Vädret är inte alltid med hangflygaren !
Rolf startar sin fina hangmodell. Eftersom modellen är högpresterande kostar den ett antal tusenlappar...
Som väl alla vet……är vädret i Sverige omväxlande.
När vi åker till Ystad för att flyga hang, är det med
en förhoppning, att vinden ska ligga på SydVäst,
då det är den bästa vinden, för att hangen runt
Kåseberga-Hammar ska funka.
Väderutsikten från yr.no såg bra ut då vi åkte:
Torsdag, fredag och söndag kunde vi räkna med SV vind.
Tyvärr blev det inte så. Torsdagen startade jag min
modell kl 0900 och då var jag vid Löderup,
som ju ligger söder om Kåseberga.
Vinden var sned mot syd. Lyftet just
så jag kunde flyga min Blue Phoenix.
Men vid 1100-tiden kom sjöbrisen,
vilken låg rakt in mot kanten. Således iväg mot Hammar.
Nu är det ju så om Lagen Om Allts Djävlighet,
att militären hade proklamerat skjutningar på
Kabusa Skjutfält hela veckan. Röda flaggor hissade,
varför naturligtvis tillgången till Hammar inte fanns.
Nu är det inget större problem, för vi kan flyga vid
det som kallas Jordgubbsodlingen.
Här är hanget inte bara lika högt,
utan man kan även flyga DS där.
Enda nackdelen är att man måste promenera
med modeller och annat 5-600 meter och klättra
70 meter uppåt. Gör ju inget, då vi som
är modellflygare inte är lata.
Framkommen till hangkanten mötes jag av
frisk vind, 10-14 m/sek SV,
vilket borgade för knallyft !
Således förberedde jag min trogna Arrow 1 (4) för flygning.
Min Arrow 1 väger 950 gram, spv är 150 cm
Tursamt nog, hade jag med min skärmflygaroverall,
vilket behövdes, då vinden var minst sagt kall.
Alltså start med köldstyva fingrar,
påslag av sändare och mottagare samt koll av funktion.
På detta hanget är kantrotorn mycket markerad och
stark vid hård vind, varför man måste vara försiktig
och ha planlagt starten. Iväg kom jag och efter ett
par vändor hade jag trimmat modellen, som jag ville ha den.
Omedelbart förstod jag, att modellen skulle lastats med
300 gram bly. Men blyet låg i bilen, så jag fick flyga med,
vad som fanns.
Jag kunde flyga löpor, som var ca 350 m långa.
Eftersom kantrotorn var stark, gällde det ju
att ligga i kantrotorns uppvind,
som ju ger extra skjuts åt modellen.
Om det gick undan ? Det kan ni skriva upp.
Tror aldrig jag flugit så fort förr med en obelastat modell,
som väger 950 gram !
Då jag är mycket intresserad av DS, plockade jag höjd,
gick in över kanten och ner i lä. När jag tog upp och
mötte den laminära kustvinden hörde man en “smäll”
och planet ökade sin hastighet kraftigt.
Efter 3 varv hade jag fått upp farten och jag kunde
malla in mig för att flyga den bästa parabeln.
Positiva vändpunkten ska ligga i bakkanten av toppen
och negativa vändpunkten ca 20 m under toppen och 40 m bakom.
Jag flög DS en god stund och det gick vanvettigt fort
tyckte jag. Min modell är ju 10 år gammal och
jag tog det försiktigt.
Efter 50 minuter i luften skulle jag landa och kolla modellen
och lugna nerverna. Inte helt lätt att komma ner.
Eftersom jag försökte landa där hanget är smalt,
hade jag inte mycket spelrum för att sätta ner modellen.
Men genom att använda kråkbromsen, styra med sidoroder
kom jag ner hel med visst besvär.
Jag tänkte, det ska bli roligt att lägga upp en film
av flygningen, eftersom kameran satt i nosen……
Stefan Blomgren från Karlshamn ringde och jag sa, att han skulle få se flygningen på min blogg.
Synd att jag inte satte på kameran ordentligt bara…….
.fingrarna var tydligen alltför styva….
Vinden hade nu minskat till 5-8 m/sek , så jag slängde
ut med en garanterat startad videokamera
för att försöka få DS-video.
Det visade sig att kombinationen mindre vind och
ett vindskifte mot V nästan helt förstörde möjligheterna för DS.
Det blev en kort snutt, som jag ska lägga upp ihop med de andra filmerna.
Men det kommer fler tillfällen med bra vind.
Då kommer jag att se till, att min modell är minst 400 gram tyngre,
eftersom det gäller att kunna behålla momentet under flygning i DS.
Man får inte tappa farten, då kan det hända otrevligheter,
om man inte orkar ut på hangkanten igen.
Min kamera kommer att vara i videoläge och inspelningsläge !
På torsdag eftermiddag dök de andra medlemmarna upp
efter resan från Västergötland , som gått via Skåne-Hobby.
Nog fick de glada gossarna från Skaraborg bra lyft !
Vi bodde på olika ställen. Jag bodde hos Henry
på Österlens Gästhärbärge i Glemmingebro och
övriga i stugbyn i Sandskogen i Ystad.
På fredagen var det västlig vind, varför en del av oss
åkte till Löderup och körde elseglare och en del åkte till Kåseberga,
Ales Stenar och flög hang på sned vind.
Vi hangflygare har ju alltid backkupsysselsättningar
när vi är i Ystad, så overksamma är vi inte.
Senare på dagen åkte vi bort till Jordgubbsodlingen och flög.
Eftersom jag hade annat för mig lördag och söndag,
åkte jag hem fredagkvällen. Rapport över lördagens
och söndagens aktiviteter kommer.
Eftersom vi som flyger hang är vindberoende,
kommer vi nog i Ållebergsklubben att nästa år
inte spika datum. Vi kommer att ange ett intervall,
då vi kan åka.
Ser vinden ut att bli bra och är det fritt från skjutningar,
gör vi en spontanresa ner. Vid den tid det är aktuellt,
alltså i april-maj är det ganska lätt att ordna billigt boende.
Men hur som helst, här kommer lite bilder och jag ska
redigera mina onboardvideos,
så ni kan åka med mig på hanget !
Sebastian startar sin elseglare vid Löderup.
Elseglare på väg upp för att kunna flyga på “baksidan” av hanget vid Löderup.
Tänk vad elkärror gör livet lättare för en modellflygare.
En av Ållebergklubbens juniorer startar sin Blue Phoenix.
Aktivitet
Blue Phoenix på finalen.
Iväg !
Pierre Rosén, ägare av Sky Adventures, som säljer kunskap och allt man behöver för skärmflygning.
En del av Sky Adventures butik i Kåseberga. Vi var flera som handlade fina solglasögon där till bra pris.
Sky Adventures hemsida: http://www.skyadventures.se/
Några Ållebergare som lyckats bestiga kullarna vid jordgubbsodlingen…
Conny med sin Vintagebergfalke
Conny ordnar en Vintageträff i maj i Falköping. Kolla hans hemsida:
http://www.scalevintageglider.n.nu/traffar
Några hangflygare sysslar med Modelwaiting……alltså väntar på att vinden ska vrida upp.
Min första Arrow av 4. Inköpt för 10 år sen och still flying strong !
Så pigg som bara en pensionär från Skaraborg kan vara !
Conny har startat
Modellhangflyg – En skönhetsupplevelse.
De djärvaste som kom först spjärnar emot 14 m/sekund sydvästlig vind.
En modellflygare begrundar förutsättningarna för sin flygning.
Roffe kommer ned några av sina otaliga modeller. Hur hinner han med allt ?
Montering för Rolf
Härligaste tidpunkten det är när man startar på ett fint hang med en fin modell.
Vad som finns hos piloten nu ? Förväntan !
Nä, han störtar inte. Han dyker bara upp lite fart.
Här går det undan. Hangflygningen i hård vind när man befinner sig i kantrotorn, det sållar agnarna från vetet.
Tro mig.
Här flyger inte modellen i kantrotorn utan under.
Rakt fram bortanför horisonten – Polen.
Ari får hjälp med sin kärra
Conny startar med en elegant gest Aris kärra.
Aris lätta modell åker ut i frisk vind.
Knut startar för att testa om det går att åka på baksidan av hanget.
Kullen i bakgrunden flög vi sedan på, då vinden låg rakt på där.
En Ållebergare över det Österlenska landskapet.
Tre utspridda Ållebergare vid Löderup