Kategorier
Motorsport

FALKENBERG CLASSIC

 

 

 

 

Formula bilar

 

 

 

 

 

_DSC0090

 

 

I formulaklassen körde Formel Ford, Formel Vee, Formel III och Formel II bilar.

Jag minns personligen från tävlingar, kanske främst  från sent 60-tal
de legendariska duellerna med Ronnie Petersson och Reine Wisell.

Då körde man med 1000 cc stötstångsmotorer. Bästa motorn var
vid denna tiden Novamotorn från Italien.

(dec 02, 2008 03-44 PM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)Ronnie Peterson på Ring Knutstorp 1968 i sin Tecno-Nova

 

Motorn var uppbyggd på ett block från egentligen Ford Anglia…
Ronnie körde Tecno/Nova och Reine Chevron/Nova.

De var lika bra och minns deras duell i Monte Carlo 1969
då man körde Formula III innan huvudloppet. Det var makalöst
spännande i en duell som Ronnie knappt vann, då jag tror
att Reine hade problem med temperaturen i växellådan.

Här i Falkenberg kunde man få en resa tillbaka till nostalgilandet.
Man körde med bilar från 1960 och framåt.

Förarna tävlade utan att hålla igen en mm..vilket kunde resultera
i lite sammanstötningar, som ni kan se på bilderna.

Uppgifterna på förares namn och bil fick jag från det officiella
programmet,
men jag garanterar inte att allt är rätt…

Här kommer bilder på bilarna på banan, sen visar jag bilder
på powerlinen och från depån så håll i !

 

_DSC0015Lars-Erik Åkersten i sin G Hawke DL 2 A från ca 1970
driver sin bil kontrollerat genom kurvan

_DSC0016

Formel Ford 1600 cc motor effekt ca 95-110 hk.

_DSC0020

Oscar Thim i Van Diemen

_DSC0029

Andreas Tysk i sin Van Diemen RF 80

_DSC0058

 

_DSC0082

Kampen i kurvan. Ser ni bakomvarande bil,
har sitt framhjul framför den andra bilens bakhjul…

_DSC0083

Vad tro ni händer då den blå bilen bromsar ??

_DSC0090

…jo naturligtvis flyger ytterbilen som katapulterad upp i luften,
snurrar 2 varv runt sin egen axel innan den…

_DSC0091

…slår ner utanför banan upp och ner.
Tur bilen har störtbåge som skyddar förarens huvud…

_DSC0092

Jag kunde inte plåta luftfärden, då det stod ett vindskydd för
funktionärerna mellan mig och bilen tyvärr…

_DSC0093

Men till slut stillnade det…

_DSC0094

…då bilen stannade på gräset…

SONY DSC

…och föraren kunde något omskakad…

SONY DSC

…ta sig ur sittbrunnen och sedermera betrakta sin bil,  som behöver reparationer,
enligt klasschefen på banan, för ca 50000 kr…

_DSC0503

Den smällda Formula Forden.

_DSC0505

Ni ser skadorna. Nosen hjulupphängning.
Baktill var skadorna värre. Hjulupphängning, bakaxelstag och drivaxel.

_DSC0122

 

 

_DSC0123

Johan Lund i sin Hansen Mk VI kör förbi.

_DSC0273

 

_DSC0284

 

_DSC0294

Ser ni så högt föraren sitter jämfört med moderna monopostos ?

_DSC0330

 

 

_DSC9986

De flesta bilarna hade en GoProkamera fäst i störtbågen,
så föraren kan studera sin körning efter hemkomsten.

Lars-Göran hade hade det på sin Formula Junior E.

_DSC9988

Ole Holst från Rödovre i Danmark håller en tight linje i kurvan med sin GCrossle 16F

_DSC9990

Axel Madsen från Danmark passerar i sin Kaimann

_DSC9993

Björn Otterberg i en Merlyn

_DSC9995

Björn Paulson i sin i sin Hansen Mk6B

SONY DSC

Det gäller att få en bra utgång ur kurvan ut på start/målrakan för att kunna slipstreama förbi.

SONY DSC

Strid på kniven

SONY DSC

Christer Abrahamsson i en Beach Car.
Ni ser hjulupphängningen….= VW.

SONY DSC

Jag tror detta är Jimmy Carlstedt i en RPB,
som om jag minns rätt betyder Racing Plast Burträsk…

SONY DSC
                                                   Ge och ta…

SONY DSC

Det som förarna önskar medtävlarna ska se på bilen.

SONY DSC

En del körde så det rök…men inget allvarligt.

 

SONY DSC

Den snabbaste bilen, vilket var en March Formula II bil från 1981

SONY DSC

Bilens beteckning 812, vilket hos March betyder byggåret 1981 och att det är en Formula II bil.

Minns när vår nationelle hjälte Ronnie Peterson sopade banorna med sin March Formula II bil.
Han vann EM 1971 i sin March, som hade en 2-liters motor.
Bilen hade en FVA-motor, alltså en Fordmotor trimmad och ombyggd av Cosworth .
Cosworth som är en förkortning av namnen Mike Costin och Keith Duckworth.
Två legendarer som konstruerade den fina Ford DFV Formula I motorn
på 3000cc till Jim Clarks Lotus FI bil och som sen användes av
många Formula I stall.

SONY DSC

Ronny Bogen-Jensen från Norge efter Christer Skaby från Hörby.

SONY DSC

Det blir ofta långa ”tåg” då bilarna är så jämna.

 

 

Det kommer mera,  så stay tuned to the site !

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.