En Bleriot XI i skala 6/10
flög vid meetinget hos MFC-Tarp 2013.
Modellen var byggd av Henk Van Hoorn, en holländsk flygentusiast.
Henk har förutom han byggt flera stora skalamodeller av historiska plan
även som vår Michael Carlsson byggt en fullskalareplika av Bleriot XI.
Här är en länk till Henks hemsida där han presenterar sig själv och sin verksamhet:
Efter att ha läst igenom hans blogg, förstår jag, hur hängiven flygare han är
och hur mycket han satsat i tid och pengar på sin hobby.
Han kom med sin Bleriot XI i en speciell släpvagn, som förutom Blerioten
också hyste ett par andra modeller. Alla modellerna var som man säger “Pieces of art”.
Hans modell av det planet Louis Bleriot flög över Engelska Kanalen med,
hade också gjort vad förlagan gjort, vilket var att flyga mellan kontinentala Europa och England.
Ni kan läsa om det på hans blogg.
Hans Bleriot XI var byggt exakt som originalet. Enda skillnaden var motorn, som i modellen
var en V-twin. Originalet hade en 3-cylindrig Anzanimotor, som gav 25 hk.
Här kan du läsa om originalet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A9riot_XI
Henk skulle flyga på kvällen med sin modell, eftersom han inte ville ha turbulens,
då han flög. En intressant sak med Blerioten, man använde inte skevroder,
utan man använde nåt som kallades “wingwarping. På svenska kunde man väl säga
“Vingtordering”. Det vill säga, att genom att vingarna var fixerade till planet via ett
intrikat mönster av pianotråd och wires till ett spänntorn, kunde man genom att
manipulera linorna “vrida” vingarna, så en skevroderverkan uppstod.
Efter att ha kämpat med motorn i en halvtimma, fick han slutligen igång den.
…Fast jag undrar, om han inte gjorde det för att få upp spänningen…
Därefter uppställnig och iväg…jaja iväg och iväg…den puttrade så sakteliga igång,
lyfte stjärten och lämnade terra firma.
Modellen flög, just som jag kom ihåg Michael Carlsson Thulinkopia av en Bleriot XI.
Den flög försiktigt och sakta…men under fullständig kontroll.
Efter 10 minuter i luften och med djupt imponerande åskådare på marken, sa Henk,
att nu räcker det, flög in, planerade och gjorde en skalalik landning.
Dvs, han slog av motorn strax efter sättningen, för att om han kapotterade,
skulle inte propellern skadas.
Stället är väldigt smalt, vilket gör landningar svåra i sidvind.
Förutom stillbilder tog jag en video. Som vanligt var det dåligt ljus,
men jag försökte göra det bästa av situationen.
Här kommer bilder:
Henks släpvagn, där det som synes finns andra modeller förutom hans Bleriot.
Hela härligheten, beundrad av populasen.
En mycket liten människa…hade man nog kunnat stoppa i…
För mer 100 år sen flög Louis Bleriot över kanalen i en sådan maskin.
Här kan ni se vingens spänntorn och det otal wires som stagar upp konstruktionen.
Även kroppen var uppstagad av pianotråd, så konstruktionen blev lätt och stark.
Konstruktionen av stabbe och sidoroder
Kolla vilka ytor som rör sig vid sidoroder- eller höjdroderansättning.
Upphängning och avfjädring av sporrhjul. En konstruktion av sin tid.
Bröderna Wright i USA var ju cykelmakare från början, kanske också Louis Bleriot ?
Klart att Louis Bleriot var oslagbar. Med 21 på kroppsidan.
Allt i konstruktionen har en funktion, som är noga genomtänkt. Motor i modellen en V-Twin.
Här ser ni hur fjädringen på stället fungerar med gummiamortisörer.
Då ska vi bara ha igång motorn.
Två man fick hedersuppdraget att ankra modellen.
Konstig sa Henk, den har ju alltid startat innan så lätt…
Inställningen för stabbens anfallsvinkel
Nu flyger vi !
Vad tror ni människorna på marken tänkte, när de såg detta i luften för mer 100 år sen ?
Förbiflygning för fotograferna. Fast det var nu uselt ljus.
Hade ju inte varit roligt med ett motorbortfall nu…med landning i majsfältet…
Just efter landningen.
Lite svårt att komma förbi skyltarna.
Tillbaka till hangaren efter displayen.
Här är en video jag tog när han flög. Ljuset var dåligt men håll tillgodo: