Kategorier
Modellflyg teknik

LITE NY INFORMATION OM MITT ÄVENTYR MED HYPERAVAN

 

jag hade en ofattbar tur,

 

 

när jag kom ur incidenten med min HyperAva häromdagen. Som jag skrev lade min LiPoacke plötsligt av i sändaren. Det är ju inte så mycket att göra då egentligen. Men allt grejade sig för mig och min Ava.

I går lördag beslöt vi att kolla lite funktioner på Spektrums 9 kanals mottagare med satellitmottagare. Vi ville kolla , om det var sant, att systemet lagrade alla glitchar och avbrott, för det hade man hört talas om?

Det är inte sant i praktiken.

Om du får en glitch,  finns det inget sätt,  du får indikation på det på din mottagare. För att få en markering av lysdioden på din rx,  måste avbrottet vara,  som vi bedömde det,  minst 5-8 sekunder och då har det inget intresse längre. En glitch varar max 1-2 sekunder. Ska du manifestera en glitch,  måste du koppla upp ett gränsnitt till din rx för att kunna avläsa avbrott och störningar. Den enda gången rx-dioden börjar blinka,  är om du haft strömavbrott till mottagaren.

När det gäller den så kallade Fail/Safe alternativet,  är den också ett tveeggat svärd. Fail/Safen programmeras vid bindningen till de positioner,  som din sändare anger just då.

 Enligt manualen,  just nerladdad, går mottagaren tillbaka till det läget som rådde omedelbart före störningen !!!! Så vad är nyttan om man ligger i en sväng och får en störning ? Modellen kommer ju att flyga i backen  i en sväng.

För min Ava innebar det sätt som Fail/Safen fungerade att, då jag fick indikation min sändares acke snabbt var på väg att lägga av och jag ställde den på nosen för att komma ner från ca 30 m höjd, att då jag var 1-2 m över marken och min sändare var helt död så gick Fail/Safen in och då skedde följande, vilket vi kollat nu:

 Roderna gick till ett någotsånär neutralt läge, men throtteln gick till halvgas!!!

Varför gick den till halvgas ? Jo, enligt manualen så ska vid Fail/Safe  throttleinställningen bli något man kallar ”Low throttle position” ???? Vad betyder Low throttle ? För mig betydde det 1/4 gas !

I  min situation  gick  gasen från noll, dit jag dragit den omedelbart då jag fick batterivarning, till halvgas och det var då modellen ökade farten i en sväng och gjorde en något abrupt landning.

Sen finns ett annat Fail/Safeläge. Det heter Preset Failsafe. I detta läge, om man går in i  det på grund av yttre påverkan, återgår alla funktioner till det läget de hade,  när man band sändare och mottagare. Alltså på min Ava blir det:

Lite höjdroder, lite sidoroder, noll throttle och full aerodynamisk broms.

 I detta läget kommer modellen att sjunka snabbt och flyga stabilt i en svag sväng, vilket kan utgöra grunden för en någotsånär kontrollerad landning. Jag testade denna inställning i dag med bra resultat.

Nu ska jag binda om med nya inställningar och använda Preset FailSafe och se om det funkar, som  manualen hävdar.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.