Jag har just testat min nya 2-m modell,
en Spirit Elite på Tönnersa Strand.
Min första Spirit gjorde stort intryck på mig med sina goda egenskaper, både i termik och på hang.
Modellen är ju mycket lätt, naturligtvis beroende på utvald balsa, men som medför att den
är spröd. Man måste vara försiktig vid landningar.
När vi var nere i Ystad på hanglägret, flög jag med min Spirit i hård vind och det gick
förvånansvärt bra.
Jag hade köpt en ny byggsats från England där kroppen var av glasfiber. Man kunde tro att den skulle
vara tyngre än balsakroppen, men det var den inte.
Vingarna var likadan, fast jag lackade med cellulosalck 3 gånger innan jag klädde.
Det gör att konstruktion blir avsevärt starkare, då balsan i vingarna är mycket lätt
och därmed mjuk. Om jag cellulosalackar fyller jag träporerna något så när med harts
och därmed blir det stabilare.
Min nya kärra väger med allt i, inklusive en 2500 mA acke, knappt 1200 gram.
Hursomhelst, jag åkte till Tönnersa Strand för att provflyga. Vinden var knal….
bara c 1-2 m/sek, fast den låg rakt på.
Jag slängde ut efter noggranna kontroller av roder, rätt håll, rätt rörelser.
Lyftet var dåligt men jag gnetade mig upp. Sen flög jag i sammanlagt 1.5 timma
avbrutet av två landningar för att ställa om kameran i nosen.
Resultatet av provflygningen blev bra. Modellen var lite baktung, vilket jag
korrigerade, förhoppningsvis, med 25 gram bly i nosen.
Annars flög den suveränt både med och utan klaff.
Great Planes Spirit Elite rekommenderar jag till den som vill ha en
allroundkärra för både hang och termik.
Man ska tänka på att då man flyger den ska man använda både
sidoroder och skevroder i svängarna.
Speciellt i dåligt lyft, både i termik och på hang, ska man flyga lite “flatare”
för att utnyttja lyftet.
Här kommer bilder och alla inklusive stillbilderna är tagna med kameran
jag alltid har med när jag flyger, min Mobius. 460 spänn i Kina.
I avvaktan på första starten.
Det är inte mycket, man behöver ha med sig, när man är hangflygare.
Ok, nu är det dags. Kameran i nosen inställd för video.
Bild 6.