellen viker  sig nu…

…men jag tror att sidoroderutslaget beror på, att piloten pressar
trottelspaken framåt
och därvid av misstag ger sidoroder åt fel håll…

…nu flyger inte Cuben alls utan faller okontrollerat mot marken med korsade roder,
alltså  sidoroder åt vänster, full höjd och fullt motroder med skeven åt höger i spinnen…

…viss oro bland folk på marken i depåområdet…

…nu blir det snart landning…

…bara 5 cm  ytterligare, sen splash-down…

…så där ja, nu är det snart klart…ska bara ta bort motorn först…

…och det gick ju smidigt…

samtidigt monterar jag av vingstöttorna…roderna i samma läge ända in till slutet…

..Så där, då var det klart…

 

Ok, vad skulle piloten gjort i stället ?

Det första vore att avbryta startförsöket,  då modellen
avvek nästan 90 grader
från vinden.

Varför styrde han inte mot med sidoroder då modellen
vek av ?

Han greps sedan av panik och för att i alla fall göra något,
gav han nästan genast
full höjd, i tron att det skulle göra
att modellen på ett mirakulöst vis
skulle börja flyga,
om han ryckte upp modellen.

Inte en enda sekund under flygningen hade han modellen
under kontroll
och inte enda sekund under flygningen
alstrade vingarna tillräcklig lyftkraft,
så modellen skulle
kunna flyga på ett kontrollerat sätt.

Den vinglade hela tiden överstegrad och det blev ju inte
bättre,  genom att piloten drog full höjd, utan det

förvärrade situationen med ännu mer anfallsvinkel.

Då han höll emot med en icke diffad skev , såg vi,
att modellen inte
hade minsta lust att svänga på grund
av dels att den flög sakta
och var överstegrad, dels
att det nedfällda skevrodret på vänster
vinge ytterligare
ökade anfallsvinkeln och ökade avlösningen
på vingen,
så den spann vänster. Dessutom med icke differentierade
skevroder gjorde detta modellen än ovilligare att svänga
eller räta upp på grund av begreppet skevroderbromsen.

Hade piloten inte rört skeven utan hållt kursen med
sidoroder,
då hade han haft en liten chans att rädda
modellen. Likaså om han neutraliserat höjdrodret.

Men med skevroder som håller emot i en spinliknande
rörelse
blir allt bara värre.

Om du går i spin och modellen inte går ur av sig själv,
då ska du
under vissa förutsättningar följa med i
spinnen med skeven,
alltså tvärtemot vad denna pilot
gjorde, neutralisera höjdrodret
eller ge aningen dyk,
om det finns höjd för det och ge motsatt
sidoroder
spinriktningen.

Så går man ur spinnen.

Denna video är ett bevis på hur viktigt sidoroder är
och då
speciellt på en Cub.

Om du inte är rutinerad, eller om du inte har
flugit fullskalaplan, så koppla ihop sido- och
skevroder elektroniskt eller med en Y-sladd.

Har du flugit fullskala, då vet du,  att sidorodret
används för att balansera nosläget i förhållande
till horisonten under  sväng.

Det ger dig större chans att klara en situation som
ovanstående. Dessutom eliminerar kopplade skev-
och sidoroder till stor del skevroderbromsens
skadliga inverkan på svängarna.

Hoppas han drog lärdomar av smällen !

Hits: 17

2 kommentarer tillBARA DRA FULL HÖJD OCH HÅLL EMOT MED SKEVRODER…

  • Ingvar Nilsson

    Hej&Hå! Så det kan gå!

    Det finns två rimliga förklaringar till vad som hände enligt min åsikt. Detta var ju någon form av större flygdag med massor av modeller och folk vilket givetvis kunde gått riktigt illa.

    1
    På ett sådant här stort flygarrangemang bör det finnas en säkerhetsansvarig som inte skall tillåta att “en joker i leken” att flyga sin modell.

    2
    Alkohol lär förekomma inte bara i form av bränsle, kanske var piloten berusad?

    MVH // Ingvar

  • Hej Ingvar,

    ja orsaken kan diskuteras, men lite okunskap blandat
    med dåligt omdöme kanske.

    Hoppas rundturen med din Rex gick fint.

    Jag tog 1500 bilder på olika saker. Dessutom fick jag till
    lite video, som jag ska editera.
    Allt lägger jag i min Dropbox för nedladdning för de som
    önskar.

    Kanske jag lägger en blänkare på min blogg också.

    Tack för du bärgade min kära och väl insuttna flygstol !

    Kör så det knattrar…

    mats

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.