Här är några fler bilder som belyser det jag och min generation modellflygare förknippar med begreppet inomhusflyg.
Modellerna är dels friflygande och dels radiostyrda. Vikten varierar mellan 0.46 gram och 4 gram. Intressant är ju ornitokoptern, som flög med gummimotor…15 sekunder. I stället för servo använder man elektromagneter som drar ett roder antingen i eller i andra riktningen. Det finns alttså ingen växellåda utan en spänning som man växlar på en elektromagnet skiftar polariteten på magneten och drar en järnkärna fram eller tillbaka. Mottagaren kan i dag göras i princip hur liten som helst.
Så kolla bilderna och fundera.
En ornitokopter. Vikt 0.5 gram. Flyger i 15 sekunder på en uppdragning av gummimotorn.
Ja, ovanstående är radiostyrt. 3-kanals radio och vikten är 0.48 gram!
Tja, ni ser vad som finns ombord. Vikt med allt 2.0 gram
Jaha, så här stort är det. Mottagare och servo väger 0.2 gram. Tekniken sätter idag inga gränser.
En Pfalz och en SE5 från WWI. Radiostyrda och försedda med blinkande kulsprutor och inbyggd ljuddel som skapar kulspruteljud!
Ett klassiskt flygplan från 30-talet. En “Ciel” som betyder himmel eller skyn på franska. Kallades i Sverige för “Loppan” och byggdes i ett antal ex, som snabbt decimerades genom haverier då konstruktionen aerodynamiskt hade flera svagheter. Har jag inte fel för mig, blev de förbjudna i Sverige efter ett antal haverier. Detta är en modell som drivs av en CO2 motor.
Byggaren som håller i modellen är en senior på 81 år…..
Ni kan jämföra storleken med myntet. Vikt 2.5 gram. En Eindecker med 3-kanals radio. Spännvidden 12.5 cm.
mats