Rolf Maiers Stearman går framåt.
Roffes PT 17 under byggnad går framåt. Vid ett sådant här projekt är det ju inte bara att köra på, utan man måste tänka sig för, hur vissa detaljer ska lösas, för att de ska fungera ihop med helheten. Exempelvis hur man ska ha brandskottet för motorn, så det blir starkt och lätt. Hur ska tanken sitta för att tyngdpunkten inte ska påverkas ? Hur ska jag bygga, så allt går att sätta samman på ett logiskt sätt?
Vidare måste man ha framförhållning vad gäller extra delar som behövs, så man kan beställa och få det i rimlig tid och till bra pris.
Här är lite nya bilder på Roffes modell under byggnad.
”Här får sig aluminium stället en ”face-lift” som kläs in med hård balsa o. som sedan putsas till en snygg form o. en övergång som skall stämma överens med kroppens kontur….FEMA (Tyskland) hjulen (dia 178mm) har kommit samt kolfiber proppen (32×12) o. även sporrhjulet samt glasfiber fönster kåpor (USA). Nu är det ”bara”…! 2st instrument paneler ((Tjeckien) samt 2st Pilot dockor (UK) som fattas o. är på G…samt beklädnads mtrl ifrån Frankrike…sedan lackning..!!” säger Roffe
Landningsstället byggs in med hård balsa..
Kämmor och bly för att inklädningen ska bli bra
Tillbehören börjar droppa in från jordens alla hörn nästan. Undrar vad proppen kostar……
Glasfiberramarna för rutorna passas in. De beställdes i USA.
Här är hjulen och stället på plats, finputsat och klart.
Undersidan plankad, putsad och klar.
Brandskottet inlimmat och förstärkt med kolfiberremsor vilket är lätt och starkt.
Plankat under kroppen innan putsning.
Landställets fastsättning. Hoppas Roffe löst problemet om han gör en hyvling, så inte kroppen trasas sönder av metallskruvarna….
Kommentarerna är Rolfs egna för det mesta.
Fortsättning följer.
mats