LITE AV VAD JAG UPPLEVDE INOM OT FRIFLYG

 

 

 

 

 

…vi behöver lite att muntra upp oss med i grådiset…

 

 

 

 

 

 

 

…därför blir det lite upplyftande friflygbilder från SMOS tävlingar,
då vädret är härligt…

Samtidigt önskar jag mina besökare en trevlig helg antingen vi
firar Chanukka eller en traditionell jul.

Ingvar Nilsson skickade en läsvärd kommentar som vanligt.

 

Ingvar Nilsson

God Jul!
Tack för en bildrevy som spänner över ungefär de 15 år
jag hållit på med oldtimerflyg. Ja några av personerna
på bilderna är borta för alltid men än är vi många kvar
innan Transportstyrelsen sätter definitivt stopp för klassiskt
modellflyg… Jag hade hoppats på snö och mer än 5 minus
samt vindstilla för att kunna trimma min nybyggda
Morane Saulnier AI (1918) i skala 1:17,4 (som ger
spännvidden 500 mm).

God Jul o Gott Nytt År önskar Ingvar

 

Min kommentar till Ingvar är,  att faktum  är,
att ot friflygarna håller på att  ta slut !

Ska vi beskriva åldersfördelningen inom OT-
friflyget ser det ut som en pyramid med sin
spets stående nedåt och sin bas uppåt..

Det betyder, att då  Liemannen hälsar på
kommer han att svepa ordentligt i toppen av ot-flygarna.

Vad  är genomsnittsåldern på den friflygande ot-piloten ?
Jag vågar inte gissa egentligen,  men mellan 70-80 år
ligger den troligtvis.

Jo, jag vet att modellflyghobbyn håller människan ung
till sinnet och i kroppen, men till slut kommer problemen.

Jag har svårt att se, hur detta problem med rekrytering av
nya OT-flygare ska kunna lösas ? Än har vi inte lyckats
få till någon märkbar ökning av rekryteringen.

Men jag tänkte som så, det måste finnas ett stort antal
friflygande modeller liggande utan att bli flugna i garderober
och garage.

Skulle man inte kunna erbjuda de som är intresserade
av friflygande ot-modeller dessa modeller inom rimlig
gränser. Som old timer friflyget ser ut i dag behövs nya
grepp, revir och murar måste rivas, eftersom rekryteringen
är svag.


Vi har inte råd att vara asketer då det gäller kravet på
att bygga själv osv .Petimätrar hör hemma i gårdagens värld.

Är det inte bättre,  att någon nybörjare får flyga undanlagda
garderobsmodeller ?

Det är också så, att inte alla kan sitta hemma och bygga,
då de saknar utrymme.

Ja detta var bara en ide Ingvar…kanske den hemska
sanningen är, att var tid har sina hobbies ?

Har OT Friflyget haft sin tid i rampljuset ?

Hör OT Friflyg till gårdagens värld ?

Även om vi är till åldern komna, är inte vår sinnen gamla. !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 kommentar tillLITE AV VAD JAG UPPLEVDE INOM OT FRIFLYG

  • Ingvar Nilsson

    God Jul!
    Tack för en bildrevy som spänner över ungefär de 15 år jag hållit på med oldtimerflyg. Ja några av personerna på bilderna är borta för alltid men än är vi många kvar innan Transportstyrelsen sätter definitivt stopp för klassiskt modellflyg… Jag hade hoppats på snö och mer än 5 minus samt vindstilla för att kunna trimma min nybyggda Morane Saulnier AI (1918) i skala 1:17,4 (som ger spännvidden 500 mm).

    God Jul o Got Nytt År önskar Ingvar

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.