…är en liten smidig sak ..
Lennart kontaktade mig häromdan för lite översättarhjälp till en
tysk modellflygfirma. Han berättade, han inskaffat en Cessna
182 TC, som är ca 280 cm lång, spv 400 cm och utrustad med
en 6 cylindrig boxermotor. Det var uppgifter om motorn,
han ville ha. Motorn är byggd av en tysk motorbyggare och är
ittar ni en video om modellen, tillverkaren och lite annat.
Här är en video på ett likadant plan och med 6-cylindrig motor.
Är modellen rätt byggd och har rätta inställning med anfallsvinklar,
roderutslag och tyngdpunkt, så kommer den att flyga bra.
I konfiguration är den ju som en nybörjarmodell på sitt sätt.
Det främsta som den skiljer sig från en vanlig nybörjarmodell
är priset och storleken.
Det ska bli spännande att se, när Lennart flyger sin model
l till sommaren.
När jag var hos Lennart visade han mig en 2 cylindrig boxermotor,
som tickade på fint. Det finns en video här jag tog:
Nästan så man kan åka med
Cockpit
Här finns det kraft. 6 cylindrar, 215 kubikcentimeter slagvolym, varvar 5000 varv/minut
Som ni ser sitter cylindrarna lite förskjutna mot de på andra sidan vevaxeln
Avgaserna leds ut via en slang från var cylinder. En förgasare klar jobbet.
En detalj av främre delen på motorn.
Motorn är byggd av Wolfgang Sauter. Det kan ni se på ventilkåporna.
Motorn går på bensin med 4% oljeinblandning. Tändstiftständning.
Ett rejält servo till noshjulsstyrningen. Fast jag saknar en servoräddare…
Avgaserna dras ut som på fullskalaplanet.
2 m vinge
Övervåningen i Lennarts hangar……..gott om godis.
Det sitter en trebladig kolfibersnurra på. Det borde varit en tvåbladig.