Kategorier
Flyghistoria

FÖR OSS SOM HAR VÅR FRAMTID BAKOM OSS…

 

 

 

 

…är det väl detta, som ligger oss varmt om hjärtat.

 

 

 

 

 

 

Flygplan från 30-talet och motorer från samma tidsepok.

Jag har farit runt på möjliga och omöjliga sidor och “lånat”
lite bilder. Ja jag har försökt att kontakta den som lagt ut
bilderna men inte fått svar.

Är det ingen mer än jag som gör så……hur som helst här
kommer lite bilder med kommentarer.

Ingress bilden En DB-605 V-12 med hängande cylindrar i
vinkel. Kompakt och lätt. Man fick 1800 hk ur den.
Detta vid 3200 varv !

Vad gäller kolvmotorn eller Otto-motorn, så var den i stort
sett maxutvecklad 1942-1943. Man  hade funnit konceptet
som fungerade och efter introduktion av ladeluftkuehler,
turbokompressor och mekaniskt direktdriven kompressor
i flera steg och en väl fungerande bränsleinsprutning
(till Daimler Benz Db modellerna tillverkad av Bosch) så
hade man fått ut , i stort sett vad en motor teoretiskt kunde prestera.

Att man i dag kan få en motor att prestera mer, beror
på bättre material, bättre precision och bättre möjligheter
att simulera lika processer i motorn via dator.

Bästa kolvmotorn under WWII ? Jag vet inte men DB 605
var inte dålig. Hade tyskarna haft 108 oktanig bensin hade
man fått ut mer. Vi ska komma ihåg att de allierade angav
sina motorers effekt i SAE, medan tyskland angav i DIN, det vill
säga med alla motorns hjälpaggregat inkopplade.

Tyskarna försökte lösa bränsleproblemet med olika tillsatser
i bränslet. VI ska komma ihåg , att all flygbensin, så gott som,
tillverkades av brunkolsdestillat. En process som uppfanns i
Tyskland på slutet av 20-talet. Inte bara gjorde man bränsle
av brunkol, man tillverkade även gummi, som ju var en bristvara,
av brunkolsprodukter. Jag har sett ett däck gjort av brunkol…
Jo, det liknar gummi men hårt. Tyskarna kallade det “Bunagummi”.

Under kriget hade tyskarna tillgång till oljekällor i Ploesti
i Rumänien, men denna olja var öronmärkt för smörjmedel
och raffinering till dieselolja.

På nätet finns nästan oändligt att hitta om kolvmotorer
från kriget. Googla Db -600 serien.

Här kommer bilder:

En god illustration till en gummirepsstart. Fyra gummirep, vart och ett
bemannad av tre man. Som en slangbåge funkar det.

Detta motorplanet landades i ett stycke efter att piloten fått fladder
i roderna under en provflygning.  Planet mycket skadat.
Således
inte bara modellflygare som får fladder.

 En mycket vacker icke manipulerad bild av en Fafnir på Wasserkuppe.

 En Fafnir på hanget vid Wasserkuppe.

Tyskarna var de första som byggde en helikopter, som var operativ på förband under WWII.
Det var en version av  Flettner.
Helikoptern var en koaxialhelikopter med två rotorer ,
som gick i varandra. Detta gjorde att stjärtrotorn ej behövdes då girkrafterna
hävde upp varandra.
Helikoptern flög mycket bra trots en ganska liten kolvmotor.Det var en Bramo på ca 150 hästkrafter.

Jag tycker den  ser modern ut fortfarande och ryssarna bygger
en helikopter som är väldigt lik denna fortfarande, med den
skillnaden att använder en turbin i stället för kolvmotor.

 Ett förband Flettnerhelikoptrar 1944.

 Amerikanarna var inte sena att lägga nävarna på helikoptrarna efter kriget
för att kunna få idéer och erfarenheter från de tyska helikoptrarna.

EN motorseglare designad av Horten. Flög snabbt med
en relativt liten motor och hade goda egenskaper.

 En tvåsitsig segelkärra, Kranich, som användes i hela världen
både under och långt efter kriget. Även i Sverige användes den
innan Bergfalken kom.
Att man släppte stället kunde leda till
roligheter. I Skövde berättades det,  att Nisse Blom hade släppt
stället på 400 m höjd och att det sedermera slog igenom taket
i ett hönshus ute på  Vinningafältet.

Peter  Riedel bär sin hjälpmotor.

 En klassisk maskin. Klädd med plywood i tidstypisk stil. En Röhnadler från 30-talet.

Denna bilden har ju intet med segelflyg eller andra världskriget att göra.
Bilden är bara en påminnelse , att mannen i planet, Santos-Dumant,
var den förste på denna jord, som startade från marken användande
ett ställ. Brödern Wright blev katupulterade iväg med hjälp av en motvikt
och en träräls.
Så Santos-Dumant var pionjären i Europa ! I USA är man ganska
överens om att den tyske uppfinnaren och piloten
cWeisskopf var
den förste som flög ett plan som själv lyfte från marken med en motor.

 Mycket slip och lite släp, som vi sa. Landade man nedanför hanget,
var det bara att släpa upp sin Anfänger ? igen.

 6 man krävs för att gummrepsstarta en övningssegelkärra !

 En Focke Wulf Stosser bogserar en Horten segelkärra.

 

En bra jetmotor från 1943-1944. En Junkers-Jumo turbin.

Dornier 335 en innovativ kärra med två DB-605 = 2 x 1800 hästkrafter.
Toppfart 775 km/timman.Inte bara var den snabb. Den var snygg också
med tanke på hur mycket som skulle få plats.
Men den var en anakronism då den kom. Ungefär som SAAB J-21.

 

 En del av instrumentbrädan till denna kärran kan man se ner på
Dorniermuseet vid flygplatsen i Friedrichshafen vid Bodensjön.

Undrar hur stor vingbelastningen var ?

 En Condor gummirepsstartad på Wasserkuppe.

Märkliga ideér fanns det gott om…..kanske skulle det stått HAPAG-LLOYD istället för LUFTHANSA på sidan ?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.