Kategorier
Flyghistoria

FLYGUPPVISNINGSSÄSONGEN NÄRMAR SIG

 

 En Spitfire är ju alltid en Spitfire….

 

med exempelvis ILA 2010 i Berlin 8-13 juni.

 

 

ILA, som betyder Internationale LuftfahrtsAusstellung, tilldrar sig i Berlin och firade 2008 sitt 100årsjubileum.

ILA har civila och militära plan utställda och som genomför uppvisningar. Bland annat kan man se klassiska tyska krigsflygplan från WWII. Me 109, Me262, FW190  och andra typer. Förutom de vanliga veteranerna naturligtvis.

Lättast att ta sig dit är nog att ta en bussresa, vilket troligtvis är det billigaste alternativet också.

Berlin är en miljonstad, som starkt har förändrats de sista 20 åren efter att muren murknade. Tänk på talesättet:

Berlin bleibt immer Berlin!

Här är länken till ILA 2010: http://www.ila-berlin.de/ila2010/home/index_e.cfm

…och några bilder från förra året:

 

Fieseler Storch.

 Ett synnerligen kapabelt STOL-plan. Landningshastighet runt 40 km/tim. Kolla stället, som är byggt att ta upp krafterna vid landning på ojämna fält. Tänk er ett standard modellflyplansställ från en färdigbyggd/köpt modell på en kärra som detta……Vad skulle hända vid första landningen ??????  Plockepinn ????

Ett sådant plan hämtade Mussolini på det alphotell han hölls fången 1943, när Skorzseny befriade honom.

Som ni ser en kraftig 7-cylindrig stjärnmotor. Fanns ett otal olika motorversioner, men en av de vanliga var Fafnir-motorn. Ovanstående plan tillverkades i Frankrike under kriget. Frankrike var en stor producent av flygplan till tyskarna . Bland annat byggdes ett 6-motorigt bomblan som kunde flyga Tyskland -USA tur och retur.

 

 

Me 109 G.

En av flera luftvärdiga som flyger. Oljekylaren under nosen, under vingarna är kylklaffarna öppna för kylarna för kylvätska till motorn, som ju var vätskekyld. Öppnades inte klaffarna överhettade motorn under taxning.

Man hade alltid glykol eller liknande i kylarna. Inte för att förindra förfrysning i första hand, utan för att förhindra “Sideneffekten” på de våta ytorna. Det vill säga, om vätska kommer i kontakt med en het yta, bildas mikroskopiska luftbubblor, som ser ut som siden. Dessa luftbubblor försämrar kylningen så motorn skulle överhetta, om just inte glykol var tillsatt, som bland annat tar bort ytspänningen.

Varför tror ni Formula 1 bilar har glykol…….?

På vänster sida av motorn luftintaget till motorn. Här satte man också ökenfiltret när man flög i dammiga miljöer.

Motorljudet från en DB-605 påminner något om Merlinmotorn, fast det är lite mera högpitchat “smattrigt”.

Merlinmotorn i en P-51 Mustang är mera dovt.

Me 108 Taifun.

 Ett plan från ca 1935 som var en föregångare till Me 109. I klass med en Saab Safir. Användes som kurir- och sambandsflygplan under kriget.

Flögs bland annat av en avTysklands mest populära skådisar, Heinz Ruehmann som före kriget hade producerat mängder av komedier i rollen som Quax. Mest känd är väl Quax der Bruchpilot,  som handlar om,  när han lär sig flyga och upplever äventyr. Jag har sett filmen och den är historiskt intressant. Dyker rätt ofta upp på de tyska kanalerna.

 

En Dornier flygbåt. Denna modellen flög ända in på 70-talet i vissa länder som SAR flygplan. Här har man nog fuskat lite, för jag tycker det ser ut, som man monterat turboprop i stället för kolvmotorer.

Me 262 Schwalbe.

Världens första operativa jetjaktplan med imponerande design och prestanda.

Johannes Steinhoff som var Kommodore för den JG som hade Me262, sa att hade Tyskland haft dessa ett halvår tidigare hade luftkriget vunnits över Tyskland av Luftwaffe. 

Läs gärna Johanes Steinhoffs bok:

De sista av de första. (Die Letzten von den Ersten). Den är mycket bra.

Steinhoff blev efter kriget general i Nato och chef för nya tyska flygvapnet.

I dag finns, tror jag, minst 4 luftvärdiga Me 262. Av dessa är 2 eller 3 helt nybyggda.

ME 109 G

Me 109 G

 

 

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.