så mycket nytt eget flygande att redovisa….
så har jag grävt i mitt fotoarkiv, för att kanske kunna frammana ett stänk av den stämmning man erfar, om man åker till Tarp.
Bilderna är från mina två första besök 2002-2003. Jag har varit där varje år sen dess och det är lika intressant och trevligt var gång. När man har varit på en plats mycket, lär man känna folket och man känner sig verkligt välkommen. När jag är där, plåtar jag mycket med mina kameror. Dessa bilderna här, är alla tagna med en gammal Powershot kompaktkamera, vilket medför, att jag inte alltid kommer nära motivet.
Men håll tillgodo och vill någon veta om Tarp Modellflugtag, så kolla deras hemsida:
Inte bara modernt utan även modifierade friflygmodeller i OT-style.
En Typhoon…..eller Eurofighter. Som till skillnad mot Gripen ännu inte är operativ!
Finns inget vackrare………………än modellflyg.
En Catalina från PAFs fabrik. Han som äger företaget heter Peter Adolf och han har superfina och dyra
modeller. Alla äldre än 60 år i Sverige vet vad en Catalina var ute för över Östersjön
på tidigt 50-tal. Här kan läsa om Catalinan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Consolidated_Model_28_Catalina
Läs om historien med den nedskjutna svenska Catalinan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Catalinaaff%C3%A4ren
Är man i Tarp i Tyskland, kommer stadsbagaren ut varje morgon med nybakat bröd.
Jag tycker denna tank med tillbehör, är ett konstverk i sig. Klubben kommer från Buechen, som ligger i
Westerwald i västra Tyskland. Här hade man förut ett stort meeting varje år.
En ung norrman med en B-25 som flög makalöst bra. Han var en riktig modellflygare !
Knivegg 2 m över banan…………. 2 x 50 kubik drar det.
….och inverterat 2 m över banan……..
En dansk J-3 Cub.
Cessna L-19 Bird Dog. Läs här om flygplanet: http://www.warbirdalley.com/l19.htm
Detta var en utomordentligt välbyggd modell, som flög bra.
Me 163 Komet. Utrustad med turbin. Flög som en dröm tills………………
…gaserna från turbinen läckte ut vid fenan så den fladdrade av i 300 km/timman…………
Allt brann inte upp men…..
…turbinen såg ut som en tillknycklad ölburk á 30000 spänn…..
Sista landningen med modellen. Läs här om Kometen: http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_163
En fin Klemm 25. Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Klemm_Kl_25
En Dc-3……….som avled vid en startkrasch. Piloten hade inte dragit på gas så det räckte…..klippte efter start
när klaffen drogs in och gick i backen med musik…i alla fall såg delarna ut som ett krossat pianodragspel…….
Klemm 25. Planet konstruerat 1927. Utmärkte sig med hög cruisingspeed med tanke på motorstyrkan.
Vann de flesta ”ekonomitävlingarna” i Europa på 30-talet. Planet mycket vackert enligt min mening.
Depå under fredagen innan uppvisningen.
Mer depå.
Dc-6. Boeings sista, tror jag, propellerpassagerarkärra. Länk att läsa: http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-6
Man brukar ha 4000 åskådare på uppvisningen om vädret är bra. Observera skyddsnätet.
mats