Kategorier
Flyghistoria

Embraer EMB 312 Tucano

 

Så här kan det gå,  om man ryggspinner med en Tucano….

 

 

 

Precis så här såg planet ut

 

Tucano är ett lätt attackplan utvecklat i slutet av 70-talet. Det tillverkas i Brasilien av dess relativt stora flygindustri. Tucano är i princip en  kopia på P-51 Mustang vad gäller vingar och kontrollytor. Motorn är en turboprop med kraft så det räcker till.

Ovanstående är en advanced trainer för basic pilotutbildning.

Jag såg den på Farnborough i mitten av 80-talet och fick en uppvisning av en brasiliansk pilot som var makalös. Speakern på Farnborough, som väl sett det mesta sa spontant “Så kan man inte flyga ” ….. Kanske det värsta jag sett i uppvisningsväg.

  

Hade jag haft ett par hundra mille på banken hade jag köpt en Tucano.

Här är en link till en liten film från cockpit i en Tucano där eleven ska lära sig ryggspin. Lägg märke till hastighetsangivelsen till vänster på HUD:en.

Att gå ur en ryggspin, trots att nosen är brant är inte helt enkelt, när marken kommer emot en ! Lyssna på eleven vad han säger till instruktören och kolla fartmätaren till vänster när instruktören gör en recovery. TAS mer än 320 knop !!

Hoppaas inte eleven ätit ärtor till lunch.

 

Att gå ur en ryggspin sker på samma sätt som en rättvänd spin, men man får tänka på att spakrörelserna bli vissa delar omvända.

Så här lärde jag mig på F3A-tiden: Throttle-tomgång, skevroder neutrala, höjdroder via neutral till höjd, sidoroder motsatt rotationsriktningen och har du av någon orsak klaff ute så drar man in den.

När du stannat din rotation engagerar du åter skev och neutraliserar sidoroder för att sen flyga level igen.

De flesta plan byggda för fritidspiloter går ur en spin utan att man behöver vidtaga speciella åtgärder. Man neutraliserar sina roder så brukar det ordna sig.

På högpresterande och avancerade plan är ju spin en självunderhållande rörelse som kräver åtgärder för att gå ur.

Försök aldrig häva en spin med motsatt skev. Det gör saker och ting bara värre för då ökar du anfallsvinkeln på den vingen som redana är avlöst och överstegrad och spinnen blir värre.

Om du tror, att du “spinner” och du går  ur med skeven så spinner du inte.

Du flyger en störtspiral.

Här är länken till filmen: 

http://www.liveleak.com/view?i=690_1280450761

 

Här kan ni läsa om Tucano.

http://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_EMB_312_Tucano

 

Tucano är en indianstam med eget språk i Amazonasområdet i Brasilien.

 

mats

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.