Här kommer lite bilder från vårt besök i Helsingör.
Museet är indelat i olika avdelningar, som var och en
beskriver en del av den tekniska utvecklingen under 1900-talet i Danmark.
Vad gäller flyg så är det tidiga flyget i första salen man kommer in i och
flyg under senare delen av 1900-talet i salen till höger.
Dessutom har man avdelning för motorer som kan driva olika sorters maskiner.
Antingen är de ång-, gas-, eller oljedrivna.
Var det något jag skulle vilja bära hem, var det en av modellångmaskinerna…
Föremålen står inte i nån sorts militäriskt strikt ordning utan det är lite
“danskt” över det.
Alltså enligt principen att allt löser väl sig till slut.
Det är inte helt enkelt att fotografera. Föremålen står tätt och
ljuset är inte superbra. Men letar manvinklar, ställer in kameran rät,
t så löser det sig.
Jag läste på hemsidan för anläggningen att allt kanske ska flytta
till ett nytt stort multimuseum i centrala Helsingör.
Från nuvarande museets ledning såg man ett nytt museum
som det stora lyftet. Man tycker nog, det ligger lite för
mycket om sidan av landsvägen.
Nog skrivet, här kommer bilder:
En stor modell av bröderna Wrights Flyer.
Detta plan som enligt sägnen vad det första, som flög av egen kraft….
Jag tror inte på det riktigt.
Jag skrev att bröderna använde en katapult för att komma i luften.
Men det skulle jag inte skrivit, för jag for med osanning !
Jag fick ett mail från Andrea Hartstein som lyder:
“De använde inte katapult till sina flygningar under
1903, bara en startskena. Att de införde katapulten berodde på att när
de flyttade sina flygförsök från Kitty Hawk till sin hemstad Dayton så
kunde de inte längre räkna med en konstant stark motvind, och många
startförsök misslyckades eftersom startskenan var för kort för att
planet skulle hinna komma upp i flygfart.“
Jag sätter mig genast i skamvrån =:(
Den förste som där det är 100% belagt att han startade från marken,
var brasilianaren och tobaksmiljonären Alberto Santos-Dumont
när han uppehöll sig i Frankrike.
Den som gjorde den första flygningen med start från marken, tror jag,
med stark övertygelse, var den tyske invandraren till USA, Gustaf Weisskopf.
Många forskare är övertygade om, med den bevisning som finns nu, att han
flög sitt flygplan 1901 i Connecticut med start från marken.
Vi får se vad framtiden bär med sig…
Jag kan uppskatta skalan till 1:4
Om inte bröderna Wright var de första, så förringar det inte deras prestation 1903.
En instrumentbräda 1911.
Från vänster: Höjdmätare, hastighetsmätare och varvräknare till motorn.
En replika av ett sådant monoplan Louis Bleriot flög över Engelska Kanalen från Frankrike till England.
Bleriot XI…som synes.
Motorn på denna replikan är en mockup.
Originalet var ju en trecylindrig Anzani radialmotor på 25 hk.
Jag såg en replikabyggd Bleriot i Tyskland i somras. Jämför man den med denna
replikan, är det, som denna kom från Kina.
Detta segelplan konstruerades av en glad dansk och flögs också enligt uppgift.
Bemärkansvärt är allflying stab….och klaff…
Nosen på planet påminner lite om nosen på Hol´s der Teufel som
står på museet på Wasserkuppe.
Här är en video på den jag tänkte på:
Vad det betyder kan ni googla.
Ännu en replikamodell av ett monoplan. Ni kan nog läsa om det
på museets hemsida. Klicka er framåt så kommer en förteckning
av planen.
En dansk kopia av ett plan konstruerat av Henry Farman.
Planet döptes i Danmark till “Glenten”, som betyder “Glada“.
Hade en 7-cylindrig radialmotor med 50 hk.
Maxfart 80 km/timman.
Den 7-cylindriga radialmotorn av fabrikat “Gnome”.
Nu är vi i Danmark.
Sten dokumenterar med kameran i högsta hugg.
Glenten, ett original från 1911.
Visst var väl tankarna tjusiga vid denna tiden ?
För bränsle och olja.
Motorn var av roterande typen. Det vill säga propellern satt monterad
i motorns hölje, som gjorde att motor och propeller roterade ihop,
medan vevaxeln var fäst i brandskottet.
En av Ellehammers fantastiska helikopterkoncept.
Undrar om den lättade från marken ?
Kolla mekaniken med kedjor, läderremmar, kugghjul och axlar….
Hur kunde det hålla? Vi talar om tiden 1900-1920.
Maagen 2.
Som är en flygbåt av fabrikatet Donnet Lévéque.
Googla för info
Det kommer fler bilder på den senare
Kroppen ändamålsenligt utformad med steg.
Hacket under kroppen är till för att underlätta starten.
När planet kommer upp i fart och går upp på steget,
som det heter, då sugs luft in från sidan på grund av
Bernoullis Lag och denna luft “Smörjer” mellan vatten
och planets botten, så det lättare kommer loss och lättar.
Instrument från ett luftskepp.
Från vänster en vindmätare ? eller hastighetsmätare och till höger en höjdmätare.
Detta är ett certifikat. Det första i Danmark utfärdat 1910. 104 år sen.
Kan ett certifikat från denna tid bli mer tidstypiskt ?
Eller kan bilden på piloten eller aviatören se ut på annat sätt ?
Denna flygdagboken blev mitt bäst bestående minne från besöket.
Tack vare man såg piloten och hans certifikat, kom jag med hjälp av
flygdagboken piloten närmare. Hans spretiga handstil tyder väl inte på
att han var en van skribent. Det kan ju också vara att han skrev med en
bläckpenna och den skrev väldigt spretigt. Ser ni vad det står ?
Här kommer några korta utdrag:
“landningen, inget skadat”,
“bensinrör knäckt, god landning”,
“motorn sviktade…studsade vid landning men det gick bra “
“vingen skadades”,
“motorn sviktade på grund av
oljebrist, landade på en soptipp och kastades
ur planet då säkerhetsbältena knäcktes”,
“vinden vänder och jag slungas mot jorden.
Planet hamnar upp och ner”
Det var inte lätt, att vara aviatör 1911 i Danmark.
Så här marknadsförde man passagerarflyg på 30-talet.
En Desoutter MkII.
Flygplanet konstruerades 1930.
Sten Perssson har byggt en fin skalamodell av denna typen.
Här är Sten med samma modell.
Här bygger man en replika av en flygbåt som var det första passagerarplanet i Danmark.
Planet heter Friedrichshafen FF 49 .
200 hk motor och räckvidd 700 km.
Mycket lärorikt att studera bygget.
Man får en viss förståelse för hur konstruktören tänkt.
Eftersom det är ett sjöflygplan behövs rejäla flottörer.
Kroppen.
Enligt museets hemsida ska planet byggas, som om det skulle kunna bli
luftvärdigt. Dock kommer det aldrig att flyga.
En vacker 9-cylindrig radialmotor
Jag har svårt att se mig mätt på den fina mekaniska uppbyggnaden.
Håll ut !
Det kommer 4-5 nya poster om museet.
mats