Ett signifikant fynd gjordes i en björkskog
1989 utanför St Petersburg i Ryssland.
Det var en Focke Wulf 190-A5 som hittades i förvånansvärt bra skick,
trots den stått där i nästan 50 år.
Troligtvis har ingen lagt märke till flygplanet under alla dessa år,
då i så fall det skulle antingen blivit bärgat eller plundrat.
Denna FW-190 med A-5 BMW motor bärgades i Ryssland 1990.
Planet tillhörde JG 54 och hade enligt piloten fått en maskinskada så motorn
stannade.
Vid restaureringen i England och sedermera i USA, konstaterade man,
att oljeledningarna hade varit saboterade så motorn inte fått tillräcklig
smörjning, utan den överhettade och skar.
Här några bilder från Wikipedia på planet, då det stod i skogen:
Bilder från 1989 efter upptäckt. Planet i förvånansvärt fint skick.
Tursamt nog hade piloten dragit igen huven då han avlägsnade sig.
I detta facket i kroppen fanns pilotens nödutrustning, bland annat skidor.
Planet såldes efter budgivning till en samling i England och priset ska ha legat
runt 600000 kronor. Denna summa kan jag inte slå fast med säkerhet,
men denna maskin var inte billig, med tanke på det fina skick den var i.
Sedermera skeppades planet till USA där det restaurerades till luftvärdigt skick.
Bland annat fick vingarna byggas om helt och ny balk sattes in.
Originalmotorn, en BMW A-5, som ju skurit i brist på olja,
renoverades till nyskick.
Slutligen provades motorn och som kronan på verket provflögs FW med framgång.
Vill ni veta mera så googla, det finns mycket fakta att få fram om detta flygplan.
Jag drog fram just detta planet som ett exempel på en lyckad restaurering.
Vidare fanns det video på flygning och motorkörning.
Det finns minst 20 FW-190 i världen som är luftvärdiga i dag.
Problemet är att få tag i en BMW 801-motor.
Det är näst intill omöjligt, varför man monterar i en rysk
14-cylindrig radialmotor med ungefär samma prestanda som originalmotorn.
Här följer en video från den första motorkörningen och en video då
en Me-109 flyger rote med just den FW, som man fann i skogen.
Här är hemsidan till det museet, som äger kärran. Det finns gott om bilder där.
http://www.flyingheritage.com/TemplatePlane.aspx?contentId=16