….och nu blir det fler bilder.
Här kommer en fortsättning på min lilla rundvandring i
Flygvapenmuseum i Malmslätt i Linköping.
Bilderna kommer i den ordning man ser objekten vid
en motsols promenad. Det betyder att samma plan kan
komma att dyka upp flera gånger.
Som jag påpekat är ljuset mycket dämpat, på grund av
att man vill skydda de utställda föremålen mot blekning
och samtidigt skapa en viss känsla hos den besökande.
Nåväl, jag ska inte tjata här kommer bilder:
J-20 Länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Reggiane_Re.2000
J-20
Flygplanet har något av dragen, som om det hade varit i en tecknad serie med Kalle Anka……..
Ett snyggt plåtslagerarbete i alla fall J 9, Republic – Seversky
Ett lite fulsnyggt plan ganska kompakt.
Där bagagerummet finns monterades en spaningskamera.
En snygg och klurig installation.
Fieseler Storch. Sambandsplan med oöverträffade STOL-egenskaper.
Planet har fällt vingarna för att det ska vara lättare att härbärgera.
Det har förutom framkantklaff, stora bakkantklaffar och även
skevrodren fälls ner vid max klaff. Jag har sett Storken vid uppvisningar
i Tyskland och den har otroliga flygegenskaper vad gäller start, landning och att kunna flyga sakta.
Här kan du se ställets konstruktion och förankring. Stället har mycket lång fjädringsväg.
Här syns den utfällda framkantklaffen. Dess funktion är vid hög anfallsvinkel länka in luft
till vingens ovansida och därigenom tillföra energi, som på grund av den ökade hastigheten
på luften över vingen sänker trycket, enligt Bernouilles Lag, som i sin tur ger mer lyftkraft.
I regel fälls klaffen ut automatiskt när hastigheten sjunker och anfallsvinkeln ökar. Det har
man löst genom att ha klaffen fjäderbelastad.
Motorn på en Fieseler Storch. Den fanns i olika versioner. Här sitter en Argus V-8.
Den fanns med olika motorer. Förutom Argusmotorn fanns den med Fafnir radialmotor.
Läs om motorn: http://en.wikipedia.org/wiki/Argus_As_10
Man ser att piloten hade mycket god sikt. Inte bara runt om, utan även nedåt.
Man ser här motorhuvens utformning för att en V-8 motor ska passa in.
Mera om flygplanet: http://www.piteraq.dk/flight/storch.html
Såvitt jag förstod är detta tankmätaren till ena vingtanken.
Film från 1938:
Denn imponerande stabben på en B-3, Junkers 86. Ett fåtal av dessa planen var i luften
vid tyskarnas invasion av Norge och Danmark. Tur att vi inte anfölls…..B-3:orna hade blivit
nedskjutna som blinda höns, då våra jakt- flygplan hade alldeles för dåliga prestanda
gentemot Me-109 och Me-110.
Läs om Ju-86: http://sv.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_86
Sporrhjulet på B-3.
En tidstypisk Junkerskonstruktion: Upphängningen av skevroder och klaff.
Skevroderupphängningen gör att roderna är både statiskt och
dynamiskt balanserande, vilket gör att roderkrafterna blir mindre.
De svenska planen hade motorer från Bristol Mercury.
Läs om motorn: http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Mercury
De tyska planen hade dieselmotorer från JuMo =Junkers Motorenwerke
Läs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_205
Eftersom jag är så fruktansvärt ålderstigen, så kommer jag mycket väl ihåg B3:ans
typiska motorljud och dess bild i skyn. Den flög kan man säga majestätiskt. B3 fanns som
transportplan vid F14, där jag bodde just jämte och man såg den ofta. Jag känner gamla mekar
från F14 som berättat vådliga historier om transportflygningar med B-3……
:
En mycket vacker dubbeldäckare. Man kan nästan se, att det är en italiensk formgivning.
En J 11. Fiat 322. Falco Ett nödköp vi var tvungna att göra för att i någon mån stärka vårt försvar.
Vi fick köpa det ingen annan ville ha. Planet var dock omtyckt av piloterna för dess egenskaper.
Läs här om planet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fiat_CR.42_Falco
Här sitter en Fiatmotor på 870 hk.
Till och med med motorn kan man ana en italiensk formgivning. Det ska ju vara vackert också…
Ett sådant ställ……vad kostar det i motstånd vid 400 km/timman ?????
Det finns bara 2 Fiat Falco bevarade i världen. Detta är en av dem.
Nosen B 3. Uppriktigt sagt vet jag inte vad jag ska tycka………
Hade en italiensk konstruktör formgivit B-3, hade den inte sett sådan ut……
En Sk 9.
Ett skolflygplan från De Havilland i England. Alltså en Moth. Här utrustad med flottörer.
Motorn var en De Haviland Gipsy II på 120 hk. Planet flögs
ofta med flottörer, vid F2 och på vintern med skidor.
Sk-14
http://sv.wikipedia.org/wiki/North_American_NA-16
Wright Whirlwind 400 hästar
Det krävdes stabila ställ för att klara elevernas landningar.
Snygg stabbe
Det skulle synas väl.
B 4 Hawker Hart
Hawker Hart var avsett som störtbombplan.
Spanaren/kspskyttens beväpning. Är det en 8 mm ksp ? Eller 7.92mm…..
1 × Rolls-Royce Kestrel IB V-12 motor 510 hästar.
Än en gång, hur lång tid tar det att bygga en sådan motor ?
Till exempel att svetsa och forma avgassamlaren ?
En Caproni i Sverige B 16, S 16 och Tp 16
Alla känner ju till flygplanens öde i Sverige. De hade en sällsynt förmåga att trilla ned.
Planet var byggt som spaningsplan, men skulle andvändas som bombplan i Sverige.
Balkbrott på vingarna inträffade och man var tvungen att bygga om vingarna på grund
av bland annat fuktskador. De flesta haverierna var motorbrandsrelaterade.
En gammal mek jag kände sa att på en del motorer stod angivet vid oljepåfyllningen:
Solo ricino
. Vi använde väl under kriget inte alltför högkvalitativ mineralolja. Kan det ha varit
därför motorerna skar och slängde ut kolvar och stakar genom vevhusväggen ?
Ja jag vet inte och har inga bevis. Tyvärr har vi inga Caproni bevarade, utan
entusiasterna bygger en mockup med de delar man har och nytillverkar.
Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Caproni_Ca.313