En havens gudinna.
Vid ett ett ärende till min gamla arbetsplats uppmärksammade jag
en vacker farkost.
Det var ingen mindre än “Astarte”, en R10 byggd 1907.
Hon var säkerligen just ankommen till staden vilket är glädjande.
Nu när vi sluppit av med vraket “Najaden”, har vi fått något nytt att
glädjas åt förhoppningsvis.
Skicket var ju inte tiptop. Har man en båt som Astarte, då har man
inga problem att förbruka pengar.
Men vacker är hon i linjerna. Hon utstrålar fart och agilitet.
Måtte de nya ägarna locka fram det bästa i henne !
Jag tog några bilder med Ifånen därav den usla kvaliteten.
Astarte var, som alla vet, en fruktbarhetsgudinna hos fenicierna och
ofta sammankopplad med hav och sjöfart.
Fenicierna var ett framstående sjöfarande folk under antiken.
På denna bild från ca 1910 tycker jag man kan se, att hon är för vek.
Vinden kanske 6-8 knop fock och klyvare + stor.
Hon borde varit styvare.
Astarte i dag upplagd.
Det var så här en båt skulle se ut vid förra sekelskiftet.
Lång vattenlinje för hög fart. Men tyvärr var hon inte
speciellt snabb. Konstruktionen var inte helt lyckad.
Propellern flöjlar man vid segling för minsta skadliga motstånd.
Kravellbyggda fribord.
Dessa vackra linjer…och sen…ett stort ankare i fören…
…men det försvinner väl, då bogsprötet kommer på,
eftersom vi kan se, att det finns ett Vaterstag hängande.
Här kan det bli aktuellt att byta 6 bord.
Jag vill inte tänka på, vad det skulle kosta på ett varv…
I all synnerhet som den stora skavskadan, ser ut att vara något onödigt.
Ny blyköl, men varför är den utformad framtill så dåligt hydrodynamiskt ?
Ett stolt namn. Sedan 1907 namnet på båten.
Vackra linjer eller…?
4 svar på ”ASTARTE”
[…] https://hangflygning.se/?p=31186 […]
R-10 Astarte är nu for salu hos Helsingør Bådsalg i Danmark.
Tlf.+45 28 35 37 73.
Mail: salg@hbs.dk
Se båten på:www.hbs.dk.
Vadstena sjöskautkår innehade en R10:a vid namn ASTARTE. Vi seglade henne på 50 talet på Vättern. Hon var då försedd med Bermuda rigg och upplevdes som mycket vek då blykölen tagits bort under kriget och hon fick en för lätt järnköl. Min fråga blir därför om det är samma båt? En segling i full storm med endast kryssfocken i 12 knop från Vadstea till Medevi finns fortfarande kvar som ett “spännande minne”. De yngsta i besättningen runt 12-13 år blev hämtade med bil i Medevi. Hon satte spår som inneburit ca 40 års eget seglande i Stockholms skärgård.
Hej Magnus och roligt du anlöpte min lilla blogg !
Astarte var världens första R 10 båt och såvitt jag vet,
den enda byggd i Sverige.
Känn dig som en av de utvalda, vilka har seglat Astarte !
Intressant det du berättar om Astarte.
Det du säger, tyder på att det är just den Astarte,
jag skrivit om.
Bland annat omdömet att hon var vek.
Kölens bly hade ersatts av en järnförstärkt betongköl,
som inte hade den massa, vilket krävdes att balansera
upp de dynamiska krafterna på riggen.
Denna betongklumpen ersattes på senare delen av 1990-talet
av en riktig blyköl, vilket förbättrade seglingsegenskaperna
dramatiskt.
Hon finns fortfarande till salu i Helsingör i Danmark för
ca 350000 sek. Begärt pris från början var 1.000.000 kr….
Astarte har renoverats de sista åren för 350000 kr.
Här kan du läsa mycket fakta om den mycket vackra båten Astarte:
http://www.hbs.dk/R-10-Astarte
Bästa hälsningar
mats