…man måste ju vara rädd om sin GoPro !
Därför har jag försökt vidta de mått och steg som krävs, då jag använder den för flygfoto.
Jag använder inte Quadrocopters, när jag flygfotograferar. Jag föredrar att flyga dynamiskt
med en ordinär modell. Med ordinär modell menar jag någon av mina elkärror.
Flygfotograferar gör jag med i stort alla mina modeller. Mest använder jag min Sparky,
som jag skrivit mycket om. Den är idealisk för just flygfoto. Den är lätt och vettigt
uppbyggd i balsa. Har bra flygegenskaper om man ändrar lite på dess grundinställningar
.Jag ökade vingens alfa med 2 grader. Det resulterade i ett mera naturligt läge i luften
och att mitt höjdroder kunde ställas neutralt i förhållande till stabben.
Vingen torderade jag genom att vrida den och köra på med Biltemas värmepistol.
Nu fick modellen bättre lågfartsegenskaper.
Man ska vara noga med att balansera propellern statiskt. Allt för att få bort vibrationer,
som kan påverka din dyra kamera.
Sen kommer vi till nästa del: Hur fäster vi kameran i modellen ? Jag föredrar att kunna
fotografera snett ner i ca 40 graders vinkel mot marken. Det betyder, jag har min kamera
i tyngdpunkten fäst mot kroppssidan. När man har sin GoPro fäst på detta sätt,
ska man vara uppmärksam på, att man kollar, så inte vingen kommer med för mycket i bild.
Likaså kan stället komma med, vilket i och för sig inte är en nackdel, för det hamnar alltid
längst till höger, om man har kameran på vänster sida. Det går ju lätt att redigera bort.
När man ser sparar sina bilder, är det bra att kunna kasta allt, som har ett hjul med,
för då är det avvisat.
Jag använder GoPros hållare, som jag limmat med snabblim på sidan av modellen.
Det enda jag gjorde, var att avlägsna klädseln, där jag skulle limma. Det sitter som berget.
Kameran kan sen lätt tiltas upp och ner efter behag. Teknikmagasinet brukar ha bra
sortiment på GoPro och andra GoProkompatibla delar till hyfsat pris.
För att skydda kameran och linsen mot mekanisk påverkan använder jag dels en
lätt ram och dels ett objektivskydd. Att använda det stor vattentäta plashöljet som
följer med, det blir för klumpigt och tungt.
I stället använder jag ett ”Ramskydd, ” som jag köpt på troligtvis E-Bay.
I detta skydd kan kameran manövreras, då det finns knappar på höljet,
som når kamerans manövreringsknappar.
Dessutom kan man, som ni ser på bilderna, skjuta kameran fram eller tillbaka.
När jag flyger, skjuter jag kameran tillbaka så långt det går med hänsyn till linsskyddet.
Har jag inget linsskydd, för jag tillbaka kameran längst in i ramen.
Linsskyddet köpte jag på engelska E-Bay, så behöver ni så googla ”Lens protection for GoPro 3+”
Min erfarenhet är, att kameran mest är utsatt för risk, inte när du flyger,
utan när du hanterar den med dina händer. Precis som vad som sker med modeller.
De skadas inte genom smällar, utan när de bärs ut och in till bilen genom dörrar och
via trappor…känner ni igen det ?
Nåväl, enligt ovanstående hanterar jag min GoPro i samband med flygning.
Lite info: Om man får en skada på linsen….är det ingen fotografisk katastrof.
Du ser inget på din bild av det ! Googla problemet så får du det förklarat.
Du hittar videos om det på YouTube, där det förklaras. Därmed inte sagt,
att man inte ska vara rädd om linsen. Men jorden går inte under, om du
får en repa på din lins !
Här kommer lite bilder hur jag använder kameran. Plåtat med dåligt ljus
som vanligt, men det visar, vad jag vill:
Här är kameran med linsskyddet.
Linsskyddet är lite större än ytterringen på objektivet.
Man får skyddet att sitta fast genom att sätta en 4-5 mm O-ring runt objektivhållaren och sedan trä på linsskyddet.
Sen sitter det.
Ni ser linsskyddet sticker ut lite utanför….man kan kapa det för att underlätta att kunna
ha kameran inskjuten i ramhållaren, men jag lät det vara.
Här syns skyddet bra. Köper ni ett linsskydd och ni har vidvinkelobjektivet på kameran,
kommer linsskyddet att synas på bilden, vilket kräver lite beskärning i de fyra hörnen.
Här är den lätta ramen jag använder. Kanske den följer med kameran….annars finns det på E-bay.
Alla som har en GoPro förstår, hur ramen fästs.
Här kan ni också se min O-ring som ligger som en distans. Ni kan se jag var tvungen att förlänga den.
Lätt gjort genom att skarva in en bit och limma med Ca. Jag använder BilTemas Ca med härdare.
Det fungerar bra. Dessutom, om du tycker BilTemas Ca är för tjockt…? Spä det med aceton.
Fungerar lika bra men är mer lättapplicerat och flyter in bättre. Tar lite, lite längre tid att härda,
men jag tycker inte det är ett problem . Hur mycket jag spär ? Cirka 60 % Ca och 40% aceton, eller nåt ditåt.
Här ser ni också att man kan kapa lite av ramen för att kunna skjuta kameran fram och tillbaka.
Den röda knappen är ramens avtryckarknapp som påverkar kamerans motsvarande .
I detta läget är kameran skyddad av ramen. Dock är objektivet naket.