Kategorier
Segelflyg

STORSEGELTRÄFF ÅLLEBERG 2010

 

Nu blir det segelmodeller  !

 

 

IGG, som är den internationella organisationen för modellflygare, som flyger riktigt stora segelmodeller hade meeting på Ålleberg  första helgen i Juni. Eftersom jag aldrig varit på ett sådant meeting, beslöt vi att åka dit och se hur riktiga storseglare ser ut.

Vad Ålleberg är vet väl alla, men för er som vill ha info går det att googla på Ålleberg eller vänta tills jag lägger upp nästa och sista delen av reportaget från IGGmeetinget.

Tillresta var piloter från Nordens länder, Holland, Frankrike, Tyskland mm. Jag uppskattar det fanns ett 50-tal stora kärror på plats.

Att ta med en eller flera storseglare är ju inte helt enkelt just på grund av storleken, därför såg man mycket fina specialbyggda transportvagnar. Bara kostnaden för vagnarna………..men jag kan förstå man vill ha bra och säkra möjligheter att transportera modeller som kan kosta upp  till 75000 kronor !

Spännvidden på modellerna låg mellan 5-9 meter och de var undantagslöst byggda av glasfiber, kevlar och kolfiber. Ska man bygga modeller med dessa stora spännvidder och framför allt med de stora sidoförhållanden som finns, då kräver det kompositmaterial för den nödvändiga styrkan och vridstyvheten.

Jag kan inte säga vilka modeller som var helt egenkonstruerade, men mellan tummen och pekfingret uppskattar jag modeller nästan färdiga i lådan till 80%. Finishen var verkligen fin och cockpitinredningarna var för det mesta helt skalenliga och i vissa fall fanns det fungerande instrumentering !

De stora seglarna hade indragbart ställ och det enda landningshjulet var för det mesta försett med hjulbroms.

De aerodynamiska bromsarna var utformade som på originalen och de var ytterst effektiva. De flesta hade Schempp-Hirthbromsar som ju är klassisk modell med bra verkningsgrad.

 Radioutrustningen på de modeller jag kollade var 35 mHz och oftast var radion en Mc24.

 Antennkonfigurationen på modellen nästan undantagslöst en vertikal antenn.

 På min fråga varför man inte körde på 2.4 gHz sa en pilot att: “Jag litar inte på det”.

Som jag skrev innan, är det ju lite surt att höra det, när jag själv har skippat egna 35 mHz prylar och köpt på mig helt ny 2.4 gHz utrustning för dyra pengar…….

Vi får se hur det fungerar.

De flesta modellerna var försedda med telemetri för nedsändning av flitedata, höjd, stig/sjunk och GPS-data.

Stråket där man startade, var Ållebergs nord-sydstråk och det låg rakt i vindriktningen. Vädret på lördagen var perfekt. 2-4 m/sek sydlig vind med dragning på väst, 3/8 Cumulus och med en hyfsad molnbas.

Ska det klagas på något, så var det på förmiddagen svagt dis, vilket i vissa lägen gjorde det svårt att se modellen speciellt under bogseringen. En del bogseringar innebar nog att segelmodellen hade att hänga med antingen den ville eller inte !

Bogserkärrorna var rejäla modeller med mycket motorstyrka. De flög upp och ner som hissar. Bogserpiloterna var väldigt skickliga och rutinerna vid starterna var fast lagda och allt flöt perfekt. Inga haverier såg vi under de 6 timmar, vi var där.

Hur flög dessa stora modeller ? Med ett ord: Majestätiskt. De uppförde sig som fullskalaförlagan och i och med deras storlek får man en känsla av att de flyger skalenligt. En liten modell den flyger ju mera som ett flarn.

Alla modeller flög inte perfekt,  vill jag säga. Men det berodde nog på piloten,  att han var spänd. Det är ju mycket dyra modeller, man talar om här. En 6 meters modell ligger nog i kartongen på 10-15000 kronor. Tillkommer sen radio och telemetri, så det är klart piloten är nervös.

Dessa stora modeller med sina laminära profiler har ju ett stort hastighetsområde och man såg, när de tryckte, att modellerna ökade hastigheten snabbt,  utan att för den skull betala för mycket i höjdförlust.

 Skulle vara roligt att se en flugen polar på de största modellerna.

När jag gick runt och pratade med piloterna,  förstod man stoltheten hos de,  när de satt jämte sina fina modeller och det med all rätt. Stämningen var avslappnad och kamratlig,  vilket är,  precis som det ska vara på ett meeting.

Vi kommer tillbaka nästa år och jag kan bara rekommendera ett besök för att få en fin modellflygupplevelse!

Mycket mer finns att notera, men här kommer bilder. Allt taget med en liten kompaktkamera, vilket gör att jag har att underordna mig de tekniska begränsningar det innebär, men jag hoppas det skapar en känsla hos dig, hur det såg och ser ut.

På väg till flightline med modell och dam.

Tja, vad säger man….?

En Discus är ju en Discus hur man än vänder det. Inga dåliga grejor.

Japp, detta är en modell! Fast piloten har dåliga pressveck på sina byxor….

En norsk SuperCub använd vid bogsering.

Från ´Grunau Baby-Blanik-till det värsta som finns.

En tillrest deltagare med specialsläp……rymmande segelmodell, bogserare och tillbehör. Ja, det kostar att ligga på topp.

 

 

Släpet smyger förbi gaveln på hangaren.

Kolla sidoförhållandet !

En Slingsby till vänster, tror jag och en Grunau Baby. Originalet finns på segelflygmuseet på Ålleberg.

Detta var hitech 1935 !

En suverän bogserkärra och en mycket skicklig bogserpilot, som visste vad han gjorde. Jag är inte övertygad om,  att de som ibland hängde efter,  visste vad de gjorde i det tidiga diset……

Fliteline

En mycket vacker och tekniskt avancerad modell, optimerad för tävling. Kostar nog multum……

En Ka-6E. En av mina favoriter. Jag flög Ka-6Cr med beteckningen SE-TFD när jag bodde i Skövde och har många minnen från dessa flygningar.

Här finns mycket pengar och mycket möda nerlagt.

En tysk firma presenterade sina modeller, som var utomordentligt fint byggda och utomordentligt dyra….Elseglaren i mitten skulle jag vilja ha !

Tidigt lördagmorgon

Här släpps 8 meter segelmodell för en flygstart.

Kolla vingarnas böjningen när cirkulationen börjar !

Här är vår finske pilot i luften på väg mot hägrande termik.

Modellen för mig okänd. Först när jag såg den hastigt i luften trodde jag det var en A-15.

Som en norrman flög på NM förresten 1968 och som var en rysk kärra helt byggd av aluminium. Undrar förresten hur man lagade en monocogue av aluminium efter en groundloop ????

Men det är nog en Standard Austria eller……..

Man vet ju aldrig med vädret. Det kan komma snö !

En synnerlig katt bland hermelinerna hittade jag.

 En Blue Phoenix som smugit sig in.

Blue Phoenix, som om man bygger den rätt är ett av de mest välflygande 2-m seglare som finns. Sätter man in en liten elektrisk kinesmotor i nosen har du bäddat för obegränsad flygglädje !

En pilot som fäst en trådlös videokamera på sin modell på det absolut enklaste sätt som finns. Varför ska man göra saker och ting komplicerat ?

Depån

 

Hoppas jag inte pratar i nattmössan……en Fox ?

Å piloten heter Kenneth.

Stort-Litet

Den utomordentligt effektiva boseraren med sin lika effektiva pilot !

Inget smäck här inte eller ?

Danskarna släpar hem sin Standard Austria ?????

En fullskalakärra flyger ifrån sin skugga. Kolla att även små privatkärror har idag winglets för att öka spännvidden och därmed minska det inducerade motståndet.

En Fox igen ?

Startförberedelser med segelmodellen i en dolly.

“Only the sky is the limit”!

En Monsun? bogserkärra på finalen med minst 30 grader klaff.

Främst bogserkärrorna-bakom segelmodellerna.

Här har en pilot ställt saken på sin spets.

En hitech elseglare. Spännvidd skulle jag tro 4.5 meter.

SuperCub på finalen efter bogsering.

 

[nggallery id=60]

 

Klicka på “View with Piclens” så blir det enkelt.

 

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.