DEN ABSOLUT VACKRASTE HANGMODELLEN NÅGONSIN…

 

 

 

 

…byggd i Sverige.

 

 

 

 

 

 

…är enligt min mening , F3F-modellen “Manta III” döpt
av konstruktör och byggare
Kurt Lennå i Halmstad.

“Mantan” färdigställdes 1983 – 1984 som en högpresterande
modell för pylonracingtävlingar på hang.

Jag har länge letat efter en bild på Kurts “Manta III”
och
fann till slut en bild i dålig upplösning.

Men jag är övertygad om,  att du kan se de vackra
linjerna och iden bakom modellen.

Spännvidden var ca 270 cm och vikten omkring,
vilket är min minnesbild, ca 1.8 kg.

Kurt byggde kroppen i epoxiplastlaminerade glasfiber.
Vingarna var ett komplicerat sprygelbygge klädda
med hemgjort glasfiberlaminat.

Klädseln av vingen utgjordes av glasfiberlaminat, som
Kurt  tillverkade på en spegel för att få en fin yta.

Höjdstyrverket var en svagt vinklad  V-stabbe,
där stabbhalvorna
var helt rörliga.

Kroppen var uppbyggd som en smal och hög fiskrygg
med sidoroder längst bak.

Stabbhalvorna var också klädda med laminat.

Kurt hade genom sin konstnärliga begåvning och
känsla för form och färg lackerat modellen utsökt.
Han sprutade med mycket förtunnad akryllack.

Modellen var ett mästerverk och en för ögat härlig
upplevelse.

 

 

 

 

Ovanstående modell är  “Manta I” som  byggdes och blev klar
våren 1975. Denna modellen har som synes lite annan
vingkonfiguration och en renodlad V-stabbe.
Kurt smällde denna modell tyvärr.

Hur flög “Manta I” ? Låt mig säga att den var i grunden
mycket snabb, utrustad med en Epplerprofil huvudsakligen
Eppler 182.

Vi vet,  att Kurt var en ytterligt försiktig och  noggrann
person, då det gällde
hanteringen av sina modeller.
Det kanske medförde,  att han
inte  flög sin vackra Manta
så mycket, som han hade 
behövt för att flyga in sig på den.

Kurt klagade på att “Manta I” hade svårt att komma ur
svängarna och att den ville klippa under belastning.

Jag såg aldrig Kurt flyga med sin “Manta III” tyvärr,
varför jag inte kan ge något omdöme.

Mantan i olika versioner kom till i mitten av 70-talet,
vilket är 45  år
sen.

“Manta II” var en mindre modell, som var  byggd mera
konventionellt, men ändå fylld med Kurts ideer och
lösningar. Kroppen byggt  i glasfiber, sprygelvingar
klädda med glasfiberlaminat.

Jag kan ha glömt detaljer eller kommit ihåg fel,
men det blir ju så.

Undrar var Kurts “Manta III”slutade sitt liv ?

Men att “Manta III” är den vackraste F3F-modellen som någonsin
byggts i Sverige, det vidhåller jag med emfas.

Det är orsaken till,  att jag publicerar ovanstående.

 

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.