Kategorier
Okategoriserade

“BIRD OF DAWNING”

 

Om inte min Blue Phoenix är snygg som modell,

 

 så är namnet i rubriken vackert !

 

 

 

 

 

Det finns inget härligare, än att komma ner till Höka vid 0830 tiden på morgonen,
när vädret är perfekt för segelflyg.

I dag var det en sådan dag. Temp ca 19 grader, 4/8 Cumulus och nästan ingen vind.

Jag ville testa min Blue Phoenix med en annan propeller och kolla att propeller och
spinner var rätt balanserade,  så inga vibrationer uppstod.

Allt fungerade perfekt och efter en sväng i morgontermiken landade jag
och monterade min minvideokamera på vingen riktad ca 45 grader nedåt.

Iväg och ut mot Påarpshållet, där jag knep en blåsa, svag till en början men efter
hand blev den starkare och större. Jag steg så högt,  jag vågade. Det finns ju inga
bromsar på min Blå Fenix II.

Dock,  om jag kommer ihåg det, ska jag köpa ett par Kavanbromsar,
när jag hämtar min andra modell i Tyskland.

Att flyga i sådant väder det var idag, det är väl det,  som är lyckan.

Gräset var långt på fältet men bensindunkarna var lika tomma idag,

 som när jag kollade i lördags, så någon klippning blev det inte.

Att jag tagit på mig uppgiften att klippa gräsmattorna på Höka ser jag som ett heders-

och  förtroendeuppdrag och det vill jag sköta bra.

Det lovades,  att det skulle finnas olja och bensin till klipparna,  så mitt jobb kunde utföras

. Men finns ingen bensin,  kan jag inte utföra det jag lovat.

Om jag inte har skött mitt jobb, ska jag med glädje överlämna nycklarna till den,  som vill sköta gräset.

(Det går snabbt att klippa, du behöver bara lägga ca 185 timmar om året på klippning och underhåll av maskinen).

Här kommer lite bilder på min Blå Fenix. Det är lite marigt att både flyga och fota så det blev som det blev.

 

Blå Fenix II

Blå Fenix II som inte är blå utan röd.

Blå Fenix, i framkanten på höger vinge skymtar minivideokameran. (16 gram)

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.