Denna modell hängande i propellern får väl tillsammans med skylten i bakgrunden bilda vinjett till Ållebergsklubbens marknad.
Modellen “Svalan” flögs av Carl Olsson på ett förtjänstfullt sätt.
avhölls lördagen den 30 oktober i Falköping.
Den traditionsenliga höstmarknaden och swapmeetinget i ÅMFK regi gick av stapeln i Medborgarhuset i Falköping i dag.
Marknaden drar fler och fler intresserade, både säljare och köpare. I år hade 6 firmor kommit som presenterade, det de hade att sälja. Alla borden var uthyrda ,vilket borgade för ett bredd utbud av allt, som har med modellhobbyn att göra.
Intresserad köpare hade kommit allt ifrån Norge i norr till Skåne i syd och det tyder på att intresset för ÅMFK:s marknad blir större och större.
Det bästa med en marknad är ju, att man kan göra fynd, om det är är något speciellt, man letar efter. Ett annat viktigt skäl för en marknad är, att man träffar gamla modellflygkamrater från förr. Så den sociala aspekten är viktig i klubbmarknadssammanhang.
För min personliga del fäste jag mig vid två saker, som har med modellmotorer att göra. Dels en David Andersen diesel som var sprillans ny i kartong och dels ett par av Mr Olivers motorer från England, vilka också var dieslar. Olivers motorer kommer att bli en sällsynt vara då de inte tillverkas mer.
Vad gäller modeller, verkade det, som det var lättast att sälja äldre modeller och byggsatser av konventionell typ. Alltså modeller uppbyggda av balsa.
Vidare märker man nu, att elen erövrar mer och mer av vår motoragenda, i takt med att utvecklingen av batterier, reglage och motorer går framåt.
En modell jag la märke till, var en Viggen med EDF drivlina. Modellen var ganska stor, se bilden nedan, men det stora överraskningen var vikten, vilken var ca 2000 gram ! Hemma hade han en modell med vikten 1600 gram, visserligen utan ställ, men i alla fall.
Priserna var av alla nivåer. En del begärde för mycket och fick väl bära hem grejorna igen, andra gick det att pruta med och de fick sålt. Priserna på begagnade modeller är låga i dag och det är ju marknaden/köparen som sätter priset.
Förutom säljare och köpare hade även vårt kära förbund SMFF ett bord, där två representanter för förbundet spred info och sålde byggsatser. Det vill nog till, att vårt förbund tar alla chanser att visa upp sig och marknadsföra ideén om att kunna flyga och motivera behovet av en sammanhållande central organisation!
Ålleberg Modellflygklubbs höstmarknad var i alla avseenden ett lyckat arrangemang för både säljare och köpare. Det var svaret jag fick vid en snabbenkät runt borden. Samma svar fick jag av besökare. “”Vi ses nästa år igen på Ållebergarnas marknad “!
Kanske det behövs en större lokal nästa år ???
Här kommer lite bilder:
Rolf Maier, den dynamiske ordföranden i Ållebergs Modellflygklubb som är huvudansvarig för marknaden i egenskap av ledare för klubben.
Inte bara flygplan och helikoptrar fanns det, utan även dessa mästerverk. Bilar som körs på en rundbana förankrade via en lina i en stolpe.
En svensktillverkad byggsats till Viggen. Görs av MBS-Rcmodels. Länk till firman: www.mbs-rcmodels.se
Kl 1000 just när marknaden öppnat.
Man ska vara tidigt ute om man ska fynda.
Rolf-Erik . Herrljunga.
Kända ansikten från Västergötland.
Martin försöker övertyga en presumtiv köpare.
Full fart på kommersen i Medborgarhuset.
En Mig-3. En konstruktion från WWII i dåvarande Sovjetunionen.
Ska man sälja bil eller båt eller flygplan ?
P-51 Mustang i balsabyggsats. Alltså inget färdigbygge, utan en klassisk modell.
Mustangen framifrån med fungerande individuella avgasrör.
Denna killen promenerade runt med sin depronkärra hängande i propellern mellan borden.
Plan från mellankrigsperioden med dåtidens märkning.
Stefan “Blomman” Blomgren från Karlshamn har kapat åt sig en F-16.
Conny sammanbiten
En EDF-modell från www.mbs-rcmodels.se
För den som är sugen på en turbindriven Viggen…..
Ganska lik en Bronco…
Fulla bänkar.
Delar av Hobbyborgens monter.
En Os Wankelmotor på nästan 5 kubik. Går helt vibrationsfritt. Aningen svårhanterliga. Svår att få att stadigt på lägre varv. Men varför ska allt vara så lätt ?
Fram emot 1030 började fler komma.
Vid lunchdags var där mycket folk. Så mycket så man fick knö sig man.
Är man försäljare så är man…
Christer Persson och Lennart Persson från Hökaklubben Halmstad.
Trångt trångt mellan borden.
Martin, som arbetar på F7 Såtenäs sålde prylar också. Martin känner vi som en av Sveriges duktigaste flygare.
Blandad kompott eller lite av varje.
En klassisk diesel. En David Andersen Drabant. Anses som en av världens bästa dieslar för modeller. Tillverkad i Norge.
Trångt om saligheten.
Hembyggt. Kolla startmotorn !
Byggaren av motorn.
Förbundets representanter vid sitt bord..
Mer folk får inte plats.
En dieselmotor tillverkad i England av Mr Oliver. Kommer att bli sällsynta i framtiden.
mats
5 svar på ”ÅLLEBERG MODELLFLYGKLUBBS HÖSTMARKNAD”
Tack för fina bilder på mig med svalan
mycket bra sammanställning av marknaden, fina kort.
Tack Mats för dom underbara bilderna…och STORT TACK till alla som besökte årets 8:e SUCCE marknad…den bästa hittills, ses om ett år igen i Falköping, Lördagen den 2011-10-29.
Bord kan bokas redan NU: rolf.maier@swipnet.se
Mycket grejor men dåligt med seglare,stod något svart snyggt bakom ryggen på dig Gliderking,vad var det för något?
en PACE2 kolfiber hangseglare som betingar ett pris av; 4600:- inkl. servon…..flyger mycket bra o. snabbt….både för lattjo flyg samt tävlings flyg….kan det vara ngt för dig??