Kategorier
Hangflyg modell

JAG FATTAR INTE HUR PÄR LUNDQVIST……..

 

…..kan ha en sådan förmåga

      att hitta borttappat eller bortfluget….

För en vecka sen ungefär fick jag stopp i mitt sidoroder, när jag flög vid Tjärby. Avan gick in i en ganska brant sväng över en åker med Lucern, som var mogen att tröska.

För att få ner farten drog jag full broms och full höjd, så modellen singlade ner under kontrollerade former i åkern.

Som jag beskrivit tidigare, var det mycket besvärligt att gå i lucernen och det visade sig, när jag hämtat modellen, att jag tappat huven.

Häromdan när jag flög där, gick jag ut på den före detta lucernåkern, då den var nyskördad, för att leta efter huven. Chansen fanns ju, att jag kunde hitta den.

En halvtimma rände jag runt utan resultat.

I dag flög jag och Pär på plats och jag sa, att du som är bra på att hitta sånt som försvinner när vi flyger, ska vi gå ut och se, om vi kan hitta min huv?

Pär följde med och med rak kurs ut på fältet och efter 1 minut hade han hittat huven……..Ofattbart att han gick rätt på den och jag som sprungit runt i en halvtimma på samma plats utan att se den. Jag kan inte annat än buga mig.

Jo, det var så sant, vi flög också nåra timmar i det utomordentligt fina hang- och termikvädret.

Så här får ni stå ut med bilder:

    Pär stöttar en av stenarna på gravfältet…….eller tvärtom…..

     Pärs rc-ifierade friflygmodell

Mycket ormvråkar i luften

Hangflygning på låg höjd under tidvis turbulenta förhållanden kräver sin man !

    60 år sen modellen konstruerades.

Kolla sidorodret på modellen !

Vacker modell

      Varför det är roligt att flyga på detta hanget ? Man har modellen nära sig hela tiden !

Det gäller att hålla undan för tallarna…både jag och Pär har erfarehet av

                                                                landningar i toppen på tallarna.

     …just cruising on…

  Som sagt, mycket ormvråk. Kan hända de är på gång för flytten söderut.

                                                                  Men jag tycker den 7. augusti är för tidigt. 

Pär marscherar med taktfast steg ut i åkern där jag tappat huven.

Att ta det långa benet före det korta….

                  …för att hitta min Ava-huv !

    Denna lilla örten hittade Pär också. Blomman ca 8 mm stor.

          Den gamble hangflygaren görande det han helst vill.

                HyperAvan. Alltid lika välflygande och estetiskt tilltalande.

Man gör så gott man kan i alla fall.

Pär rattar min Ava.

45 års rc-erfarenhet, 65 års modellflyg- och byggerfarenhet.

Huven Pär hittade.

 

 

mats

3 svar på ”JAG FATTAR INTE HUR PÄR LUNDQVIST……..”

Utmärkta bilder Mats!
Att hitta var enkelt, eftersom Avan fanns med
var det lätt att känna vibrationerna när vi gick
över fältet…
Pär

Igår 7/8, det var ju då jag premiärflög på Tjärbyhanget. Jag var där kl 09-10 på morgonen. Min modell, Thunder Tiger V-Bat (ARF) lyckades jag inte alls bra med bl a pga väl hög vingbelastning (standard acc, mott o servon), TP lite väl långt bak (aldrig bra, men särskilt inte på en flygande vinge…) men kanske främst på tok för lite övning/skicklighet.

Ångrar nu verkligen att jag sålde av all min utrustning på 80-talet, saknar framförallt min fina sidenklädda Wanderer, en riktig klassiker. Har sett att de fortfarande går att hitta på e-bay och andra ställen.

Hej igen Anders,

synd vi sprang om varandra. Ring gärna om du ska ut och flyga på Tjärby eller annat hang.

Jo ibland ångrar man sig, när man gjort av med prylar lite hastigt.
Nostalgin börjar sakta pyra och så är man där igen….
Men den tekniska utvecklingen inom modellflyget vad gäller elektronik och digital info mellan modell och pilot har gått rasande fort.

I dag är utrustningen mångfalt bättre än förr. 2.4 Ghz, krypterad överföring, dubbelriktat informationsutbyte rx-tx, telemetri med flygdata till piloten i realtid osv osv.
Om planen blivit bättre ? Nja, jag undrar det. Jag avser då flygegenskaperna.
Det blir inte alltid bra när små kinesdamer sitter och limmar för 5 spänn i timmen på modellerna som sprids över klotet.

Men som sagt spana på min blogg så hittar du mitt telefonnummer eller så mailar du.

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.