På Tarps ModellFlugTag fanns förr
ett tiotal turbinmodeller, men…….
nu såg jag bara tre som flög. Det är precis som om dragningskraften av turbinkärror har minskat, annars hade man ju haft med fler i flygprogrammet. Vad åskådare och piloter uppskattade var stor skalamodeller av flygplan runt 1935-1955. Speciellt biplan var populärt. En annan grupp modeller som rönte uppmärksamhet var WWII warbirds.
Men som sagt den turbinmodell, förutom Mig-25 som flög och en Aermacchi MB-339 var en träningsmodell från Kina som heter Super Falcon 120.
Modellen flög mycket bra, då den har bra egenskaper och piloten var suveränt duktig. Jag tog pliktskyldigast några bilder på hans kärra:
Detta är en modell från Kina som heter Super Falcon 120 och inget annat.
Turbinen lätt åtkomlig….nån som vet vilken turbin ??
Så här ser det ut, själva verket.
En fast rx och en satellit, Spektrum. Annars det vanliga man finner i en turbinmodell.
Takeoff
En estetiskt tilltalande konstruktion, kineserna kan.
Ställ indraget
Passering i hi speed
Just före sättningen i sidovind
Touchdown
Enpunktslandning
Ännu en träningsmodell
En Aermacchi MB-339, ägd och flugen av en av våra danska vänner, som besökt Höka. Planet målat i Frecce Tricoloris färger.
Jag i min ignorans lyckades döpa detta till en Hawk, vilket berättigat korrigerades av Per, som har mycker mer kunskaper om turbinmodeller, än vad jag har. Tack för hjälpen och jag lovar att bli noggrannare, för ute på nätets vidder finns ju mycket kunskap.
Läs här om the real thing:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aermacchi_MB-339
mats
2 svar på ”JETMODELLER, ÄR DE PÅ VÄG UT VID UPPVISNINGAR ?”
Hej modellerna ovan är inte graupners harpon och hawk utan det är en kinamodell som heter super falcon 120 och hawken är en italiensk aermacchi mb339.
mvh Per
Hej,
tack för att du rättar till mina grodor, när jag döpte om modeller med felaktiga namn !
Jag fick infon av en tysk herre i Tarp och jag lovar jag ska bättra mig.
Med din info som underlag har jag rättat mina faktagrodor på bloggen.
Tack ska du ha !
mvh
mats