Man brukar kunna se DC-3 av något slag…….
under Tarpmeetinget. Så även detta året. En dansk hade med en ganska fin kärra som har sin förebild från
Piloten brukar ha med sig stora modeller vid varje meeting här. Det var han som blev av med en Mustang för två år sen, som jag hittade med hjälp av ett par flygfoto.
Planet flög mycket bra och hade en väl anpassad motorstyrka. Modellen flög nästan som en nybörjarmodell….och den var i luften flera gånger, vilket väl tyder på att piloten tycker den är trevlig att flyga.
Här är en länk om ni vill fördjupa era kunskaper om DC-3 :
http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-3
Här kan ni läsa om den DC-3 som sköts ner av Sovjetunionen över Östersjön, som seddermera bärgades och nu finns på Flygvapenmuseet i Linköping på det nedersta utställningsplanet:
Länk: http://www.flygvapenmuseum.se/sv/Utstallningar/Utstallningar/Hemliga-handlingar/
Här blir det bilder och jag vill framhålla att alla bilderna är tagna med normalobjektiv !
Den danska DC-3 med beteckningen OY-BPB
Svårt att se om det är en modell eller the real thing…..
Första prototypen flög för ca 80 år sen……
Motoriserat med två 4-taktsmotorer vilket gav ett härligt ljud.
Piloten taxar ut för en start.
Gaspådrag och sporrhjulet lyfter sig.
Balansering på huvudstället.
Lättning
Utflygning mellan vindkraftverken….
Vindkraftverken ligger långt bort från fältet och utgör inte hinder för modellflyget.
En flyby
Det finns modifierade DC-3 som är ombyggda i nosen till en mer aerodynamisk form
och som fått sina Pratt&Whitney Twin Waspmotorer utbytta mot turboprop.
DC-3 karakteristiska vingform framträder på denna bilden.
På finalen
Utflytning…..
…hålla kursen….
…och få ner sporrhjulet till marken, vilket är viktigt när man landat just detta plan.
Sen kör vi till depån.
Här kommer en liten film om en snygg DC-3: