HUR TROR DU DET KÄNNS ATT FLYGA EN GRIPEN UNDER BELASTNING ?

 

 

 

 

 

Det är något, som ställer stora fysiska krav på piloten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är ju inte ofta, man får tillfälle att se och höra en
pilots fysiska reaktioner under en uppvsining, då
piloten är utsatt för hög belastning.

Som du kommer att förstå, är påfrestningarna på
gränsen till vad människan klarar. Planet klarar mycket
mer,
men han som styr…

9 G…har du åkt,  det som ser ut som en centrifug på ett
nöjesfält
någon gång ?

Jag tror det fanns (finns) en sådan på Liseberg.
Den generar 3 G. Multiplicera det med 3, så har du de
påfrestningar
som piloter utsätts för.

Till sin hjälp att klara detta,  har man G-dräkt och speciell
andningsteknik, så blodet inte försvinner från hjärnan.

För tio år sedan flög ofta ryska piloter uppvisningar
utan G-dräkt,  för att visa de var av rätta virket…
Ja, vi såg hur det gick på uppvisningarna…haverier i parti
och minut.
Tur ryska ingenjörer har konstruerat kanske det
bästa
räddningssystemet för piloter,  som tvingats  lämna sitt
flygplan.

Nedanstående  film, som är utomordentligt fint producerad
och dessutom
är mycket instruktiv och informativ, fann jag
på YouTube.
Filmen gjord av SAAB som har (C).

Så kolla filmen och lyssna !

Men spänn fast dig först !

PS.  Jag skulle önskat en kamera, som visade pilotens
spakrörelser och eventuell användning av sidoroder under
de långsamma rollarna…

 

 

 

Brant sväng

Urgång ur loop

Inverterad på väg ur loop.

Slow roll

Malmen Linköping med SAAB-fältet.

Plané och final.

Sättning

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.