Kategorier
Old Timer flyg

HÖSTTÄVLINGEN I OT-FRIFLYG DEN SISTA DELEN.

Här kommer de sista bilderna jag gjort i ordning.

Jag tog många bilder och har gjort i ordning de  som är redovisade.
I mitt bildarkiv har jag många fler, men dessa får räcka.

Om någon vill ha en bild eller fler så ring eller maila. Bilderna på bloggen
är ju i princip bara  1/10-del i storlek jämfört med full size.

Så vi ses vid nästa tävling !

Här kommer det sista:

Inför starten

Om man måste vara fokuserad? Det kan du tro ! I alla fall är Sven Landervik det !

Allt under kontroll tack vare noggranna förberedelser.

Friflygande skalamodell i storlek 1:1

Dåligt ljus var det bitvis för att plåta. med ett 375 mm zoomobjektiv.

Nu åker Lanzo-Duplex ner i sin fina transportlåda igen för att resa med Anders Sellman hem..

Här drar modellen åt höger under starten.

Har man tur kan den räta upp sig, men ibland måste man släppa linan så modellen inte går i backen.

Den eviga visan vid friflyg: Hämta !

Kanske vi haft en häst till var och en så man kunde ridit och hämtat modellen…

Lanzo-Duplex inför provstart ? Anders Sellman väntar på rätt luft.

Sten håller Mjölner i handen. För var skulle man annars hålla Tors hammare…

Sven Landervik släpper iväg.

Det ser ju bra ut…

Jaha, då tar vi en annan gulröd kärra…säger Anders Sellman

Gul-Röd- Svart

Man kan inte göra så mycket mer nu än observera…

Ser ni piloten i cockpit ? Inte så där superlik Anders…

Jag tycker tanken är väldigt funktionell. Motorn en Elfin. Pilot Kjell Lindqvist

Kjell Lindqvist med sitt nya projekt Eliminator, som var hellyckat.

Sten manipulerar sin timer så den fusar vid rätt tid.


För en lekman i friflyg som jag…..hur har den fått detta utseende ? Jag menar den ser ju märklig ut. Men så såg ju F-modeller ut då.

Om man kör igång fantasin och associeringarna lite, kunde man kanske tänka på nån flygödla besläktad med dinosaurier.

En motor ska inte bara vara funktionell, det gör inget om den är vacker också som denna. Kjell Slicker 50.


 

Kurt kollar Hasses Örnungen innan start.

Här går den till väders i alla fall

“Where eagles dare”…


Kjell och Freddies Carioca.


Carioca just innan koppling. Håller i linan gör Freddie Dahlstrand.

De sista tävlande på väg att förbereda hemfärd efter en bra och spännande tävling, som flöt på bra gynnad av ganska bra väder.

Jag vet inget land, som är så nerlusat med skyltar som Sverige. Våra styresmän tycks älska skyltar lika mycket  som skyltfabrikanterna gör.

Omgivningarna

Samma aerodynamiska lagar lägger för båda aerodynerna. En drivs med jetfuel och den andra går med rubber power !


Den här bilden var jag tvungen att knäppa just när jag startat hemfärden.

Ja som sagt det var Revingehed  19 Oktober 2013.

Men……så hittade jag denna videon av modernt fri flyg. Från VM i Frankrike 2013. Det är klassen F1C som avhålls.

Motorn 2.5 cc. Priset för modellen: Enligt uppgift från  30000 kr och uppåt utan gräns.
 men i realiteten 4.5. Under dessa sekunder når modellen ca 125 höjd där den sen snabbt
planar ut och fäller ut sina vingar !! Under VM var den maxtid man skulle nå i Flyoffen 8 minuter. Respekt.

 

mats

Ett svar på ”HÖSTTÄVLINGEN I OT-FRIFLYG DEN SISTA DELEN.”

Grymt fina bilder, alldeles som det brukar vara när Mäster är på G med sin kamera.

Stort tack, hälsar den gamle Buskflygaren…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.