kommer nu som sista inlägg innan helgerna….
Del V av min rundgång i Flygvapenmuseum Malmslätt presenterar nya bilder.
Håll tillgodo ! Det finns säkert faktafel av mig, men det får ni stå ut med.
Jag skyller på att jag hade brådis……
Capronins motor. Isotta Fraschini Delta RC35 på 750 hk
12 avgasrör till samlaren, vilket säger att det är en 12-cylindrig motor.
Rejält ställ. En typisk italiensk finess, man har kylflänsar på bromstrumman.
J 8, Gloster Gladiator med ganska roliga pjuck…….
Läs om det: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gloster_Gladiator
Med plan av denna typen skulle vi försvara oss 1940 mot Me109/Me110…………
.Planen var redan när de anlände till Sverige hopplöst omoderna.
J-22, en liten FW -190 nästan……
Även om B-3 inte var det bästa, så är den dock imponerande.
Skidstället ser nästan ut som något Jan Långben skulle kunna ha…
Allt ser väl använt ut
Ett rekordeligt skidställ. Sitter på en S-6. Focker CV-E.
J-21:ans agressiva front.
Akan i nosen väl samlade.
Focker CV-E. Med en Nohab-Mercurymotor på ca 600 hk. Egentligen var motorn på 450 men den
byggdes om så den kunde producera den högre effekten.
Fint hantverk. Ventilspelet var lätt att justera…..
Det gick åt mycket gummiarmortisörer för det skulle hänga ihop.
Högermotorn på B-18
Lilldraken, en försöksmodell innan man byggde fullsizeplanet.
Läs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_210
Le grand salle