För då kan vi ju flyga på sjön, ja när den är frusen förstås. Dessa bilderna är från Torvsjön 14 km öster om Halmstad vid länsväg 25. Här är en ”issäker” sjö om vintern. Det brukar ligga säker is här för det mesta under den kalla årstiden.
Att flyga på is har en fördel. Vilken? Jo terrängen är alldeles platt, vilket borgar för låååånga starter och landningar. Man kan frossa i just start/landning. Dessutom är naturen vacker.
Just denna modell, Miss Acro har berett mig mycket flygglädje och många timmar i luften sen jag köpte den 2003 av Thomas på HAB. Det är en billig modell och den flyger utomordentligt bra.
Med en bra elmotor gör den all aerobatik som en 15000 kronors modell gör, för en tiondedel av priset.
Så nu ser vi fram mot en kall vinter så isarna lägger sig! eller………
Miss Acro med en billig kinesmotor från United för 200 spänn. Skidor av 2mm balsa laminerade på undersidan med 0.4 mm plywood. Man bygger hela skidkitet på 2 timmar. Skidorna avfjädrade i framkanten med gummiband och i bakkanten med nylontråd. Det betyder att skidorna kan fjädra ner med spetsarna, när man landar.
Så här ser det ut, skulle man kunna säga.
Det är marigt att fotografera samtidigt som man ska flyga. Speciellt då man försöker flyga nära sig och lågt, för att bilden ska ha rimlig upplösning. Att flyga modellen med vänsterhanden och sikta och trycka av kamerna med högran ställer vissa krav på motoriken.
Skuggorna börjar bli långa på eftermiddagen, dags att åka hem och tina upp.
En jättefördel att flyga el på vintern är att man slipper metanolen på fingrarna och oljan överallt. Metanol på fingrarna, samtidigt som man försöker starta en trilskande motor är KALLT! Med elektricitet går det med ljusets hastighet, nästan i alla fall.
Förbered vinterflygning – valla skidorna till din modell!
Mats