var det väl inte så många, som visste om….
men vi flygintresserade i Svensk Flyghistorisk Förening skulle få en förevisning av 39 Gripen vid F14 på måndag eftermiddag.
Naturligtvis, enligt lagen om allts djevflighet, så var ju molnbasen låg med risk för regn. Det medförde att piloten fick flyga låghöjdsprogrammet, med de inskränkningar det innebär.
Vi fick se flygplanets manövrar under hög belastning och vi såg dess snabba accelleration och retardation.
Detta flygplan är alltid sevärt.
Här är lite suddiga bilder…på två av mina modellflygkompisar och flygplan 39 Gripen.
Kort takeoff med fullt tänd EBK.
Ganska många hästkrafter i den blåslampan….
Brant stigning under kraftig fartökning.
Ser ut som en fackla på avstånd i den låga molnbasen.
Förbiflygning i hög fart.
Jas 39 Gripen
Rollar på ett snöre
Fuktigheten på ovansidan av vingarna kondenseras av det låga dynamiska trycket vid hög belastning och länkas av via rökgeneratorerna.
9 G
Här syns K-strimmorna vid vingspetsarna tydligt.
Så ser den ut undertill helt olastad. Inga vapen, ingen fälltank eller motmedelskapslar.
Intaxning efter flygning
Sten Persson och Pär Lundqvist njuter av uppvisningen.
Grabbarna ser ganska nöjda ut eller….?
mats