US ARMY JEEP

 

denna blogg handlar ju vissserligen om flygning men………

 

 man kan  ju inte vara en petimeter eller puritan… därför vill visa en bekants Jeep. Denna modell på jeep är ju välkänd,  för de som sett en dokumentär om andra världskriget, där amerikanska fordon och trupper är inblandade.

Jeep, som är en förenklad omskrivning av fordonets projektnamn, vilket ju var  GP.   GP  betyder General Porouse. Uttrycket beskriver vad bilen ska användas till , vilket avser ett fordon för allmänt militärt bruk.

En fordonsintresserad person jag känner, visade mig sin ögonsten idag. Den var mycket imponerade att se. Mats, som han heter   var mycket stolt över sitt jobb. Han berättade, att han köpte Jeepen 2003 och han sen dess lagt 3000 timmar i eget arbete på sin jeep.

 Allt är genomgånget och i skick som nytt, dock utan att patinan på bilen blivit fördärvad. Man kan fortfarande se,  att det är en Jeep från 1944.

I pengar har han investerat 200000 kr inklusive inköpet av bilen, som inhandlades i Norge. Alla tillbehör är original. Inget nytillverkat. Exempelvis är förbandslådan exakt enligt originalet med alla tillbehör förseglade och orörda.

Motorn, växellåda, fördelingslåda och resten av drivlinan är totalrenoverade. Motorn en 4-cylindrig sidventilare.

Jag ställde en hädisk fråga till Mats:

” Vad gör du nu, när allt är klart “?  Svaret kom prompt: “Jag har köpt två original släpvagnar och de ska renoveras” !

Jag borde förstått att jag skulle få ett sådant svar…..

Lite pics:

En nyrenoverad Jeep tillverkad 1944.  US Armystjärnan på huven var ditsatt,  för att eget flyg skulle kunna identifiera fordonet. Å andra sidan fanns det i utrustningen på en Jeep ett  kanvasstycke, som kunde vikas fram över huven och dölja stjärnan för fienden.

Instrumenteringen bestående av hastighetsmätare graderad i miles, oljetryck, kylvattentemperatur, bensinmätare och en amperemeter. Ovanför två instrumenbelysningar.

 

Två exemplar av US Army bensindunkar. Den till vänster renoverad, den till höger i originalskick. Den högra ska borstas ren och impregneras, sen ska den sättas på bilen. En sådan dunk rymmer knappt 20 liter eller en kubikfot bensisn.

Under motorhuven sitten smörjsprutan för fordonsfett.

Sidventilaren. 6 volts batter av gamla modellen. Bortanför batteriet sitter laddningsregulatorn till generatorn. Rejäl don ! Minns hur stor regulatorn var till en Amazon med B18 motor, som satt monterad på torpedens högra sida…..

Snyggt och iordning. Bensinpump som på en gammal Volvo med möjlighet att pumpa fram bränsle för hand. Tändstiften rätt ner i toppen som det ska vara på en klassisk sidventilare.

Baktill mot brandväggen sitter luftrenaren. En riktig luftrenare med oljefylld cyklon. Dvs ingående luft går igenom  den uppskummade oljedimman innan den går till förgasaren.

 

 

Förarplatsen. Starten sköter man med foten med den brytaren som syns mellan växelspak och gaspedal. Det finns inge nyckel, utan man har en strömställare  i stället.  Den syns längst till höger på instrumentbrädan. Till höger om växelspaken sitter spakarna för inkoppling av 4-hjulsdrift och hög- eller lågväxel.

Förarens handeldvapen sitter i hållaren ovanför ratten. Vapnet är en  M1Garand .30.06. Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/M1_Garand

Jeepen i all sin glans och sken…Ja, däcken är originalmönstrade och vindrutetorkarna kör man manuellt för hand med en spak. Allt för enkelheten.

Den finns oändligt att läsa om detta fordon på nätet. Men jag lägger en länk med lite fakta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Willys_MB

mats

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.