Kategorier
Naturbilder

GRÅVÄDER

 

 

 

Vad kan man göra då vädret inte inbjuder till flygning ?

 

 

SONY DSC

 

 

Jag är konstant sugen på att flyga, men det väderläget som sedan nästan en månad
råder, det inbjuder inte till flygverksamhet.

Visst jag har varit ute, men det är ingen NJUTNING !

Så i brist på flygenergi tog jag en tur vid kusten i närheten av Tylesand.

Tylesand en plats som är känd för bad och avkoppling.

Vidare är det en plats där de välbesuttna slagit ner sina bopålar
nästan som i en liten koloni, där livet tycks gå ut på att visa,
man har
det dyraste, inte vackraste, utan det dyraste huset.

Vädret, som jag skrev, var disigt grått och med dåligt ljus.

Hur som helst, jag spankulerade och klämde lite bilder och de kommer
här med mer eller mindre långa kommentarer, så håll tillgodo!

 

SONY DSC

Men jag började min tur nere vid hamnen, där ett förband ur Lv6 övade.

Träffade en officer, som var trevlig. Han sa, som alla i yrket,
att vi har för lite kanoner.

Ja, han menar väl luftvärnssystem med robotar.

Jag fick lite info om den avslutade ubåtsjakten i Stockholms skärgård.

Jag trodde inte, det var så illa .

Var tar alla pengarna vägen, som allokeras  till försvaret ?

SONY DSC

Mast som hissas upp med tryckluft och längst upp antenner för telemetri.

SONY DSC

De förtjusande små kniporna, som i brist på andra ord, jag tycker ser käcka ut.

SONY DSC

Fast skraken han håller kollen, så att kniporna iakttar gällande trafikregler i hamnen…

Knipans liv är styrt patriarkaliskt.
Hannen i täten.

Ingen Gudrun Schyman eller genuspedagogik här.

SONY DSC

       Självklart hittade jag nåt, som satte fart på mitt adrenalin.

Någon eller några, som hade övernattat i en dubbelsäng vid pirarmen,
hade  glömt ta med sin säng hem.

Fast det är klart, det är bättre att låta det ligga och låta NÅN ANNAN
ta bort skräpet än att köra till återvinningen med det.

Vad är det för fel inne i en del människors huvuden ?

Är det uppfostran som saknas?   Bildning ? Eller är jag bara för gammal ?

Jag känner bara genuint förakt för dessa människor,
som ständigt säger:

”Nån Annan får ta det ” !

SONY DSC

På Tylön fanns förr, före 1968, två familjer boende,
som var anställda för att sköta fyr, natur och mistlur.

SONY DSC

Per Gessles hotell och restaurang.

                                           Så fruktansvärt fult ! Har ni sett kioskbelätet…mitt i blickpunkten.
Kunde inte den placerats, så den inte störde VYN ?

Det liknar ett vanskapt Eurostop, som i sig är en orgie i dålig smak.

Arkitekten måste varit påverkad av något, då han ritade detta.

SONY DSC

                                 Tylögrund

             Betongen som ersatte två familjer.

    Det kallas utveckling och tekniska landvinningar.

 

SONY DSC

Till och med gråtrutarna såg ovanligt gråa och trutiga ut i dag

SONY DSC

Två stycken Mitsubishi flög över mig. De utgjorde mål för Lv6.

SONY DSC

Mistubish 2-K

Länk till planet: http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_MU-2

 

1986 sköts en Mitsubishi ner av luftvärnet vid Ringenäs,
som ligger just jämte Tylesand.

Ett förband ur luftvärnet övade skjutning mot bogserat mål,
som drogs av Nyge Aeros
Mitsubishi.

Man sköt med 40 mm lvakan,  som riktades med radar och
centralinstrumentering.

Vid varje pjäs fanns en säkerhetskontrollant, vars uppgift var
att tillåta eldgivning under
vissa betingelser.

Den ordinarie säkerhetskontrollanten blev trött och överlät
sin uppgift åt en annan person ur gruppen av repgubbar.

Enligt haverirapporten hade radarn låst på planet,
säkerhetskontrollanten gav trots
det eldtillstånd och 3-4 granater sköts.

Olyckligtvis träffade nästan alla flygplanet. Granaterna var inte
spränggranater, utan
de var barlastade med betong.

En av granaterna träffade ena motorn, som var en gasturbin,
Turbomecha.

Splitter från motorn skadade överföringen av höjdroderfunktionen
till stabilisatorn,
så det var ingen funktion på pitch.

Ombord fanns 2 man. De hade försökt få kontroll genom att
använda trimrodret
på höjdrodret, men tiden var för kort.

Hade man haft 200 mer i höjd, kanske de hade klarat en
något så när kontrollerad nödlandning.

Planet kraschade och en man omkom omedelbart och
den andre dog strax efter.

Efter utredningen slog rätten fast att vare sig pjäsmanskap
eller säkerhets
kontrollanten gjort något medvetet fel.

Den ansvarige officeren dömdes till en månads villkorligt
för vållande till
annans död.

Alltså det kostade i stort inget, att orsaka två människors död.

Kraschen ägde rum den 15 mars 1986

SONY DSC

Ibland blandade solen lite kallt silver i det gråa Kattegatt.

 

SONY DSC

SONY DSC

Trots grått, det finns varma färger.

SONY DSC

Gnejsen har lämnat sin spår i  den metamorfa graniten.

SONY DSC

De enda fåglar som var på vingarna…

SONY DSC…gråtrutar och kråkor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.