…fast nu blir det flygande sådana.
Här kommer första delen av bilderna på själva flyguppvisningen. Jag har delat upp det i block
som innehåller en typ av plan åt gången.
Så här kommer första bunten.
Som jag skrivit förut, har jag tagit bilderna med lös kamera utrustad med ett 375 mm zoomobjektiv.
Det kan betyda att skärpan inte är 100%, men det får duga.
Här kommer kärran i en dykning med smattrande propellerspetsar,
som är nära mach 1. För oss som är äldre och som växt upp med en flygflottilj
där Sk16 fanns, är detta propellerljud välbekant.
Många svenska värnpliktiga som gjorde lumpen på en flygflottilj
har fått sin muckflygning i en Sk16.
Kanske en omtumlande upplevelse beroende på pilotens humör just den dagen.
En tunnelroll, som skiljer sig från en vanlig roll genom att man flyger hela tiden med positiva G.
Rejäla hjul och ställ. Det kan behövas på en trainer…innan eleven fått till landningarna ordentligt.
Rejäl motor hade kärran.
En Pratt & Whitney R-1340-AN-1 på ca 600 hk, 9 -cylindrig stjärnmotor
byggd i 35000 exemplar för olika plan..Maxhastighet nästan 300 km/tim
och max höjd 7500 m
Detta var den standardfärg, man hade på undersidan,
när planet flögs under slutet av sin tjänstgöring.
Ungefär samma färg som tyskarna hade på sina kärror
under kriget på undersidan.
Sporrhjulet var inte indragbart som synes.
Här taxar kärran in efter väl förrättat värv antar jag…
Focke – Wulftrainern taxar ut.
Jag tyckte planet såg lite ”slött” ut i luften. Planet borde haft en 6 cylindrig motor på 250-275 hk
så hade det kommit mer till sin rätt med tanke på sin konfiguration.
…men det ser prydligt ut i alla fall.
Om man bortser från stabben så tycker jag att Focke Wulfen liknar denna ErCoupe.
ErCoupe var ett märkligt plan då skev- och sidoroder var hopkopplade,
vilket skulle göra det lättfluget. Ungefär som att köra bil.
Läs om det här:
http://en.wikipedia.org/wiki/ERCO_Ercoupe
….och ryka det kan det.
Rollning förbi
De obligatoriska segelkärrorna var ju med…
…och genomförde en lite aerobatisk uppvisning…
…som jag tyckte höll bra klass.
Här starta den rödhåriga ryskan med sin Sukhoi.
”Titta jag kan flyga upp och ner”…
…å jag kan göra en stigande roll oxå..
Hon kör så det ryker…
Flygplanet registrerat i Lettland där det ägs av en lett.
Kniveggsflygning. Med en överstark motor behöver man inte hålla upp nosen speciellt mycket med sidorodret. Som synes.
Sen blev det av misstag med avståndsinställningen en bild på en nordisk kvinna i stället för ett taxande plan.